University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

ITC in early education

General data

Course ID: 2300-FAK-NTE
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: ITC in early education
Name in Polish: Edukacja informatyczna w nauczaniu wczesnoszkolnym
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Warsztaty przeznaczone są dla studentów oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, zainteresowanych nauczaniem informatyki i wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi edukacyjnych w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej.

Zostaną przedstawione metody prowadzenia zajęć dotyczących nauki algorytmiki i programowania oraz wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych) w edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Full description: (in Polish)

Zajęcia przeznaczone są dla studentów oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, zainteresowanych nauczaniem informatyki i wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi edukacyjnych w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej.

Treści szkolenia są zgodne z nową podstawą programową I etapu edukacyjnego: klas 1-3.

Celem zajęć jest:

1. Omówienie metodyki prowadzenia zajęć z uczniami w klasach 1-3 szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej i ogólnych zastosowań TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych).

2. Zapoznanie z metodami nauczania programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych, na przykładzie programowania wizualnego.

3. Nabycie umiejętności wykorzystania nieodpłatnego oprogramowania do nauki programowania oraz stosowania różnych pomocy dydaktycznych wspomagających odkrywanie algorytmów.

4. Przygotowanie do świadomego, bezpiecznego i efektywnego wykorzystania TIK w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej.

5. Poznanie i rozwijanie umiejętności pracy z edukacyjnymi zasobami cyfrowymi oraz narzędziami TIK wspierającymi kształtowanie różnych umiejętności ucznia klas 1-3 szkoły podstawowej.

6. Przygotowanie do wdrażania edukacji mobilnej w szkole, jako nowego podejścia do nauczania i uczenia.

7. Zapoznanie z aspektami cyberbezpieczeństwa i prawa autorskiego.

Zajęcia podzielone są na dwa moduły

Moduł 1- Elementy programowania w nauczaniu

Treści realizowane w module:

Poznanie gier edukacyjnych wspomagających odkrywanie algorytmów. Programowanie bez komputera.

Zapoznanie ze środowiskiem programowania wizualnego ScratchJr..

Wykorzystanie robotów na zajęciach.

Przedstawienie wartościowych stron internetowych wspomagających naukę programowania w klasach 1-3

Wykonanie projektów edukacyjnych w środowisku Scratch. Przeglądanie projektów umieszczonych na stronie Scratch.

Omówienie metod prowadzenia zajęć dotyczących nauki programowania.

Moduł 2- Edukacja mobilna i praca w chmurze

Treści realizowane w module:

Poznanie edukacyjnych zasobów cyfrowych oraz narzędzi TIK wspierających kształtowanie różnych umiejętności ucznia.

Nowe podejście do nauczania i uczenia – edukacja mobilna w szkole.

Tworzenie edukacyjnych materiałów wspomagających uczenie.

Przykłady zastosowania aplikacji mobilnych w klasach 1-3 szkoły podstawowej.

Wykorzystanie narzędzi TIK wspierających ocenianie, stosowanie e-portfolio w praktyce.

Bezpieczne użycie TIK. Ochrona danych osobowych. Cyberbezpieczeństwo i budowanie wizerunku w sieci. Prawo autorskie.

Omówienie metodyki prowadzenia zajęć z uczniami w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Metody pracy z aplikacjami mobilnymi.

Bibliography: (in Polish)

Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

Karty pracy ScratchJr – https://www.scratchjr.org/teach/activities

Scenariusze zajęć – http://superkoderzy.pl/scenariusze-lekcji/najmlodsi-programuja

Portal dla nauczycieli z materiałami dotyczącymi robotów Dash&Dot – http://nauczyciele.makewonder.pl

Scenariusze i materiały do pracy z robotami Ozobot – https://www.edu-sense.com/pl/lekcjeStrona

Materiały edukacyjne dotyczące robotów WeDo – https://elearning.legoeducation.com/wedo-2-0

Materiały dla nauczycieli dotyczące środowiska Scratch – http://scratched.gse.harvard.edu

Jochemczyk Wanda, Czego uczymy się, programując. Refleksje o nauczaniu programowania w szkole podstawowej, Meritum, 34/2014

Jochemczyk Wanda, Olędzka Katarzyna, Programowanie na zajęciach komputerowych, Informatyka w Edukacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015

Kranas Witold, Godzinakodowania.pl, Meritum, 39/2015

Skura Małgorzata, Lisicki Michał, Na progu Ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? O co chodzi w pierwszej klasie?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2011

Townsend Anthony, Nauczyciele jako „przewodnicy w uczeniu się”, Jakość edukacji, Różne perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012

Ostrowska Małgorzata, Sterna Danuta, Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Przykładowe konspekty i polecane praktyki, CEO, Warszawa 2015 r.

Pieniążek Marlena, Aplikacje mobline jako środek dydaktyczny z perspektywy pedagogiki medialnej, Edukacja – Technika – Informatyka” nr 4/18/2016

Janczak Dorota, Wykorzystanie technologii interaktywnych, Dyrektor Szkoły, 2/2017

Janczak Dorota, Rozszerzona rzeczywistość, Dyrektor Szkoły, 7/2017

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Student zna metody nauczania w klasach 1-3 szkoły podstawowej, w zakresie programowanie i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych, na przykładzie programowania wizualnego.

Wyjaśnia zasady bezpiecznego użycia TIK, ochrony danych osobowych, zna prawo autorskie.

Student zna zasoby cyfrowe oraz narzędzia TIK (działające w chmurze, mobilne itd.) wspierające uczenie się.

Umiejętności:

Student posiada umiejętność wykorzystania nieodpłatnych aplikacji do nauki programowania. Umie stosować różne pomoce dydaktyczne wspomagające odkrywanie algorytmów. Stosuje w praktyce zasady bezpiecznego użycia TIK, ochrony danych osobowych, prawo autorskie.

Potrafi wybrać i ocenić aplikację mobilną pod kątem zastosowania dydaktycznego, wskazać mocne i słabe strony zastosowania aplikacji mobilnych na lekcji.

Stosuje różnorodne zasoby cyfrowe oraz narzędzia TIK (działające w chmurze, mobilne itd.) wspierające uczenie się.

Tworzy edukacyjne materiały do wykorzystania w pracy z uczniem wczesnoszkolnym.

Umie wykorzystywać narzędzia TIK do tworzenia, gromadzenia i udostępniania materiałów oraz do wspierania oceniania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywny udział w zajęciach

Wykonanie prac zaliczeniowych.

Opracowanie scenariusza lekcji dotyczącej nauki programowania wraz pomocami dydaktycznymi do niej np. karty pracy.

Przygotowanie projektu w środowisku Scratch.

Opracowanie koncepcji zajęć dydaktycznych z zastosowaniem urządzenia mobilnego i aplikacji.

Przygotowanie materiałów edukacyjnych (prezentacja, strona internetowa itp.) wspomagających pracę z uczniem.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)