University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Elementy metodologii badań humanistycznych

General data

Course ID: 2300-J-MBSH-EMBH
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Elementy metodologii badań humanistycznych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student ma podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań humanistycznych – w tym krytyki różnych typów źródeł do badania zjawisk edukacyjnych.


Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat efektywnego wykorzystania różnych typów źródeł w edukacyjnych badaniach humanistycznych: historycznych, filozoficznych, kulturowych. Zajęcia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia oraz możliwości krytyki źródła do rekonstrukcji rzeczywistości edukacyjnej oraz potrzeb edukacyjnych dziecka.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach dotyczących elementów metodologii badań humanistycznych zostaną poruszone zagadnienia, z jakimi spotykają się pedagodzy badający rzeczywistość edukacyjną (szkolną i pozaszkolną) w przeszłości oraz w teraźniejszości. Program wykładów obejmuje wsparcie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli w budowaniu efektywnej i krytycznej oceny różnych typów źródeł: tekstów pisanych, filmów, zdjęć, elementów przestrzeni publicznej miasta jako otoczenia kulturowego i społecznego dziecka. Na zajęciach zostaną poruszone kwestie znaczenia zrozumienia krytycznej oceny przeszłości dla zrozumienia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska społecznego za proces edukacyjny dziecka. Omawiane zagadnienia będą również dotyczyły znaczenia rozumienia przestrzeni publicznej w podnoszeniu świadomości edukacyjnej rodziców. W części wykładów, które będą miały na celu zwiększenie kompetencji zawodowych, przedmiot przyjmie także formę interaktywną (warsztatu).

Bibliography: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- specyfikę różnych typów źródeł, z jakimi mogą spotkać się nauczyciele w szkole i w przedszkolu.

- rolę współpracy nauczyciela z jego środowiskiem;

- znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, środowiska i przestrzeni publicznej.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- wskazać znaczenie wpływu rozumienia krytycznego obrazu przeszłości dla współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka,

- wykorzystać humanistyczna wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami uczniów;

- wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami oraz rodziców ze szkołą w dziedzinie rozumienia dziedzictwa przeszłości w kontekście edukacyjnym.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- zaprojektowania działań nastawionych na krytyczne interpretowanie różnych typów przekazów (źródeł) w kontekście edukacyjnym;

- budowania efektywnych relacji z rodzicami i środowiskiem społecznym dziecka.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- specyfikę różnych typów źródeł, z jakimi mogą spotkać się nauczyciele w szkole i w przedszkolu.

- rolę współpracy nauczyciela z jego środowiskiem;

- znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, środowiska i przestrzeni publicznej.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- wskazać znaczenie wpływu rozumienia krytycznego obrazu przeszłości dla współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka,

- wykorzystać humanistyczna wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami uczniów;

- wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami oraz rodziców ze szkołą w dziedzinie rozumienia dziedzictwa przeszłości w kontekście edukacyjnym.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- zaprojektowania działań nastawionych na krytyczne interpretowanie różnych typów przekazów (źródeł) w kontekście edukacyjnym;

- budowania efektywnych relacji z rodzicami i środowiskiem społecznym dziecka.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.

Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Roman Dolata, Adam Fijałkowski
Group instructors: Adam Fijałkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Roman Dolata, Adam Fijałkowski
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)