University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Nurty współczesnej pedagogiki

General data

Course ID: 2300-DD-NWP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Nurty współczesnej pedagogiki
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Full description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy na temat nurtów i debat we współczesnej pedagogice, związanych z podstawowymi paradygmatami wiedzy pedagogicznej, ukazanie pedagogiki jako nauki o wychowaniu w odniesieniu do różnych dyskursów (np. dyskurs filozoficzny a dyskurs pedagogiczny o wychowaniu), wskazanie na główne teorie pedagogiczne i ich przynależność do różnych nurtów pedagogiki.

Bibliography: (in Polish)

Zgodna z obszarem zainteresowań badawczych przedstawicieli poszczególnych nurtów pedagogicznych.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

1. Doktorant zna podstawowe paradygmaty wiedzy pedagogicznej (w tym paradygmaty pedagogiki humanistycznej, paradygmaty pedagogiki empirycznej, paradygmaty pedagogiki krytycznej) oraz posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą pełnej klasyfikacji myśli pedagogicznej (prądy, kierunki, koncepcje),

2. Doktorant zna szerszy kontekst, w jakim osadzone są konkretne nurty współczesnej pedagogiki, w tym główne teorie społeczne, filozoficzne, psychologiczne, kulturowe mające zastosowanie na mapie paradygmatów pedagogicznych,

3. Doktorant posiada rozszerzony zakres wiedzy na temat tradycji myśli pedagogicznej i jej odniesień do współczesności, zna koncepcje i procesy przemian edukacyjnych i ich konotacje pedagogiczne, posiada rozszerzoną wiedzę na temat uwarunkowań procesów edukacyjnych i ich zmienności historycznej,

4. Doktorant zna kategorie pojęciowe funkcjonujące w pedagogicznych dyskursach, zna zróżnicowanie języka dyskursów pedagogicznych.

UMIEJĘTNOŚCI

1. Doktorant potrafi zastosować wiedzę z nauk społecznych i humanistycznych w analizie zjawisk i procesów edukacyjnych, potrafi wskazać możliwości i zagrożenia edukacji i wychowania, wynikające z aktualnych zmian społecznych,

2. Doktorant potrafi analizować odmienne koncepcje wychowania, rekonstruować ich założenia, potrafi analizować ewolucję podejść pedagogicznych oraz wiązać je z określonymi teoriami naukowymi,

3. Doktorant potrafi objąć krytyczną refleksją współistnienie różnych dyskursów w obszarze nauk pedagogicznych,

4. Doktorant rozumie związek doktryn z ideologiami, ich znaczenie dla współczesnej refleksji o wychowaniu oraz przynależność do różnych nurtów pedagogiki,

5. Doktorant rozumie i potrafi stosować interdyscyplinarne podejście do różnych problemów w obrębie współczesnych nurtów pedagogicznych,

6. Doktorant potrafi operować specjalistycznymi kategoriami pojęciowymi znaczącymi dla refleksji pedagogicznej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Doktorant bierze udział w naukowej dyskusji dotyczącej problematyki nurtów pedagogicznych,

2. Doktorant jest otwarty na nowe podejścia i odmienne poglądy innych osób, różniące się od dotychczas przyjętych, szanuje ich opinie oraz dostrzega wartość współpracy z osobami reprezentującymi odmienne postawy,

3. Doktorant ma świadomość odpowiedzialności pedagoga za charakter podejmowanych działań, ma świadomość etycznego wymiaru sytuacji edukacyjnych i samodzielnych badań naukowych,

4. Doktorant ma świadomość procesualnego podejścia do własnej wiedzy i umiejętności oraz znaczenia samodzielnego studiowania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie 6 seminariów tematycznych prowadzonych przez przedstawicieli różnych nurtów badań i analiz pedagogicznych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)