University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Culture anthropology

General data

Course ID: 2300-AK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Culture anthropology
Name in Polish: Antropologia kulturowa
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem kursu jest wprowadzenie w świat podstawowych pojęć i problemów umożliwiających myślenie o człowieku w wymiarze jednostka a kultura, analizę rzeczywistości wychowawczej w kategorii uwarunkowań kulturowych.

Short description:

The purpose of the course is to introduce the participant into the world of basic concepts and problems with the knowledge of which they will be able to think about a human in terms of the issue: an individual and culture, and to analyze educational reality in terms of cultural conditions. The curriculum includes analysis: of chosen culture concepts; research on primitive cultures, understood here as material for reflection about contemporary man; situation of a human as creator and product of culture and transformations occurring within this issue; connections between research on phenomena of culture with pedagogical reflection. The lecture, after the analysis of basic concepts and connected problems and after discussing the chosen culture concepts, will take up a few threads concerning the cultural situation of the modern human. Seminars, taking into account the issues mentioned above and students' and lecturers' interests, will include various problems which result from the relat

Full description:

a. Anthropology of culture as a science

b. Notions and definitions of culture

c. Research of primitive cultures

d. Methods for research of cultural occurences and related problems

e. Conditionings of participation in culture of children and youth

f. Discussions are going to encompass diverse issues linked to the human-culture relation, taking into consideration the abovementioned topics as well as personal interests of both the lecturers and participants

Bibliography: (in Polish)

I Lektury obowiązkowe:

1. Bauman Z., Globalizacja, PIW, Warszawa 2000; albo: Bauman o popkulturze. Wypisy. „Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne”, Warszawa 2008 albo Zindywidualizowane społeczeństwo, GWP, Gdańsk 2008.

2. Benedict R., Wzory kultury, przeł. J. Prokopiuk, PWN, Warszawa 1966 ( również: MUZA , Warszawa 1999)

3. Czarnowski S., Dzieła, tom I , PWN, Warszawa 1956 albo: Czarnowski S., Kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005

4. Kapuściński R., Ten Inny, ZNAK, Kraków 2006

5. Levi-Strauss C., Spojrzenie z oddali, rozdział Rodzina…., tłum M. Kolankiewicz, PIW, Warszawa 1993; tekst ten także [w:] Mencwel A. (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005 lub: Levi-Srauss C.,Smutek tropików,tłum. A.Steinsberg, Warszawa 2008

6. Malinowski B., Kultura i jej przemiany, przeł. A. Bydłoń i A. Mach, Dzieła tom 9, PWN, Warszawa 2000 lub Malinowski B., Szkice z teorii kultury, KiW, Warszawa 1958

7. Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, PWN, Warszawa 2000

8. Przecławska A., Życie w wielkim mieście – co się działo wtedy, kiedy nic się nie działo, (w:) Przecławska A., Wiłkomirska A. (red.), Między nieuchronnością a możliwością, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010

9. Riesman. D., Samotny tłum, przeł. J. Strzelecki, PWN, Warszawa 1971 ( także: MUZA, Warszawa 1996)

10. Sulima R., Antropologia codzienności, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000

II. Lektury do wyboru: ( obowiązuje poznanie przynajmniej 3 tytułów);

1. Burszta W., Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia. Warszawa, PIW 2008

2. Freud Z., Kultura jako źródło cierpień, Wyd. KR, Warszawa 1995

3. Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów. Red. naukowa W. Godzic, M. Żakowski, Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2007

4. Gennep A. van , Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii., przeł. B. Biały, PIW, Warszawa 2006

5. Janion M., Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś ?, Wyd. Sic!, Warszawa 1996

6. Mathews G., Supermarket kultury, przeł. E. Klekot, PIW, Warszawa 2005

7. Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, „Impuls”, Kraków 2007

8. Melosik. Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja. Migotanie znaczeń. „Impuls”, Kraków 1998.

8. Ossowska M., Ethos rycerski i jego odmiany, PWN, Warszawa 2000

9. Ritzer G., Mcdonaldyzacja społeczeństwa, przeł. S. Magala, MUZA , Warszawa 1997

10. Rogers M.F., Barbie jako ikona kultury, przeł. E. Klekot, MUZA, Warszawa 2003

11. Zadrożyńska A., Targowisko różności, „Twój Styl”, Warszawa 2001

12. Znaniecki F., Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, PWN, Warszawa 2001

III. Lektury uzupełniające:

1. Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, red. A. Mencwel, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005

2. Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo Zyski S-ka, Warszawa 1998

3. Gajda J., Antropologia kulturowa, t. I. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003, t. II,: Kultura obyczajowa początku XXI wieku, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008

4. Krawczak E., Antropologia kulturowa, UMCS, Lublin 2007

5.Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa 2006

Learning outcomes: (in Polish)

wiedza:

student rozróżnia klasyczne kierunki, szkoły i orientacje antropologiczne oraz ich przedstawicieli;

zna minimum 3 wybrane koncepcje kultury i ich autorów (włącznie z notą biograficzną);

zna podstawowe metody badań antropologicznych, ich twórców i praktyków;

zna subdyscypliny antropologii kulturowej;

definiuje zakres i treść pojęcia kultura oraz podstawowych pojęć dotyczących kultury (kategorie i typy kultur, elementy kultury, systemy kultury);

dokonuje zróżnicowania między pojęciami i potrafi je wyjaśnić: kultura-cywilizacja, społeczeństwo-społeczność, wzory-wzorce-ikony; kulturowy-kulturalny, emic-ethic,;

umiejętności:

student potrafi przechodzić w rozmowie/dyskusji od potocznego do naukowego myślenia w obszarach związanych z kulturą;

posługuje się swobodnie aparatem pojęciowym z zakresu wiedzy o kulturze;

dostrzega zjawiska kulturowe wokół siebie i potrafi je opisać, uwzględniając czynniki i charakter zmiany;

stawia pytania i prowadzi dyskurs kulturoznawczy;

rozumie proces globalizacji, potrafi wskazać jego konsekwencje;

opisuje i analizuje otaczającą go rzeczywistość kulturową ze świadomością relatywizmu kulturowego i różnic kulturowych;

postawa;

student wyraża aktywne zainteresowanie sprawami kultury zarówno w odniesieniach historycznych, jak i wobec problemów współczesności;

swoją postawą daje świadectwo tolerancji, otwartości i poszanowania odmienności w relacjach międzyludzkich;

wspiera i inicjuje działania mające na celu propagowanie postaw antykonsumpcyjnych i antykomercjonalizacyjnych;

uczestniczy aktywnie w życiu społeczno-kulturalnym;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin obejmuje materiał z wykładów, ćwiczeń i lektur obowiązkowych samodzielnie czytanych przez studentów.

Aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń student zobowiązany jest do:

merytorycznej rozmowy i aktywności/dyskusji/ wokół postawionych w trakcie zajęć problemów;

rzetelnej znajomości treści lektur, ujawnianej w trakcie dyskusji/rozmowy na zajęciach;

obecności na zajęciach (dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności w semestrze);

zaliczenia „kartkówki” sprawdzającej wiedzę i znajomość treści wybranych lektur;

Uzyskanie oceny bardzo dobrej z ćwiczeń daje studentowi prawo do uzyskania oceny o pół (+) wyższej na egzaminie końcowym. Aby uzyskać ocenę bardzo dobrą, student zobowiązany jest ponadto do przygotowania autorskiej prezentacji multimedialnej na zadany przez prowadzącego temat i na podstawie wskazanej lektury.

Egzamin końcowy będzie miał formę ustną. Do egzaminu student przygotowuje się czytając wymaganą liczbę lektur, na podstawie materiałów z wykładów, ćwiczeń i pracy własnej (samodzielne zapoznanie się z treścią lektur z listy).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)