University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Children with Special Educational Needs 1 (Theoretical foundations of integrative and inclusive education and determinants of educational needs of children with SEN)

General data

Course ID: 2300-J-MDPS-DSP-K1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Children with Special Educational Needs 1 (Theoretical foundations of integrative and inclusive education and determinants of educational needs of children with SEN)
Name in Polish: Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 1 (Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE)
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites (description):

(in Polish) : Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę o niepełnosprawności jako podstawowym czynniku modelującym potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i zasoby środowiska rodzinnego w jego wspieraniu. Uwarunkowaniach egzo i endogennych oraz wzajemnych interakcjach tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów, ich różnorodne zależności składające się na określone warunki rozwoju i możliwości włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności.

Mode:

Classroom
Remote learning

Short description: (in Polish)

Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE

W ramach kursu studenci poznają: ograniczenia i możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnościami (warunkowane pierwotnymi i wtórnymi konsekwencjami niepełnosprawności), które modelują przebieg rozwoju i efekty rozwojowe we wszystkich sferach oraz etapach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Znaczenie zasobów środowiska rodzinnego we wzmacnianiu potencjału rozwojowego dzieci z niepełnosprawnościami i tworzeniu korzystnych warunków rozwojowych wyznaczających możliwości ich włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla funkcjonowania dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku rówieśniczym- przedszkolu/szkole.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę o niepełnosprawności jako podstawowym czynniku modelującym potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i zasoby środowiska rodzinnego w jego wspieraniu. Uwarunkowaniach egzo i endogennych oraz wzajemnych interakcjach tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów, ich różnorodne zależności składające się na określone warunki rozwoju i możliwości włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności. W ramach kursu studenci poznają: ograniczenia i możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnościami (warunkowane pierwotnymi i wtórnymi konsekwencjami niepełnosprawności), które modelują przebieg rozwoju i efekty rozwojowe we wszystkich sferach oraz etapach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Znaczenie zasobów środowiska rodzinnego we wzmacnianiu potencjału rozwojowego dzieci z niepełnosprawnościami i tworzeniu korzystnych warunków rozwojowych wyznaczających możliwości ich włączenia. w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla funkcjonowania dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku rówieśniczym- przedszkolu/szkole.

Bibliography: (in Polish)

Białecka – Pikul M., (2007): O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju: Sztuka Leczenia, t.XIV,nr 1,2

Kościelska M., (1995): Oblicza upośledzenia

Obuchowska I., (red.)( 1995): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie

Schaffer R. H. (2006): Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- kluczowe pojęcia związane z niepełnosprawnością jako podstawowym czynnikiem zmieniającym potencjał rozwojowy dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami w wieku przedszkolnym i szkolnym

- zaburzenia rozwoju, atypowość rozwoju - czym są procesy rozwojowe (współczesne definicje)

- niepełnosprawność jako modyfikator istoty i potencjału dziecka, środowiska rodzinnego i społecznego, który wpływa na przebieg rozwoju; adaptację rodziny do niepełnosprawności dziecka, percepcję niepełnosprawności, oczekiwania i wymagania formułowane przez rodziców

- ścieżek rozwojowych, pojęcie ekwifinalności i ekwipotencjalności) rozwoju, podatność i odporność i na „zranienie”, strategie pokonywania własnej niepełnosprawności w procesie edukacji

- związek zaburzeń rozwojowych z procesem edukacji (środowisko najbardziej stymulujące/środowisko ograniczające – jako podstawowy warunek decyzji rodziców o formie edukacji)

W zakresie umiejętności student potrafi:

- identyfikować ograniczenia rozwojowe i edukacyjne (egzo i endogenne) dzieci/ uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi

- dostosować działania opiekuńczo – wychowawcze i dydaktyczne do zidentyfikowanych potrzeb dzieci/uczniów i aktualnych uwarunkowań ich rozwoju

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego

- oceny własnych kompetencji zawodowych w zakresie przygotowania merytorycznego do prowadzenia zajęć z udziałem dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji integracyjnej i włączającej

-rozumienia i akceptacji swojej roli jako pedagoga organizującego korzystne dla dziecka niepełnosprawnego warunki rozwoju i edukacji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 1

Sposób zaliczenia – zaliczenie/ zaliczenie na ocenę

Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest:- aktywny udział w zajęciach, - pomyślne zaliczenie testu/ kolokwium kończącego kurs/ pisemnego sprawdzianu zawierającego 3 pytania otwarte, przygotowanie i przedstawienie referatu/ prezentacji na zadany temat

Practical placement: (in Polish)

Brak

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Grażyna Dryżałowska, Monika Skura, Małgorzata Żytko
Group instructors: Grażyna Dryżałowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Grażyna Dryżałowska, Monika Skura, Małgorzata Żytko
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)