University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Międzynarodowe stosunki kulturalne (do wyboru I)

General data

Course ID: 2105-M-D4MSKU
Erasmus code / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Międzynarodowe stosunki kulturalne (do wyboru I)
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups: (in Polish) Europeistyka -DZIENNE II STOPNIA 4 semestr, 2 rok
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest ukazanie miejsca i roli kultury europejskiej w stosunkach międzynarodowych w ujęciu instytucjonalnym i problemowym. Celem konwersatorium jest także doskonalenie umiejętności krytycznej analizy dokumentów i tekstów naukowych oraz umiejętności ich wykorzystania w pracach pisemnych, wystąpieniach ustnych oraz w dyskusji podczas zajęć.

Full description: (in Polish)

Zajęcia są poświęcone analizie wybranych aspektów międzynarodowych stosunków kulturalnych oraz ich powiązaniu ze współczesnymi zjawiskami i wyzwaniami społeczno-politycznymi w Europie.

W ramach zajęć analizowane są wybrane aspekty działalności UNESCO, Rady Europy i Unii Europejskiej w sferze kultury, zagadnienia związane z ochroną dóbr kultury i dziedzictwa kulturowego w czasie konfliktów zbrojnych oraz problem ich restytucji po zakończeniu konfliktów w Europie i poza nią. Osobno poruszanym zagadnieniem jest kwestia roszczeń państw - byłych kolonii o zwrot ich dziedzictwa przez państwa kolonialne oraz współczesne spory wokół dekolonizacji europejskich muzeów.

Przedmiotem zajęć jest także analiza roli kultury, sportu, nauki w polityce zagranicznej państw europejskich oraz ich dyplomacji publicznej i kulturalnej, a także wpływ polityki historycznej i polityki pamięci na stosunki bilateralne i multilateralne w Europie.

Praca w ramach każdego bloku skupia się na wybranych, aktualnych lub historycznych zjawiskach i wydarzeniach w kulturze, wybranych dziełach sztuki, obiektach materialnego lub niematerialnego dziedzictwa kulturowego, a następnie umieszcza je w kontekście omawianej problematyki.

Realizacja wszystkich zagadnień jest uzależniona od tempa pracy w grupie, dynamiki dyskusji oraz tematyki prezentowanych referatów.

Bibliography: (in Polish)

Literatura

Spis literatury przedmiotu przypisanej do konkretnych zajęć, materiały audio oraz wideo, linki do stron internetowych znajdują się na stronie przedmiotu na platformie Kampus. Bibliografia i źródła są na uzupełniane w ciągły sposób.

Konwencje UNESCO w dziedzinie kultury, red naukowa K. Zalasińska, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2014.

G.Michałowska, UNESCO. Sukcesy-Porażki- Wyzwania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2020.

Niematerialne dziedzictwo kulturowe, red. H.Schreiber, NID, Warszawa 2017

H. Schreiber, Niematerialne dziedzictwo kulturowe jako element soft power państw,"e-politicon" nr.18, 2016.

Z. Kobyliński, Konwencja o ochronie podwodnego dziedzictwa kulturowego, "Ochrona Zabytków", nr 55/2, 2002.

B. Szmygin, Światowe dziedzictwo UNESCO z perspektywy 40 lat, "Ochrona Zabytków", nr 66 (1-4), 2013.

E. Keough, Heritage in Peril; A Critique of UNESCO’s World Heritage Program, “Washington University Global Studies Law Review”, 2011, vol.10, n. 3, s. 593-615.

Bertacchini, E., Liuzza, C., Meskell, L. et al. The politicization of UNESCO World Heritage decision making. Public Choice 167, 95–129 (2016). https://doi.org/10.1007/s11127-016-0332-9

Ochrona dziedzictwa kultury w konfliktach zbrojnych w świetle prawa międzynarodowego i krajowego – 60 lat Konwencji Haskiej i 15 lat jej Protokołu II, Warszawa 2014, wybrane rozdziały.

G. Michałowska, Odpowiedzialność karna za niszczenie dóbr kultury w czasie konfliktów zbrojnych, "Stosunki międzynarodowe", nr. 2, 2017.

Ochrona dóbr kultury w konfliktach zbrojnych w świetle prawa międzynarodowego i krajowego, red. E.Mikos-Skuza, K. Sałaciński, Warszawa 2015.

K. Wierczyńska, A. Jakubowski, Zbrodnie przeciw dziedzictwu kulturowego przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym - analiza krytyczna, zeszyt 1 (205), 2016.

K. Hausler, Culture under Attack - The Destruction of Cultural Heritage by Non State Armed Group, Santander Art and Culture Law Review 2/2015 (1): 117-146

P. Rutkowska, Ochrona dóbr kultury w niemiędzynarodowych konfliktach zbrojnych, "Świat Idei i Polityki", t. 17, 2018.

L.H. Nicolas, Grabież Europy. Losy dzieł sztuki w Trzeciej Rzeszy i podczas II wojny światowej, Kraków 1997

W. Kowalski, Rodzaje roszczeń o odzyskanie utraconych dóbr kultury, w: Przemieszczone dobra kultury. Przypadek Europy Zachodniej i problemy państw Europy Środkowej i Wschodniej w XX wieku, red. G. Czubek i P. Kosiewski, Warszawa 2004, s.25-49.

K. Zeidler, Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Wolters Kluwer 2007.

J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona, Zakamycze 2001.

R. Sasin, Odzyskiwanie dzieł sztuki, NIK, grudzień 2017.

G. Michałowska, Działalność Rady Europy w dziedzinie kultury, w: Studia politologiczne i historyczne, red. Cz. Sękowski, J. Macała, Zielona Góra 2005

N. Dołowy-Rybińska, Sytuacja języków mniejszościowych i regionalnych w Europie. Wymiar finansowy. Rekomendacje dla Polski, Opinie i Ekspertyzy OE-236, Kancelaria Senatu, Warszawa 2015.

Europejskie i regionalne instrumenty ochrony języków zagrożonych, red. L. Nijakowski, Warszawa 2013.

S. Lodziński, Etniczne "flagowania" rzeczywistości. Problemy wprowadzania nazw miejscowości w językach mniejszości narodowych w Polsce, "Pogranicze. Studia społeczne", t.27, cz. 1, 2016.

Z. Sokolewicz, Kultura w procesie integracji europejskiej, w: Europeistyka w zarysie, red. Alojzy Z. Nowak, Dariusz Milczarek, Warszawa 2006, s.319-337.

B. Gierat-Bieroń, Polityka Kulturalna Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

D. Jurkiewicz-Eckert, Od Traktatu z Maastricht do Europejskiej Agendy dla Kultury. Narodziny i rozwój polityki kulturalnej UE, „Studia Europejskie”, 2015, nr 1, s. 65-89.

J. Nye, Soft Power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

European Public Diplomacy: Soft Power at Work, eds. M. David Cross, J. Mellisen, Palgrave Mamillan, New York 2013.

The New Public Diplomacy, ed. J. Mellisen New York 2005.

B. Ociepka, Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013.

Historia w dyplomacji publicznej, red. B. Ociepka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015.

Pamięć jako przedmiot władzy, red. P. Kosiewski, Fundacja Stefana Batorego, Warszawa 2008.

R. Chwedoruk, Polityka historyczna w Europie - periodyzacja i wiodące dyskursy, Studia Politologiczne, vol. 35, 2015.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu konwersatorium studentka/student:

w zakresie wiedzy:

- zna główne pojęcia i terminy z zakresu międzynarodowych stosunków kulturalnych (K_01);

- zna podstawy funkcjonowania i rozumie sposób działania UNESCO, Rady Europy, Unii Europejskiej w dziedzinie kultury i dziedzictwa kulturowego; (K_W05).

- rozumie ewolucję podejścia do kwestii ochrony dziedzictwa kulturowego na poziomie światowym i europejskim (K_W05, K_W08);

- zna główne pojęcia związane z ochroną dóbr kultury w razie konfliktów zbrojnych oraz ma wiedzę na temat wyzwań związanych z restytucją oraz roszczeniami o zwrot dóbr kultury, z którymi współcześnie mierzą się państwa europejskie (K_W05);

- rozumie znaczenie kultury oraz rolę dyplomacji kulturalnej i publicznej we współczesnych stosunkach międzynarodowych (K_W05);

- rozumie wpływ polityki historycznej i polityki pamięci na stosunki bilateralne i multilateralne w Europie (K_W06, K_W08).

w zakresie umiejętności :

- rozumie i ma świadomość zmian zachodzących w kulturze europejskiej w kontekście dynamicznie zmieniających się stosunków politycznych, ekonomicznych i społecznych wewnątrz Europy i poza nią (K_K03);

- potrafi wpisać aktualne i przeszłe zjawiska w kulturze europejskiej w różne konteksty stosunków międzynarodowych (K_U03) ;

- potrafi krytycznie analizować informacje z obszaru międzynarodowych stosunków kulturalnych w oparciu o zgromadzoną podczas zajęć wiedzę (K_U01, K_U08)

- potrafi krytycznie wykorzystać źródła polskie i obcojęzyczne do przygotowania zadań pisemnych oraz wystąpień (K-U07, K_U08) ;

- potrafi zabierać głos w dyskusji, słuchać wypowiedzi innych uczestników i uczestniczek zajęć (K_U09).

w zakresie kompetencji społecznych:

- potrafi formułować samodzielne opinie na temat zjawisk w kulturze europejskiej w oparciu o pozyskaną na zajęciach wiedzę (K_K03);

- świadomie uczestniczy/jest odbiorcą kultury europejskiej (K_K03)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- konwersatorium z elementami wykładu wprowadzającego;

- analiza studium przypadku z wykorzystaniem terminologii i pojęć stopniowo wprowadzanych podczas zajęć;

- praca w grupach nad zebraniem oraz krytycznym opracowaniem materiałów źródłowych i literatury przedmiotu w ramach przygotowywanych wystąpień;

- wystąpienia/prezentacja i dyskusja na temat prezentowanych tez.

- aktywizacja uczestników poprzez stałe odwoływanie się do bieżących wydarzeń związanych z problematyką zajęć, zachęcanie do wykorzystywania indywidualnego doświadczenia z uczestnictwa w kulturze, zdobytej wiedzy i samodzielnych lektur.

- analiza różnego typu źródeł informacji z zakresu MSK.

Ocena składa się z trzech części: 1) obecność i aktywność na zajęciach, 2) przygotowanie i wygłoszenie referatu 3) wykonanie i odesłanie w terminie obowiązkowych zadań do samodzielnego opracowania umieszczonych na platformie Kampus, które także podlegają ocenie.

Odnotowaniu i ocenie podlega aktywność w trakcie zajęć, zaangażowanie w przygotowanie wystąpienia, jego poziom merytoryczny i sposób prezentacji. Dopuszczone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności z wyłączeniem dnia prezentacji referatu.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Dorota Jurkiewicz-Eckert
Group instructors: Dorota Jurkiewicz-Eckert
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Full description: (in Polish)

Zaproponowany program konwersatorium w cyklu letnim 2023/2024 to program ramowy - liczba zrealizowanych bloków będzie zależała od wielkości grupy, dynamiki pracy oraz liczby i tematów wystąpień. Studentki i studenci wybierają temat swojego wystąpienia z listy tematów zaproponowanych przez prowadzącą zajęcia na początku semestru.

1. Wprowadzenie do problematyki miejsca i roli kultury w stosunkach międzynarodowych.

2.Międzynarodowe stosunki kulturalne- wybrane aspekty teoretyczne, instytucjonalizacja, historia.

4. Działalność UNESCO w dziedzinie ochrony dziedzictwa kulturowego: wybrane aspekty w kontekście zmian społecznych, ekonomicznych i kulturowych w Europie i w świecie.

5.Ochrona dóbr kultury w czasie konfliktów zbrojnych. Problem restytucji dóbr kultury zagrabionych i przemieszczonych w czasie i w wyniku II wojny światowej w Europie. Rodzaje roszczeń o odzyskanie dóbr kultury. Wybrane aspekty międzynarodowych sporów o dobra kultury ze szczególnym uwzględnieniem sporów o zwrot dziedzictwa kulturowego przez państwa europejskie do krajów- byłych kolonii.

6. Działalność i konwencje Rady Europy w dziedzinie kultury i dziedzictwa kulturowego. Europejska Karta Języków Regionalnych lub Mniejszościowych.

7. Międzynarodowe stosunki kulturalne Unii Europejskiej. Miejsce i rola dziedzictwa kulturowego w stosunkach zewnętrznych UE.

8. Dyplomacja kulturalna i publiczna państw europejskich: aspekty teoretyczne i rozwój narzędzi.

9. Polityka historyczna, polityka pamięci i jej wpływ na współczesne stosunki bilateralne i multilateralne w Europie.

Bibliography: (in Polish)

Szczegółowa literatura, materiały, źródła internetowe odnoszące się do tematyki referatów będą udostępnione w zakładce przedmiotu na platformie Kampus.

Studentki i studenci są także zachęcani do prowadzenia własnej kwerendy i do włączania samodzielnie pozyskanych źródeł do bibliografii, która musi obowiązkowo znaleźć się zarówno w zadaniach do samodzielnego wykonania, jak i w materiałach udostępnianych w prezentacji towarzyszącej ustnej wypowiedzi.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)