(in Polish) Etyka wychowania i kształcenia
General data
Course ID: | 2300-J-FPP-EWK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Etyka wychowania i kształcenia |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęci mają na celu zaprezentowanie i przybliżenie studentom współczesnych koncepcji etycznych, szczególnie w perspektywie powinności stojących przed pedagogami. Analiza dylematów i sprzeczności nowoczesnej edukacji pozwoli studentom dostrzec etyczny wymiar wychowania i kształcenia. |
Full description: |
(in Polish) Analiza dylematów etycznych i wyzwań moralnych stawianych wychowawcom przez współczesność będzie przeprowadzona w perspektywie najważniejszych koncepcji etycznych: eudajmonizmu, hedonizmu, utylitaryzmu, naturalizmu, kontraktualizmu, kantyzmu i emotywizmu. Podczas zajęć zanalizowana zostanie również problematyka zobowiązań moralnych, zarówno w perspektywie wymagań stawianych podmiotowi moralnemu przez wspólnotę, jak i uwarunkowań wynikających z zaakceptowania określonych wizji tożsamości i osobowości. Zanalizowanie głównych współczesnych koncepcji etycznych pozwoli lepiej zrozumieć istotę najważniejszych aktualnych sporów i dylematów moralnych oraz umożliwi studentom sformułowanie i niesprzeczne uzasadnienie własnego stanowiska. Ponadto, analiza napięć i sprzeczności nurtujących dzisiejszą refleksję etyczną zainspiruje słuchaczy do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do pobudzania i moderowania racjonalnej debaty moralnej. |
Bibliography: |
(in Polish) - Platon, Państwo. - Arystoteles, Etyka nikomachejska. - Mill John Stuart, Utylitaryzm. - Kant Immanuel, Uzasadnienie metafizyki moralności. - MacIntyre Alasdair, Dziedzictwo cnoty, PWN, Warszawa 1996. - Singer Peter, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003. - La Rochefoucauld, Maksymy i rozważania moralne. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - teoretyczne założenia podstawowych koncepcji etycznych oraz ich wpływ na kształtowanie się myśli pedagogicznej i na interpretację praktyk kształcenia i wychowania; - istotę najważniejszych współczesnych dylematów moralnych, ich kontekst filozoficzny oraz implikacje pedagogiczne; W zakresie umiejętności student potrafi: - rozpoznać i analizować refleksyjnie i krytycznie napięcia oraz sprzeczności nurtujące współczesną refleksję moralną, szczególnie w perspektywie pedagogiki; - poprawnie konstruować rozbudowane pisemne wypowiedzi dotyczące różnych aspektów etycznego wymiaru kształcenia; - prowadzić racjonalną dyskusję dotyczącą wyzwań etycznych, szczególnie w perspektywie edukacji; W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - racjonalnego uzasadniania własnych przekonań moralnych oraz poszerzania swej wiedzy i kompetencji w tym zakresie; - zrozumienia i otwierania się na inne stanowiska etyczne; - prezentowania światłego sceptycyzmu zarówno w stosunku do własnych, jak i - cudzych przekonań moralnych; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie pisemne. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jan Rutkowski | |
Group instructors: | Jan Rutkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jan Rutkowski | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.