Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MBPPP-PR-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cele: Przekazanie wiedzy o: a) klasycznych i współczesnych teoriach rozwoju człowieka oraz ich wartościach aplikacyjnych, co umożliwi studentom krytyczną ocenę teorii i pomoże twórczo z nich korzystać; b) obszarach rozwojowych oraz etapach rozwoju od okresu prenatalnego do późnej starości. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji do: a) obserwowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizowania ich z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej oraz proponowania rozwiązania problemów; b) rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, a także planowania, realizowania i oceniania spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania; c) posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka. |
Pełny opis: |
Cele ogólne: Przekazanie wiedzy o klasycznych i współczesnych teoriach rozwoju człowieka oraz ich wartościach aplikacyjnych, co umożliwi studentom krytyczną ocenę teorii i pomoże twórczo z nich korzystać. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji do: a) obserwowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizowania ich z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej oraz proponowania rozwiązania problemów; b) rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, a także planowania, realizowania i oceniania spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania; c) posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka. Cele szczegółowe: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - podstaw teoretycznych dotyczących psychologii rozwoju człowieka: przedmiotu psychologii rozwojowej, strategii i metod badawczych, pojęcia zmiany rozwojowej, periodyzacji rozwoju oraz kryzysów rozwojowych, badań nad rozwojem;, - najważniejszych teorii rozwoju w tym m. in. koncepcji: J. Piaget`a, L. Wygotskiego, L. Kohlberga, - prawidłowości rozwoju w zakresie poszczególnych obszarów rozwojowych m. in. rozwoju intelektualnego, rozwoju mowy, rozwoju moralnego, rozwoju społecznego, rozwoju emocji i samoregulacji, - prawidłowości rozwojowych na poszczególnych etapach rozwojowych: od etapu prenatalnego do późnej starości. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: - rozpoznawania prawidłowości rozwojowych dla poszczególnych obszarów rozwojowych, - dostosowywania metod pracy pedagogicznej do możliwości rozwojowych podopiecznych, - wspierania rozwoju własnego oraz podopiecznych. Treści. Tematy zajęć: 1. Przedmiot psychologii rozwojowej. Strategie i metody badawcze. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Kryteria podziałów, modele ilościowe i jakościowe. Badania nad rozwojem. Dojrzewanie - uczenie się - socjalizacja. Periodyzacja rozwoju: stadialność rozwoju, tempo i rytm rozwoju. Okresy sensytywne i krytyczne. Metodologiczne problemy badań nad rozwojem. 2. Podstawy teoretyczne wybranych nurtów: psychoanalitycznego, behawiorystycznego poznawczego, kulturowo-historycznego, dialektycznego. Kompleksowe modele dotyczące rozwoju człowieka. 3. Modele teoretyczne wyjaśniające zaburzenia w zakresie rozwoju psychicznego: od modelu biofizycznego do modelu podatność-stres. 4. Koncepcja kryzysów w rozwoju. Cykl zmiany rozwojowej i jego elementy. Kryzysy normatywne i nienormatywne. 5. Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki: aktywność jako podstawa i skutek zmian rozwojowych w różnych fazach życia; teorie dotyczące zabawy; charakterystyka zabawy. 6. Koncepcje behawiorystyczne: Pawłow - warunkowanie klasyczne, Skinner - warunkowanie sprawcze. Różnice między warunkowaniem sprawczym i klasycznym. 7. Koncepcja rozwoju psychospołecznego według E. Eriksona - kryzysy rozwojowe. 8. Przywiązanie: definicje; etapy rozwoju przywiązania, wzorce przywiązania: bezpieczne i pozabezpieczne. Związek wzorców przywiązania z funkcjonowaniem psychospołecznym. 9. Koncepcja rozwoju poznawczego według J. Piaget`a - dziecko jako mały naukowiec. Definicje: asymilacja, akomodacja. Fazy rozwoju poznawczego. 10. Społeczno-kulturowa koncepcja rozwoju według L. Wygotskiego - dziecko jako praktykant. Trzy aspekty rozwoju. Strefa najbliższego rozwoju. 11. Przebieg rozwoju mowy: rozwój mowy w zależności od koncepcji, uwarunkowania rozwoju mowy: poznawcze, behawioralne oraz emocjonalne; komunikacja pisemna; stadia rozwoju mowy według L. Kaczmarka. 12. Przebieg rozwoju moralnego: koncepcja J. Piaget i L.Kohlberg. 13. Rozwój emocjonalny – początki rozwoju emocjonalnego, rozwój emocjonalny jako kształtowanie inteligencji emocjonalnej; mówienie i myślenie o emocjach, socjalizacja emocji. 14. Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym. 15. Temperament - teoria temperamentu według Thomasa i Chess. 16. Rozwój osobowości - wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące rozwoju osobowości. 17. Rozwój inteligencji - definicje, wybrane koncepcje rozwoju inteligencji. 18. Rozwój kontaktów społecznych: relacje w rodzinie, pierwsze związki, zachowania prospołeczne oraz przyjaźnie, znaczenie grupy rówieśniczej. 19. Rozwój samoświadomości i tożsamości: rozwój struktury JA, powstawanie i rozwój podstawowych potrzeb. 20. Samoregulacja: definicja, obszary samoregulacji. 21. Mentalizacja: definicja, wymiary, związek mentalizacji z rozwojem emocjonalnym i społecznym. Empatia. Teoria umysłu. 22. Samoocena - definicja, czynniki kształtujące, czynniki ryzyka dla obniżonej samooceny. 23. Okres prenatalny. 24. Wczesne dzieciństwo - okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy. 25. Średnie dzieciństwo - wiek przedszkolny. 26. Późne dzieciństwo - młodszy wiek szkolny. 27. Adolescencja. 28. Wczesna dorosłość. 29. Średnia dorosłość 30. Późna dorosłość - wiek starzenia się. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. ( 2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - całość Hawras-Napierała B, Trempała J. (2015): Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały) Hawras-Napierała B, Trempała J. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały). Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M. (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. Zagadnienia ogólne. Warszawa: PWN (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca: Erikson E.H. (2011). Dopełniony cykl życia. Wydawnictwo Helion. Hoffman M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Ilg F.L., Bates Ames L., Baker S.M. (2018). Rozwój psychiczny dziecka. Od 0 do 10 lat. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Juul J. (2012). Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej? Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND. Louis JP., McDonald Louis K. (2019). Potrzeby emocjonalne dziecka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Murray L. (2019). Psychologia małego dziecka. Jak relacje społeczne wspierają rozwój dziecka w pierwszych dwóch latach życia. Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT. Piaget J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer D.R., Kipp K. (2014). Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA. Schaffer RH. (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Senejko A., Oleszkiewicz A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: PWN. Siegel D. (2009). Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sparrow J., Brazelton T. (2013). Rozwój dziecka. 3-6. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sparrow J., Brazelton T. (2015). Rozwój dziecka. 0-3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Trempała J. (red.). (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wygotski L. (2005). Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: A.3.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych - różnice w zakresie inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego; A.3.W2. rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju człowieka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie osobowości, szczególne uzdolnienia, teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia. W zakresie umiejętności student potrafi: A.3.U1. obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty; A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; A.3.U3. skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii; A.3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia; A.3.U6. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: A.3.K1. autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym; A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - maksymalna liczba punktów - 15; próg zaliczenia - 8 punktów. Przedmiot stanowi element Modułu biomedycznych i psychologicznych podstaw pedagogiki. Zaliczenie przedmiotu stanowi warunek konieczny do przystąpienia do egzaminu modułowego. Sposób zaliczenia – zaliczenie pisemne w formie pytań otwartych (wykład w sali) lub testu (zajęcia zdalne) . Zaliczenie odbywa się na przedostatnim/ostatnim wykładzie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.