University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Children with special educational needs 5 (Cooperation of teachers with parents and social environment of children with SEN)

General data

Course ID: 2300-J-MDPS-DSP-K5
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Children with special educational needs 5 (Cooperation of teachers with parents and social environment of children with SEN)
Name in Polish: Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 5 (Współpraca nauczycieli z rodzicami i otoczeniem społecznym dzieci ze SPE)
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites (description):

(in Polish) Student ma podstawową wiedzę z zakresu współpraca nauczycieli edukacji początkowej z rodzicami i otoczeniem społecznym dzieci z różnym rodzajem specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat efektywnej współpracy pomiędzy nauczycielem a rodzicami dziecka ze SPE. Poruszane zagadnienia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia oraz możliwości budowania dobrych relacji nauczycieli z rodzicami, które stanowią nieodzowny element sukcesu edukacyjnego dziecka.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach dotyczących współpracy nauczycieli z rodzicami i otoczeniem społecznym dzieci ze SPE zostaną poruszone zagadnienia, z jakimi stykają się wychowawcy w szkole i w przedszkolu w relacjach z rodzicami uczniów z trudnościami w funkcjonowaniu. Program zajęć obejmuje wsparcie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli w budowaniu efektywnej współpracy pomiędzy szkołą a rodzicem i otoczeniem społecznym dziecka. Na zajęciach zostaną poruszone kwestie ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska rodzinnego oraz współodpowiedzialności rodzica za proces edukacyjny dziecka. Omawiane zagadnienia będą również dotyczyły znaczenia tworzenia partnerskich relacji pomiędzy rodzicami a środowiskiem szkolnym ucznia oraz podnoszenia świadomości edukacyjnej rodziców. W części zajęć, która będzie miała na celu zwiększenie kompetencji zawodowych przedmiot przyjmie formę warsztatu.

Bibliography: (in Polish)

1. Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się;

2. Hernik, Malinowska, Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów;

3. Nowosad I., Współpraca nauczycieli z rodzicami i szkoły ze środowiskiem lokalnym, W: Nowosad, Mortag, Ondráková (red.) Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły;

4. Rafał-Łuniewska, Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi razem – rodzice i szkoła, Ośrodek Rozwoju Edukacji,

5. Rola, Rodzic w edukacji włączającej jako współuczestnik procesu, W: Chrzanowska Szumski, Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- specyfikę problemów, przyczyny, przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.

- rolę współpracy nauczyciela z rodzicami ucznia ze SPE i jego środowiskiem oraz znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska rodzinnego dziecka ze SPE,

- cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- dokonać oceny funkcjonalnej sytuacji dziecka i jego środowiska w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością;

- współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;

- współpracować z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia;

- wskazać znaczenie wpływu współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka,

- wykorzystać wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami i opiekunami uczniów ze SPE oraz wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci ze SPE oraz rodziców ze szkołą.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi;

- przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi;

- zaprojektowania działań nastawionych na współpracę z rodzicem dziecka ze SPE;

- budowania efektywnych relacji z rodzicem dziecka ze SPE.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium

Studentka/Student może opuścić maksymalnie jedno spotkanie.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Monika Skura, Małgorzata Żytko
Group instructors: Monika Skura
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Monika Skura, Małgorzata Żytko
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)