Sytuacja prawna kobiety w XIX i XX w. Kobieta w domu, w pracy, w polityce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1CWHP12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.9
|
Nazwa przedmiotu: | Sytuacja prawna kobiety w XIX i XX w. Kobieta w domu, w pracy, w polityce |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla III roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie zmian w prawie tyczącym kobiet w XIX i XX stuleciu na tle analizy zjawisk społecznych, które maja wpływ na tworzenie i kształt norm prawnych. |
Pełny opis: |
Konwersatorium dla I, II, III, IV, V roku studiów. Liczba godzin: 30. Forma zaliczenia przedmiotu: lista obecności, praca zaliczeniowa, egzamin. Tematyka zajęć: Pozycja prawna kobiety u progu XIX w. Różne role społeczne kobiet: rola staropolskiej tradycji. Zmiany zachodzące w strukturach i w świadomości społecznej w Europie XIX w. i ich wpływ na sytuację kobiet. Światowy ruch emancypacyjny i feministyczny i jego ewolucja. Specyfika tych zjawisk na ziemiach polskich: rola i pozycja kobiety w społeczeństwie polskim doby zaborów. Funkcja stereotypu. Kobiety w II RP. Prawo wyborcze i kobiety w sejmie. Postulaty zmian w prawie i ich realizacja: prawo małżeńskie, prawo pracy, prawo karne. Rewolucja edukacyjna: kobiety wykonujące zawody prawnicze (II RP). Okres po II wojnie światowej: zmiany w prawie, zmiany w mentalności: role i funkcje stereotypów. |
Literatura: |
1.M. Bogucka, Gorsza płeć. Warszawa, 2005. 2.Równe prawa, nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej. Red. A. Szwarc, A. Żarnowska, Warszawa 2000 3.Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod redakcją Anny Żarnowskiej i Andrzeja Szwarca. Warszawa 2000 (tam art.: Ramy prawne zarobkowania kobiet w KP w XIX i na pocz XX w. na tle porównawczym, Praca zarobkowa kobiet etc) 4.Kobieta i edukacja na ziemiach polskich. Zbiór studiów pod red. Anny Żarnowskiej i A. Szwarca. T.II cz.1, 2 Warszawa 1995; 5.Kobieta i kultura życia codziennego. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca 6.Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów pod redakcją Anny Żarnowskiej i Andrzeja Szwarca. Warszawa 2000 7.Kobieta i społeczeństwo na ziemiach polskich w XIX w. red. A. Szwarc, A. Żarnowska, Warszawa 1990 8.Górnicka – Boratyńska A., Chcemy całego życia. Antologia tekstów feministycznych z lat 1870 – 1939. Warszawa 1999 9.Górnicka – Boratyńska A., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863 – 1939) Izabelin 2001 10.L.Petrażycki, O prawa kobiet, Lwów 1909 11.M. Wierzbicka, Rozwój samoświadomości kobiet na przełomie XVIII i XIX w. Początki imperatywu kształcenia się. (Katedra, 1, 2001) 12.B. Czajecka, Z domu w szeroki świat. Droga kobiet do niezależności w zaborze austriackim w l. 1890 – 1914. Kraków 1990 13.J. Hulewicz, Sprawa wyższego wykształcenia kobiet w Polsce w wieku XIX. Kraków 1939. 14.Antologia współczesnych tekstów feministycznych: Nikt nie rodzi się kobietą. Wybór, wstęp i tłumaczenie: Teresa Hołówka, Warszawa 1982. 15.Partnerka, matka , opiekunka. Status Kobiety w dziejach nowożytnych od XVI do XX w. red. K. Jakubiak. Bydgoszcz 2000 16.Wawrzykowska – Wierciochowa D., Od prządki do kosmonautki. Warszawa 1963 17.Kałwa D., Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej, Kraków 2001. 18.Fuszera M., Kobiety w polityce, Warszawa 2006 19.20 lat zmian. Raport. Kobiety w Polsce w okresie transformacji 1989 – 2009. oprac. A. Czerwińska, J. Piotrowska, Warszawa 2009. 20.inne pozycje monograficzne wskazane na zajęciach |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Studentka/ Student: 1.posiada wiedzę o pozycji prawnej kobiety w wieku XIX – XX 2.posiada wiedzę o uwarunkowaniach prawnych rozwoju ruchów emancypacyjnych i feministycznych 3.posiada wiedzę o współczesnych problemach prawnych kobiet i próbach ich rozwiązywania UMIEJĘTNOŚCI:Studentka/ Student: Potrafi: 4.widzieć prawo jako element szeroko rozumianej kultury społecznej. 5. samodzielnie podejmować próby poszukiwania opracowań i materiałów źródłowych związanych z tematyką konwersatorium 6.Wyciągać wnioski dotyczące omawianych zagadnień z tekstów prawniczych i nie-prawniczych 7. analizować problemy polskie na tle porównawczym i zaproponować rozwiązania. 8.Rozumieć znaczenie analizy historycznej w ujęciu nie-prezentystycznym. POSTAWY Studentka/ Student: 9.analizuje i ocenia rozwiązania prawne dotyczące kobiet, aktywnie włączając się w dyskusję nad nimi. 10.w dyskusjach szanuje poglądy innych wykazuje postawę tolerancyjną w stosunku do poglądów innych osób 11.rozumie konieczność podnoszenia kultury prawnej społeczeństwa 12.docenia walory pracy w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat ; aktywność w czasie zajęć, umiejętność poprowadzenia dyskusji na zaproponowany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.