How to Provide Justice? Axiology and Models of Organisatio
General data
Course ID: | 2200-PRSM05 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0421) Law
|
Course title: | How to Provide Justice? Axiology and Models of Organisatio |
Name in Polish: | Blok specjalizacyjny - Jak zapewnić sprawiedliwość? Aksjologia i modele organizacji |
Organizational unit: | Faculty of Law and Administration |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty specjalizacyjne dla studiów prawniczych (nowy program) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Bok specjalizacyjny dla studentów prawa po ukończeniu II roku studiów. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Dyskusja nad kształtem i organizacją wymiaru sprawiedlwiości nie jest domeną XXI w. Poszukiwanie ideału, zapewniającego z jednej strony ochronę praw stron, z drugiej - sprawne i efektywne rozstrzygnięcie konfliktu trwa od wieków. Ludzie stając przed podobnymi wyzwaniami w czasach historycznych i obecnie poszukiwali różnych narzędzi do ich rozwiązania. Blok specjalizacyjny "Jak zapewnić sprawiedliwość? Aksjologia i modele organizacji" ma przybliżyć tematykę zróżnicowanych koncepcji filozoficznych oraz różnych modeli szeroko pojętego wymiaru sprawiedliwości realizowanych w praktyce - tak dzisiaj, jak i w czasach historycznych. |
Full description: |
(in Polish) Zapewnienie prawidłowo funkcjonującego wymiaru sprawiedliwości jest - z jednej strony - jednym z najpoważniejszych zadań państwa, z drugiej zaś - jednym z częściej formułowanych żądań przez obywateli. Problem ten jednak nie jest charakterystyczny tylko dla rozwiniętego państwa współczesnego. Także we wcześniejszych epokach bardzo wyraźnie zaobserwować można narzekania na wadliwy system sądów, prawa i egzekucji oraz różne postulaty reform w tym zakresie. Istotnym elementem zapewniania sprawiedliwości jest również sposób obsadzania stanowisk sędziowskich - w ramach zajęć wchodzących w skład bloku omówione będą różne historyczne i współczesne rozwiązania podejmowane w tej kwestii. Wielość i różnorodność stosowanych rozwiązań zapewniających sprawiedliwość i ciągłe poszukiwania nowych stawiają jednak niezmiernie istotne pytanie o to czym jest sprawiedliwość i jak ją można pojmować. Celem zajęć jest pogłębione i wielowątkowe podejście do zagadnienia wymiaru sprawiedliwości. W ramach poszczególnych zajęć wschodzących w skład bloku mówione będą aspekty: aksjologiczny, antropologiczny, historyczny, instytucjonalny i proceduralny. Analizie zostaną poddane różne modele sprawiedliwości i wymiaru sprawiedliwości, obsadzania stanowisk sądowych instytucji sądowej ochrony praw obywatela w aspektach materialnym i formalnym, procedury sądowe. Powyższe podejście ma ukazać stopień skomplikowania materii wymiaru sprawiedliwości i wzajemne powiązania między jego elementami. Pozowlić to powinno na spojrzenie na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości w szerokim kontekście, pozwalajacym na zrozumienie, zę nie ma jednego prostego rozwiązania, któe nagle usprawni cały system. W dobie dzisiejszych debat dotyczących kondycji i przyszłości wymiaru sprawiedliwości, wielowymiarowe podejście do zagadnienia jest szczególnie istotne. POzwala bowiem na ocenę szans i zagrożeń stojących za różnymi pomysłami na rzeczywiste albo tylko pozorne usprawnienie jego funkcjonowania |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura jest podana przy konwersatoriach wchodzących w skład bloku. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student powinien: - znać w stopniu podstawowym różne modele aksjologiczne i organizacyjne wymiaru sprawiedliwości - rozumieć uwarunkowania sprzyjające powstawaniu modeli wymiaru sprawiedliwości - potrafić porównać wady i zalety poszczególnych modeli |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie bloku specjalizacyjnego będzie możliwe po zaliczeniu wszystkich zajęć kursowych wchodzących w jego skład. Kryteria oceny poszczególnych zajęć zamieszczono w ich sylabusach. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.