Doradztwo zawodowe i planowanie kariery
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2103-ORP-L-D4DZPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo zawodowe i planowanie kariery |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
ORGANIZOWANIE RYNKU PRACY - DZIENNE I STOPNIA 4 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zdobycie wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy doradcy zawodowego. Kryterium doboru zagadnień realizowanych w trakcie warsztatów jest możliwość ich praktycznego wykorzystania w pracy z klientem. Zajęcia służą również poszerzeniu świadomości uczestników w obszarze własnych kompetencji społecznych oraz rozwojowi umiejętności poszukiwania aktywnych metod przekazywania wiedzy w pracy z klientem. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Studenci poznają wybrane zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego i planowania kariery, pod kątem ich praktycznego wykorzystania w pracy z klientem. Zajęcia składają się z bloków tematycznych realizowanych w formie warsztatów. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z dwóch modułów. Celem pierwszego modułu jest realizacja bloków tematycznych dających podstawy wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy z różnymi typami klientów, którzy potrzebują wsparcia w obszarze rozwoju zawodowego. Pierwsze zajęcia dotyczą obszarów działalności i kompetencji „doradcy zawodowego” oraz kierunków jego rozwoju zawodowego, biorąc pod uwagę zmiany na rynku pracy i potrzeby w tym zakresie. Celem kolejnych zajęć jest poznanie specyfiki różnych grup klientów poszukujących wsparcia w sferze zawodowej, zrozumienie mechanizmów wpływających na zachowania osób w sytuacji kryzysowej z powodu zmiany pracy, długotrwałego bezrobocia lub wypalenia zawodowego. Elementem warsztatu będzie praca z własnymi przekonaniami, stereotypami i uprzedzeniami, które mogą wpływać na kontakt z różnymi grupami klientów. Trzeci blok tematyczny dotyczy problematyki diagnozowania preferencji oraz predyspozycji zawodowych. Jego celem jest określenie czynników wpływających na wybór kierunku rozwoju zawodowego. Studenci poznają wybrane narzędzia diagnostyczne i możliwości ich wykorzystania. Kolejne zajęcia będą dotyczyły zagadnień związanych z procesem planowania kariery. Studenci poznają zasady konstruowania celów, poszukiwania zasobów oraz motywów w pracy z klientem. Moduł I zakończą warsztaty służące poznaniu zasad i ćwiczeniu umiejętności tworzenia dokumentów aplikacyjnych oraz przygotowania do rozmowy rekrutacyjnej. Celem zajęć będzie również poszukiwanie aktywnych metod nabywania nowych umiejętności, które można wykorzystać w pracy z klientami. Celem II Modułu zajęć jest poznanie zakresu zadań i metodyki pracy doradcy zawodowego/doradcy klienta pracującego w publicznych służbach zatrudnienia oraz włączenie studentów w projekty realizowane przez te jednostki. |
Literatura: |
B.Ertelt, W. Schulz, Podstawy doradztwa kariery, Narodowe Forum Doradztwa Kariery, Warszawa-Kraków 2010. J. Guichard, M. Huteau, Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Impuls, Karków 2005. A. Paszkowska-Rogacz, Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych MŁOKOZZ, Psychologia Wychowawcza 2013, 45, 3, 52-86. B. J. Ertelt, J. Górna, D. Kukla (red.). Wybrane aspekty doradztwa zawodowego na przestrzeni życia człowieka, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2016. A. Bańka., Psychologiczne doradztwo karier, Print-B, Poznań 2007. A. Paszkowska-Rogacz, Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, KUL, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Program zajęć zakłada osiągnięcie następujących efektów kształcenia: - znajomość podstawowych struktur instytucjonalnych i organizacyjnych pracy i rynku pracy, rozumienie relacje między nimi oraz dynamiki ich przekształceń. K_W04 - rozumienie konieczności ustawicznego uczenia się, poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych, a także umiejętność motywowania innych do podejmowania edukacji ustawicznej. K_K01 - umiejętność identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów z obszaru organizowania i zarządzania rynkiem pracy. K_K06 W zakresie wiedzy studenci poznają: cele poradnictwa zawodowego; obszary działalności i kompetencje doradcy zawodowego; specyfikę różnych grup klientów poszukujących wsparcia w sferze zawodowej; mechanizmy wpływające na zachowania osób w sytuacji kryzysowej z powodu zmiany pracy, długotrwałego bezrobocia lub wypalenia zawodowego; rolę stereotypów w pracy z klientem; wybrane narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w pracy doradcy zawodowego; zasady planowania kariery zawodowej; zasady konstruowania celów, poszukiwania zasobów oraz motywów w pracy z klientem; zadania i metodykę pracy doradców zawodowych/doradców klienta pracujących w wybranych instytucjach. W zakresie kompetencji społecznych studenci będą rozwijać kompetencje w zakresie pracy doradczej; zdobędą świadomość na temat własnych przekonań, stereotypów i uprzedzeń, które mogą wpływać na kontakt z różnymi grupami klientów. W zakresie umiejętności studenci będą potrafili: przygotować dokumenty aplikacyjne (Curriculum Vitae, list motywacyjny); wykorzystywać aktywne metody przekazywania wiedzy swoim klientom; stosować wybrane narzędzia diagnostyczne (WKP – Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji); przekazywać informacje na temat zasad aktywnego poszukiwania pracy i przygotowania do rozmowy rekrutacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, realizacja projektów lub/i kolokwium. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kondraciuk | |
Prowadzący grup: | Barbara Kondraciuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat doradztwa zawodowego i planowania kariery, radzenia sobie na rynku pracy i wyposażenia ich w niezbędne umiejętności w tym zakresie. Doradca zawodowy przywiązuje wagę nie tylko do efektu końcowego, jakim jest znalezienie przez klienta pracy, ale i do rezultatów poszczególnych etapów działania, np.: do przeprowadzenia dokładnej analizy umiejętności klienta. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot składa się z 15 zajęć, w trakcie których zostaną przedstawione tematy ogólne, tj.: Doradztwo zawodowe w przepisach prawnych w Polsce, instytucje oraz zawód doradcy zawodowego. Rynek pracy - PUP, WUP- Centra informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Agencje Zatrudnienia, Ochotnicze Hufce Pracy. Edukacja - szkoły (szkolni doradcy zawodowi), poradnie pedagogiczne, uczelnie wyższe - Akademickie Biura Karier. Pomoc społeczna – OPS. Porada indywidualna, porada grupowa, informacja zawodowa. Warsztat doradcy zawodowego - metody i narzędzia. Testy (np. KZZ- Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych oraz NBK- Narzędzie do Ba-dania Kompetencji - SDZ- System Doradcy Zawodowego, testy psychologiczne). Metody (np. Kurs Inspiracji, Metoda Edukacyjna, Metoda Hiszpańska, Gotowość do zmian, coaching). Porada indywidualna, porada grupowa, informacja zawodowa. Indywidualny Plan Działania – tworzenie i realizacja - warsztaty. Case study - zajęcia warsztatowe. Określanie problemu zawodowego oraz przedstawianie propozycji rozwiązania lub/i przygotowanie Indywidualnego Planu Działania. Instrumenty rynku pracy. Zastosowanie instrumentów w zależności od profilu bezrobotnego. Bariery na drodze do zatrudnienia. Zachowania asertywne w poszukiwaniu pracy. Tworzenie dokumentów aplikacyjnych (rodzaje CV, przygotowywanie listu motywacyjnego), przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowa kwalifikacyjna. Druga część zajęć zostanie poświęcona pracy na konkretnych przykładach i warsztatowym omawianiu przypadków. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1265 z późn. zm.), w której zapisy dotyczące poradnictwa zawodowego zawarte są w: Rozdziale 4 – Publiczne służby zatrudnienia (art. 8. ust. 1 pkt 11, ust. 8 i art. 9. ust.1); Rozdziale 5 – Ochotnicze Hufce Pracy (art. 12 ust. 5 pkt 2); Rozdziale 6 – Agencje zatrudnienia (art. 18, ust. 1, pkt 3 i art. 18e, ust. 2 pkt 1); Rozdziale 10 – Usługi rynku pracy (art. 35 ust. 1 pkt 3 i art. 38, art. 39a, 39b, art. 40 ust. 2h); Rozdziale 11 – Instrumenty rynku pracy (art. 44 pkt 1 i art. 45 ust. 1 pkt 1); Rozdziale 17 – Pracownicy publicznych służb zatrudnienia (art. 91 ust. 1, pkt 2, art. 100) oraz Rozdziale 18 – Fundusz Pracy (art. 108 ust. 1 pkt 30, 31, 37). Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 667), w którym zapisy dotyczące poradnictwa zawodowego zawarte są w: Rozdziale 1- Przepisy ogólne (§ 1, pkt 1, lit b), § 2-§ 4); Rozdziale 3-Poradnictwo zawodowe (§ 46-65), Rozdziale 5 – Pracownicy realizujący usługi rynku pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.