University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Civil Service in the EU

General data

Course ID: 2105-PP-L-D4SCUE
Erasmus code / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Civil Service in the EU
Name in Polish: Służba cywilna w Unii Europejskiej
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups: (in Polish) Europeistyka - DZIENNE I STOPNIA 4 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe(profil praktyczny)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami służby cywilnej UE. Porusza następujące zagadnienia: istota

służby cywilnej, rola administracji publicznej w państwach UE, rynkowe metody zarządzania a administracja publiczna, modele relacji władza

polityczna a administracja publiczna, problemy relacji władza polityczna a służba cywilna, jawność administracji publicznej w UE, zagrożenia

dla administracji publicznej w UE, obraz urzędników w oczach opinii publicznej, modele służby cywilnej - model kariery, model pozycyjny,

model mieszany.


Celem przedmiotu jest również omówienie zagadnień związanych z funkcjonowaniem instytucji służby cywilnej w Polsce oraz wybranych państwach Unii Europejskiej. Analizie poddane zostaną również kluczowe aksjomaty służby cywilnej oraz wyzwania stojące przed tą instytucją.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Treści kształcenia - prezentacja i analiza systemów służby cywilnej; rozumienie problemów relacji władza polityczna a administracja publiczna; analizowanie jawności, otwartości i przejrzystości w administracji publicznej; rozróżnianie specyfiki służby cywilnej w krajach demokratycznych i czynników kształtujących współczesną służbę cywilną.

Full description: (in Polish)

1. Istota służby cywilnej w demokratycznym państwie prawnym

2. Modele służby cywilnej: model zamknięty, model otwarty oraz model hybrydowy.

2. 1. Paradygmaty zarządzania w administracji publicznej

3. Aksjomaty służby cywilnej: neutralność polityczna (vs. polityzacja i upartyjnienie), bezstronność, rzetelność, zawodowość

4. Ewolucja systemu służby cywilnej w Polsce - analiza rozwiązań z okresu II i III RP

5. Służba cywilna w instytucjach UE

6. Status pracownika i urzędnika służby cywilnej

7. Etyka w administracji publicznej i służbie cywilnej

8. Wyzwania modernizacyjne służby cywilnej

9. Służba cywilna w wybranych państwach Unii Europejskiej

Bibliography: (in Polish)

1. K. Mroczka, Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w polskiej służbie cywilnej na funkcjonowanie państwa, ELIPSA Warszawa 2015

2. K. Mroczka, Prawne i organizacyjne uwarunkowania systemu odpowiedzialności członków korpusu służby cywilnej w Polsce, „Politeja”, Nr 43 (4/2016)

3. K. Mroczka, J. Itrich-Drabarek, Etyka administracji publicznej, w: Etyka sfery publicznej, red J. Itrich-Drabarek, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2017

4. J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian funkcjonowania służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010

5. D. Bossart, Ch. Demmke: Służba cywilna w państwach akcesyjnych. Tendencje i wpływ procesów integracyjnych. Łódź 2003

6. M. Małecki, K. Tomaszewski; Status urzędnika Unii Europejskiej. Warszawa 2005

7. B. Guy Peters: Administracja publiczna w systemie politycznym. Warszawa 1999

8. G. Rydlewski: Służba cywilna w Polsce na tle innych rozwiązań ustrojowych. Warszawa 2001

9. G. Rydlewski: Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej. Warszawa 2006

10. J. Itrich-Drabarek, The Civil Service in Poland – Theory and Experience, Peter Lange Frankfurt am Main 2015

11. E. Ura: Prawo urzędnicze, Warszawa 2007

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty uczenia się:

K_W02; student zna i rozumie ewolucję państwa, jego strukturę oraz rolę we współczesnych procesach integracji i globalizacji. W szczególności rozumie rolę służby cywilnej w państwie oraz mechanizmy wpływające na jej ewolucję.

K_W03; student zna i rozumie rolę człowieka i obywatela jako konstytuujących zróżnicowane struktury społeczno-zawodowe, a także potrafi tę rolę właściwie zanalizować pod kątem aksjomatów służby cywilnej w państwach Unii Europejskiej.

K_W05; student zna i rozumie strukturę administracyjną UE i państw europejskich oraz normatywne i funkcjonalno-strukturalne uwarunkowania kompetencji organów władzy UE, władzy państwowej i samorządowej państw członkowskich i ich wzajemne relacje. Na tym tle potrafi właściwie umiejscowić służbę cywilną, zdefiniować jej pozycję i najważniejsze aksjomaty.

K_W08; student zna i rozumie mechanizmy oddziaływania europejskich standardów i zasad dotyczących służby cywilnej na państwa członkowskie.

Umiejętności:

K_U01; absolwent potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy zjawiskami i procesami sfery politycznoadministracyjnej i społeczno-ekonomicznej w Europie i wewnątrz państw europejskich. W tym kontekście potrafi analizować procesy zachodzące w systemie służby cywilnej na styku ze światem polityki, gospodarki oraz obywatelami.

K_U02; absolwent potrafi posługiwać się siatką pojęciową i nazewnictwem dotyczącym służby cywilnej.

K_U03; absolwent potrafi analizować uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania instytucji służby cywilnej wybranych państw członkowskich Unii Europejskiej.

K_U04; absolwent potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne oraz ich praktyczne skutki przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi właściwych dla nauk społecznych, w szczególności w odniesieniu do zjawisk społecznopolitycznych i ekonomicznych Unii Europejskiej i państw europejskich.

K_U05; absolwent potrafi posługiwać się systemami normatywnymi o charakterze powszechnym oraz wybranymi normami i regułami właściwymi dla instytucji służby cywilnej i struktur w celu właściwego zarządzania i kierowania tą instytucją i jej sprawami oraz rozwiązywania zadań z zakresu ich kompetencji. W tym kontekście absolwent potrafi dokonać analizy dogmatycznej i prawnoporównawczej aktów prawnych regulujących funkcjonowanie służby cywilnej w wybranych państwach Unii Europejskiej.

K_U09; absolwent potrafi przygotowywać i wygłosić referat wspierany multimedialną prezentacją dotyczący wskazanego zagadnienia dotyczącego służby cywilnej, a także potrafi dokonać analizy SWOT i zaproponować pożądane kierunku modernizacyjne.

K_U10; absolwent potrafi przygotować indywidualnie i zespołowo wystąpienia ustne na zadany temat.

Kompetencje społeczne:

K_K01; absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie.

K_K02; absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych m.in. w służbie cywilnej jako aparacie wykonawczym państwa, budowania tradycji zawodowej oraz współdziałania w grupie o zróżnicowanej strukturze i zadaniach, wymagając od siebie i innych zasad etyki

K_K03; absolwent jest gotów do inicjowania i określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do celów społecznych i na rzecz interesu publicznego

K_K04; absolwent jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu urzędnika i pracownika administracji na bazie przepisów prawa i kodeksów wewnętrznych. Gotowość ta jest wynikiem posiadania odpowiedniego poziomu wiedzy na temat systemu prawnego, a także roli i znaczenia etosu służby publicznej.

S_W01; absolwent zna i rozumie zasady i mechanizmy zarządzania (administrowania) sprawami unijnymi, w szczególności w zakresie instytucji służby cywilnej.

S_W02; absolwent zna i rozumie status prawny urzędnika i pracownika administracyjnego w UE i państwach członkowskich oraz zadania związane z ich stanowiskiem pracy, a także potrafi zrekonstruować zasady etyczne kształtujące system służby cywilnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Aktywność na zajęciach

2. Obecność na zajęciach

3. Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na zadany temat

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Michał Szczegielniak
Group instructors: Michał Szczegielniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)