Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sytuacja prawna kobiety w XIX i XX w. Kobieta w domu, w pracy, w polityce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2200-1CWHP12
Kod Erasmus / ISCED: 10.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sytuacja prawna kobiety w XIX i XX w. Kobieta w domu, w pracy, w polityce
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla III roku studiów prawniczych
Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych
Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu ukazanie zmian w prawie tyczącym kobiet w XIX i XX stuleciu na tle analizy zjawisk społecznych, które maja wpływ na tworzenie i kształt norm prawnych.

Pełny opis:

Konwersatorium dla I, II, III, IV, V roku studiów. Liczba godzin: 30.

Forma zaliczenia przedmiotu: lista obecności, praca zaliczeniowa, egzamin.

Tematyka zajęć: Pozycja prawna kobiety u progu XIX w. Różne role społeczne kobiet: rola staropolskiej tradycji. Zmiany zachodzące w strukturach i w świadomości społecznej w Europie XIX w. i ich wpływ na sytuację kobiet. Światowy ruch emancypacyjny i feministyczny i jego ewolucja. Specyfika tych zjawisk na ziemiach polskich: rola i pozycja kobiety w społeczeństwie polskim doby zaborów. Funkcja stereotypu. Kobiety w II RP. Prawo wyborcze i kobiety w sejmie. Postulaty zmian w prawie i ich realizacja: prawo małżeńskie, prawo pracy, prawo karne. Rewolucja edukacyjna: kobiety wykonujące zawody prawnicze (II RP). Okres po II wojnie światowej: zmiany w prawie, zmiany w mentalności: role i funkcje stereotypów.

Literatura:

1.M. Bogucka, Gorsza płeć. Warszawa, 2005.

2.Równe prawa, nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej. Red. A. Szwarc, A. Żarnowska, Warszawa 2000

3.Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod redakcją Anny Żarnowskiej i Andrzeja Szwarca. Warszawa 2000 (tam art.: Ramy prawne zarobkowania kobiet w KP w XIX i na pocz XX w. na tle porównawczym, Praca zarobkowa kobiet etc)

4.Kobieta i edukacja na ziemiach polskich. Zbiór studiów pod red. Anny Żarnowskiej i A. Szwarca. T.II cz.1, 2 Warszawa 1995;

5.Kobieta i kultura życia codziennego. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca

6.Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod redakcją Anny Żarnowskiej i Andrzeja Szwarca. Warszawa 2000

7.Kobieta i społeczeństwo na ziemiach polskich w XIX w. red. A. Szwarc, A. Żarnowska, Warszawa 1990

8.Górnicka – Boratyńska A., Chcemy całego życia. Antologia tekstów feministycznych z lat 1870 – 1939. Warszawa 1999

9.Górnicka – Boratyńska A., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863 – 1939) Izabelin 2001

10.L.Petrażycki, O prawa kobiet, Lwów 1909

11.M. Wierzbicka, Rozwój samoświadomości kobiet na przełomie XVIII i XIX w. Początki imperatywu kształcenia się. (Katedra, 1, 2001)

12.B. Czajecka, Z domu w szeroki świat. Droga kobiet do niezależności w zaborze austriackim w l. 1890 – 1914. Kraków 1990

13.J. Hulewicz, Sprawa wyższego wykształcenia kobiet w Polsce w wieku XIX. Kraków 1939.

14.Antologia współczesnych tekstów feministycznych: Nikt nie rodzi się kobietą. Wybór, wstęp i tłumaczenie: Teresa Hołówka, Warszawa 1982.

15.Partnerka, matka , opiekunka. Status Kobiety w dziejach nowożytnych od XVI do XX w. red. K. Jakubiak. Bydgoszcz 2000

16.Wawrzykowska – Wierciochowa D., Od prządki do kosmonautki. Warszawa 1963

17.Kałwa D., Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej, Kraków 2001.

18.Fuszera M., Kobiety w polityce, Warszawa 2006

19.20 lat zmian. Raport. Kobiety w Polsce w okresie transformacji 1989 – 2009. oprac. A. Czerwińska, J. Piotrowska, Warszawa 2009.

20.inne pozycje monograficzne wskazane na zajęciach

Efekty uczenia się:

WIEDZA Studentka/ Student:

1.posiada wiedzę o pozycji prawnej kobiety w wieku XIX – XX

2.posiada wiedzę o uwarunkowaniach prawnych rozwoju ruchów emancypacyjnych i feministycznych

3.posiada wiedzę o współczesnych problemach prawnych kobiet i próbach ich rozwiązywania

UMIEJĘTNOŚCI:Studentka/ Student:

Potrafi:

4.widzieć prawo jako element szeroko rozumianej kultury społecznej.

5. samodzielnie podejmować próby poszukiwania opracowań i materiałów źródłowych związanych z tematyką konwersatorium

6.Wyciągać wnioski dotyczące omawianych zagadnień z tekstów prawniczych i nie-prawniczych

7. analizować problemy polskie na tle porównawczym i zaproponować rozwiązania.

8.Rozumieć znaczenie analizy historycznej w ujęciu nie-prezentystycznym.

POSTAWY Studentka/ Student:

9.analizuje i ocenia rozwiązania prawne dotyczące kobiet, aktywnie włączając się w dyskusję nad nimi.

10.w dyskusjach szanuje poglądy innych wykazuje postawę tolerancyjną w stosunku do poglądów innych osób

11.rozumie konieczność podnoszenia kultury prawnej społeczeństwa

12.docenia walory pracy w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie prezentacji na wybrany temat ; aktywność w czasie zajęć, umiejętność poprowadzenia dyskusji na zaproponowany temat.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)