ITC in early education
General data
Course ID: | 2300-FAK-NTE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | ITC in early education |
Name in Polish: | Edukacja informatyczna w nauczaniu wczesnoszkolnym |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Warsztaty przeznaczone są dla studentów oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, zainteresowanych nauczaniem informatyki i wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi edukacyjnych w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej. Zostaną przedstawione metody prowadzenia zajęć dotyczących nauki algorytmiki i programowania oraz wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych) w edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia przeznaczone są dla studentów oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, zainteresowanych nauczaniem informatyki i wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi edukacyjnych w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej. Treści szkolenia są zgodne z nową podstawą programową I etapu edukacyjnego: klas 1-3. Celem zajęć jest: 1. Omówienie metodyki prowadzenia zajęć z uczniami w klasach 1-3 szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej i ogólnych zastosowań TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych). 2. Zapoznanie z metodami nauczania programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych, na przykładzie programowania wizualnego. 3. Nabycie umiejętności wykorzystania nieodpłatnego oprogramowania do nauki programowania oraz stosowania różnych pomocy dydaktycznych wspomagających odkrywanie algorytmów. 4. Przygotowanie do świadomego, bezpiecznego i efektywnego wykorzystania TIK w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej. 5. Poznanie i rozwijanie umiejętności pracy z edukacyjnymi zasobami cyfrowymi oraz narzędziami TIK wspierającymi kształtowanie różnych umiejętności ucznia klas 1-3 szkoły podstawowej. 6. Przygotowanie do wdrażania edukacji mobilnej w szkole, jako nowego podejścia do nauczania i uczenia. 7. Zapoznanie z aspektami cyberbezpieczeństwa i prawa autorskiego. Zajęcia podzielone są na dwa moduły Moduł 1- Elementy programowania w nauczaniu Treści realizowane w module: Poznanie gier edukacyjnych wspomagających odkrywanie algorytmów. Programowanie bez komputera. Zapoznanie ze środowiskiem programowania wizualnego ScratchJr.. Wykorzystanie robotów na zajęciach. Przedstawienie wartościowych stron internetowych wspomagających naukę programowania w klasach 1-3 Wykonanie projektów edukacyjnych w środowisku Scratch. Przeglądanie projektów umieszczonych na stronie Scratch. Omówienie metod prowadzenia zajęć dotyczących nauki programowania. Moduł 2- Edukacja mobilna i praca w chmurze Treści realizowane w module: Poznanie edukacyjnych zasobów cyfrowych oraz narzędzi TIK wspierających kształtowanie różnych umiejętności ucznia. Nowe podejście do nauczania i uczenia – edukacja mobilna w szkole. Tworzenie edukacyjnych materiałów wspomagających uczenie. Przykłady zastosowania aplikacji mobilnych w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Wykorzystanie narzędzi TIK wspierających ocenianie, stosowanie e-portfolio w praktyce. Bezpieczne użycie TIK. Ochrona danych osobowych. Cyberbezpieczeństwo i budowanie wizerunku w sieci. Prawo autorskie. Omówienie metodyki prowadzenia zajęć z uczniami w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Metody pracy z aplikacjami mobilnymi. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna Karty pracy ScratchJr – https://www.scratchjr.org/teach/activities Scenariusze zajęć – http://superkoderzy.pl/scenariusze-lekcji/najmlodsi-programuja Portal dla nauczycieli z materiałami dotyczącymi robotów Dash&Dot – http://nauczyciele.makewonder.pl Scenariusze i materiały do pracy z robotami Ozobot – https://www.edu-sense.com/pl/lekcjeStrona Materiały edukacyjne dotyczące robotów WeDo – https://elearning.legoeducation.com/wedo-2-0 Materiały dla nauczycieli dotyczące środowiska Scratch – http://scratched.gse.harvard.edu Jochemczyk Wanda, Czego uczymy się, programując. Refleksje o nauczaniu programowania w szkole podstawowej, Meritum, 34/2014 Jochemczyk Wanda, Olędzka Katarzyna, Programowanie na zajęciach komputerowych, Informatyka w Edukacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015 Kranas Witold, Godzinakodowania.pl, Meritum, 39/2015 Skura Małgorzata, Lisicki Michał, Na progu Ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? O co chodzi w pierwszej klasie?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2011 Townsend Anthony, Nauczyciele jako „przewodnicy w uczeniu się”, Jakość edukacji, Różne perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012 Ostrowska Małgorzata, Sterna Danuta, Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Przykładowe konspekty i polecane praktyki, CEO, Warszawa 2015 r. Pieniążek Marlena, Aplikacje mobline jako środek dydaktyczny z perspektywy pedagogiki medialnej, Edukacja – Technika – Informatyka” nr 4/18/2016 Janczak Dorota, Wykorzystanie technologii interaktywnych, Dyrektor Szkoły, 2/2017 Janczak Dorota, Rozszerzona rzeczywistość, Dyrektor Szkoły, 7/2017 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Student zna metody nauczania w klasach 1-3 szkoły podstawowej, w zakresie programowanie i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych, na przykładzie programowania wizualnego. Wyjaśnia zasady bezpiecznego użycia TIK, ochrony danych osobowych, zna prawo autorskie. Student zna zasoby cyfrowe oraz narzędzia TIK (działające w chmurze, mobilne itd.) wspierające uczenie się. Umiejętności: Student posiada umiejętność wykorzystania nieodpłatnych aplikacji do nauki programowania. Umie stosować różne pomoce dydaktyczne wspomagające odkrywanie algorytmów. Stosuje w praktyce zasady bezpiecznego użycia TIK, ochrony danych osobowych, prawo autorskie. Potrafi wybrać i ocenić aplikację mobilną pod kątem zastosowania dydaktycznego, wskazać mocne i słabe strony zastosowania aplikacji mobilnych na lekcji. Stosuje różnorodne zasoby cyfrowe oraz narzędzia TIK (działające w chmurze, mobilne itd.) wspierające uczenie się. Tworzy edukacyjne materiały do wykorzystania w pracy z uczniem wczesnoszkolnym. Umie wykorzystywać narzędzia TIK do tworzenia, gromadzenia i udostępniania materiałów oraz do wspierania oceniania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywny udział w zajęciach Wykonanie prac zaliczeniowych. Opracowanie scenariusza lekcji dotyczącej nauki programowania wraz pomocami dydaktycznymi do niej np. karty pracy. Przygotowanie projektu w środowisku Scratch. Opracowanie koncepcji zajęć dydaktycznych z zastosowaniem urządzenia mobilnego i aplikacji. Przygotowanie materiałów edukacyjnych (prezentacja, strona internetowa itp.) wspomagających pracę z uczniem. |
Copyright by University of Warsaw.