Children with special educational needs 5 (Cooperation of teachers with parents and social environment of children with SEN)
General data
Course ID: | 2300-J-MDPS-DSP-K5 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Children with special educational needs 5 (Cooperation of teachers with parents and social environment of children with SEN) |
Name in Polish: | Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 5 (Współpraca nauczycieli z rodzicami i otoczeniem społecznym dzieci ze SPE) |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student ma podstawową wiedzę z zakresu współpraca nauczycieli edukacji początkowej z rodzicami i otoczeniem społecznym dzieci z różnym rodzajem specjalnych potrzeb edukacyjnych. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat efektywnej współpracy pomiędzy nauczycielem a rodzicami dziecka ze SPE. Poruszane zagadnienia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia oraz możliwości budowania dobrych relacji nauczycieli z rodzicami, które stanowią nieodzowny element sukcesu edukacyjnego dziecka. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach dotyczących współpracy nauczycieli z rodzicami i otoczeniem społecznym dzieci ze SPE zostaną poruszone zagadnienia, z jakimi stykają się wychowawcy w szkole i w przedszkolu w relacjach z rodzicami uczniów z trudnościami w funkcjonowaniu. Program zajęć obejmuje wsparcie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli w budowaniu efektywnej współpracy pomiędzy szkołą a rodzicem i otoczeniem społecznym dziecka. Na zajęciach zostaną poruszone kwestie ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska rodzinnego oraz współodpowiedzialności rodzica za proces edukacyjny dziecka. Omawiane zagadnienia będą również dotyczyły znaczenia tworzenia partnerskich relacji pomiędzy rodzicami a środowiskiem szkolnym ucznia oraz podnoszenia świadomości edukacyjnej rodziców. W części zajęć, która będzie miała na celu zwiększenie kompetencji zawodowych przedmiot przyjmie formę warsztatu. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się; 2. Hernik, Malinowska, Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów; 3. Nowosad I., Współpraca nauczycieli z rodzicami i szkoły ze środowiskiem lokalnym, W: Nowosad, Mortag, Ondráková (red.) Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły; 4. Rafał-Łuniewska, Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi razem – rodzice i szkoła, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 5. Rola, Rodzic w edukacji włączającej jako współuczestnik procesu, W: Chrzanowska Szumski, Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - specyfikę problemów, przyczyny, przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. - rolę współpracy nauczyciela z rodzicami ucznia ze SPE i jego środowiskiem oraz znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska rodzinnego dziecka ze SPE, - cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia. W zakresie umiejętności student potrafi: - dokonać oceny funkcjonalnej sytuacji dziecka i jego środowiska w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością; - współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi; - współpracować z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia; - wskazać znaczenie wpływu współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka, - wykorzystać wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami i opiekunami uczniów ze SPE oraz wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci ze SPE oraz rodziców ze szkołą. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi; - przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi; - zaprojektowania działań nastawionych na współpracę z rodzicem dziecka ze SPE; - budowania efektywnych relacji z rodzicem dziecka ze SPE. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium Studentka/Student może opuścić maksymalnie jedno spotkanie. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Monika Skura, Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | Monika Skura | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Monika Skura, Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.