Children with Special Educational Needs 1 (Theoretical foundations of integrative and inclusive education and determinants of educational needs of children with SEN)
General data
Course ID: | 2300-J-MDPS-DSP-K1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Children with Special Educational Needs 1 (Theoretical foundations of integrative and inclusive education and determinants of educational needs of children with SEN) |
Name in Polish: | Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 1 (Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE) |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Prerequisites (description): | (in Polish) : Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę o niepełnosprawności jako podstawowym czynniku modelującym potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i zasoby środowiska rodzinnego w jego wspieraniu. Uwarunkowaniach egzo i endogennych oraz wzajemnych interakcjach tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów, ich różnorodne zależności składające się na określone warunki rozwoju i możliwości włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE W ramach kursu studenci poznają: ograniczenia i możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnościami (warunkowane pierwotnymi i wtórnymi konsekwencjami niepełnosprawności), które modelują przebieg rozwoju i efekty rozwojowe we wszystkich sferach oraz etapach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Znaczenie zasobów środowiska rodzinnego we wzmacnianiu potencjału rozwojowego dzieci z niepełnosprawnościami i tworzeniu korzystnych warunków rozwojowych wyznaczających możliwości ich włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla funkcjonowania dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku rówieśniczym- przedszkolu/szkole. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę o niepełnosprawności jako podstawowym czynniku modelującym potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i zasoby środowiska rodzinnego w jego wspieraniu. Uwarunkowaniach egzo i endogennych oraz wzajemnych interakcjach tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów, ich różnorodne zależności składające się na określone warunki rozwoju i możliwości włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności. W ramach kursu studenci poznają: ograniczenia i możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnościami (warunkowane pierwotnymi i wtórnymi konsekwencjami niepełnosprawności), które modelują przebieg rozwoju i efekty rozwojowe we wszystkich sferach oraz etapach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Znaczenie zasobów środowiska rodzinnego we wzmacnianiu potencjału rozwojowego dzieci z niepełnosprawnościami i tworzeniu korzystnych warunków rozwojowych wyznaczających możliwości ich włączenia. w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla funkcjonowania dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku rówieśniczym- przedszkolu/szkole. |
Bibliography: |
(in Polish) Białecka – Pikul M., (2007): O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju: Sztuka Leczenia, t.XIV,nr 1,2 Kościelska M., (1995): Oblicza upośledzenia Obuchowska I., (red.)( 1995): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie Schaffer R. H. (2006): Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - kluczowe pojęcia związane z niepełnosprawnością jako podstawowym czynnikiem zmieniającym potencjał rozwojowy dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami w wieku przedszkolnym i szkolnym - zaburzenia rozwoju, atypowość rozwoju - czym są procesy rozwojowe (współczesne definicje) - niepełnosprawność jako modyfikator istoty i potencjału dziecka, środowiska rodzinnego i społecznego, który wpływa na przebieg rozwoju; adaptację rodziny do niepełnosprawności dziecka, percepcję niepełnosprawności, oczekiwania i wymagania formułowane przez rodziców - ścieżek rozwojowych, pojęcie ekwifinalności i ekwipotencjalności) rozwoju, podatność i odporność i na „zranienie”, strategie pokonywania własnej niepełnosprawności w procesie edukacji - związek zaburzeń rozwojowych z procesem edukacji (środowisko najbardziej stymulujące/środowisko ograniczające – jako podstawowy warunek decyzji rodziców o formie edukacji) W zakresie umiejętności student potrafi: - identyfikować ograniczenia rozwojowe i edukacyjne (egzo i endogenne) dzieci/ uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi - dostosować działania opiekuńczo – wychowawcze i dydaktyczne do zidentyfikowanych potrzeb dzieci/uczniów i aktualnych uwarunkowań ich rozwoju W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego - oceny własnych kompetencji zawodowych w zakresie przygotowania merytorycznego do prowadzenia zajęć z udziałem dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji integracyjnej i włączającej -rozumienia i akceptacji swojej roli jako pedagoga organizującego korzystne dla dziecka niepełnosprawnego warunki rozwoju i edukacji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 1 Sposób zaliczenia – zaliczenie/ zaliczenie na ocenę Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest:- aktywny udział w zajęciach, - pomyślne zaliczenie testu/ kolokwium kończącego kurs/ pisemnego sprawdzianu zawierającego 3 pytania otwarte, przygotowanie i przedstawienie referatu/ prezentacji na zadany temat |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Grażyna Dryżałowska, Monika Skura, Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | Grażyna Dryżałowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Grażyna Dryżałowska, Monika Skura, Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.