Voice for teachers
General data
Course ID: | 2300-EG-Naucz |
Erasmus code / ISCED: |
05.001
|
Course title: | Voice for teachers |
Name in Polish: | Emisja głosu |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | pedagogical qualifications |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu. |
Full description: |
(in Polish) W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia: 1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem. 2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała. 3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. 4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej. 5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów. 6. Ćwiczenia artykulacyjne. 7. Praca nad techniką mowy. 8. Praca z tekstem. 9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji. 10. Higiena pracy głosem |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Bednarek J. D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002 2. Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012 3. Emisja głosu nauczyciela, red. M. Przybysz-Piwko. Warszawa 2006 4. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995 5. Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012 6. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, red. M. Śliwińska-Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź 2011 7. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003 8. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000. 9. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 10. Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001. 11. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student będzie umieć: WIEDZA - zna i omawia mechanizmy tworzenia głosu; - zna i omawia budowę narządu mowy i sposób tworzenia dźwięków mowy. - zna i wymienia ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny; - zna i wymienia wskazania i przeciwskazania do pracy z głosem, wykonywania ćwiczeń oddechowych i głosowych; - zna i wymienia zasady utrzymania prawidłowej higieny głosu; - zna zależności między procesami mentalnymi i fizycznymi wpływającymi na indywidualną jakość głosu; UMIEJĘTNOŚCI - rozpoznaje nawyki emisyjne; - rozpoznajekonteksty fonetyczne różnicujące stopień trudności wymawianiowej tekstu; - modyfikuje nieprawidłowe nawyki emisyjne i artykulacyjne; - prezentuje ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny; - ocenia pod względem poprawności i estetyki wypowiedzi języka mówionego; - kształtuje swoje wypowiedzi zgodnie z normą wysoką języka mówionego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość złożoności problemów związanych z emisją głosu i wpływu jej zaburzenia na komunikację oraz estetykę wypowiedzi; - akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości głosowych; - ma świadomość złożoności anatomii i fizjologii człowieka w tym złożoności zjawiska głosu; - promuje wzorce zdrowego posługiwania się głosem. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena ciągła i kontrola obecności (szczegółowe warunki zaliczenia w części B sylabusa) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU WAR
WAR
WAR
W WAR
WAR
TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Wyszyńska, Joanna Zawadka | |
Group instructors: | Agata Piotrowska-Mastalerz, Joanna Wyszyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Wyszyńska, Joanna Zawadka | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.