(in Polish) Elementy metodologii badań humanistycznych
General data
Course ID: | 2300-J-MBSH-EMBH |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Elementy metodologii badań humanistycznych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student ma podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań humanistycznych – w tym krytyki różnych typów źródeł do badania zjawisk edukacyjnych. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat efektywnego wykorzystania różnych typów źródeł w edukacyjnych badaniach humanistycznych: historycznych, filozoficznych, kulturowych. Zajęcia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia oraz możliwości krytyki źródła do rekonstrukcji rzeczywistości edukacyjnej oraz potrzeb edukacyjnych dziecka. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach dotyczących elementów metodologii badań humanistycznych zostaną poruszone zagadnienia, z jakimi spotykają się pedagodzy badający rzeczywistość edukacyjną (szkolną i pozaszkolną) w przeszłości oraz w teraźniejszości. Program wykładów obejmuje wsparcie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli w budowaniu efektywnej i krytycznej oceny różnych typów źródeł: tekstów pisanych, filmów, zdjęć, elementów przestrzeni publicznej miasta jako otoczenia kulturowego i społecznego dziecka. Na zajęciach zostaną poruszone kwestie znaczenia zrozumienia krytycznej oceny przeszłości dla zrozumienia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska społecznego za proces edukacyjny dziecka. Omawiane zagadnienia będą również dotyczyły znaczenia rozumienia przestrzeni publicznej w podnoszeniu świadomości edukacyjnej rodziców. W części wykładów, które będą miały na celu zwiększenie kompetencji zawodowych, przedmiot przyjmie także formę interaktywną (warsztatu). |
Bibliography: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - specyfikę różnych typów źródeł, z jakimi mogą spotkać się nauczyciele w szkole i w przedszkolu. - rolę współpracy nauczyciela z jego środowiskiem; - znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, środowiska i przestrzeni publicznej. W zakresie umiejętności student potrafi: - wskazać znaczenie wpływu rozumienia krytycznego obrazu przeszłości dla współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka, - wykorzystać humanistyczna wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami uczniów; - wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami oraz rodziców ze szkołą w dziedzinie rozumienia dziedzictwa przeszłości w kontekście edukacyjnym. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - zaprojektowania działań nastawionych na krytyczne interpretowanie różnych typów przekazów (źródeł) w kontekście edukacyjnym; - budowania efektywnych relacji z rodzicami i środowiskiem społecznym dziecka. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - specyfikę różnych typów źródeł, z jakimi mogą spotkać się nauczyciele w szkole i w przedszkolu. - rolę współpracy nauczyciela z jego środowiskiem; - znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, środowiska i przestrzeni publicznej. W zakresie umiejętności student potrafi: - wskazać znaczenie wpływu rozumienia krytycznego obrazu przeszłości dla współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka, - wykorzystać humanistyczna wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami uczniów; - wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami oraz rodziców ze szkołą w dziedzinie rozumienia dziedzictwa przeszłości w kontekście edukacyjnym. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - zaprojektowania działań nastawionych na krytyczne interpretowanie różnych typów przekazów (źródeł) w kontekście edukacyjnym; - budowania efektywnych relacji z rodzicami i środowiskiem społecznym dziecka. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium. Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Roman Dolata, Adam Fijałkowski | |
Group instructors: | Adam Fijałkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Roman Dolata, Adam Fijałkowski | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.