University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Elementary education

General data

Course ID: 2300-J-MDPS-EW-K
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Elementary education
Name in Polish: Edukacja wczesnoszkolna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką teorii i praktyki w obszarze edukacji wczesnoszkolnej, w szczególności relacji między potrzebami rozwojowymi dzieci w wieku 6-10 lat a specyfiką i organizacją procesu wspierania rozwoju i uczenia się na I etapie w szkole podstawowej.



Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Przedmiotem zainteresowania w ramach tego przedmiotu będzie analiza podstawowych pojęć tworzących pole semantyczne subdyscypliny pedagogicznej, kontekst socjologiczny i psychologiczny problematyki związanej z koncepcją dziecka i dzieciństwa, opieką i edukacją dzieci w wieku wczesnoszkolnym, z uwzględnieniem środowiskowych i instytucjonalnych uwarunkowań efektywnego wspierania rozwoju dzieci zgodnie z indywidualnymi potrzebami.

Full description: (in Polish)

Problematyka przedmiotu będzie się koncentrować wokół zagadnień związanych z:

• - pedagogika wczesnoszkolna w ujęciu historycznym, jej źródła i proces ewolucji przedmiotu badań

• - potrzeby rozwojowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz sposoby ich zaspokajania w procesie opieki i edukacji w środowisku rodzinnymi i w szkole

• -specyfika pracy nauczyciela wczesnej edukacji: zadania oraz funkcje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, modele bycia nauczycielem

• Rola języka i komunikacji w procesie opieki i edukacji w szkole, edukacja dialogowa jako podstawa relacji dziecko-nauczyciel-rodzice

• Przestrzeń społecznych relacji w edukacji wczesnoszkolnej – możliwości i ograniczenia jej wykorzystywania.

• Psychologiczny obraz dziecka przekraczającego próg szkoły (kluczowe kompetencje i potrzeby), kontrowersje wokół pojęcia gotowości szkolnej

• Zasady organizacji wartościowego poznawczo, społecznie i emocjonalnie środowiska wychowawczego i edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej;

• Modele edukacji wczesnoszkolnej w Europie i na świecie – innowacyjne koncepcje szkoły

• Monitorowanie rozwoju dzieci, wspieranie krytycznego myślenia, ekspresji twórczej, społecznego zaangażowania.

• Rozwiązywanie problemów wychowawczych i rozwijanie motywacji do aktywności dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Bibliography: (in Polish)

E. Hornowska, A.I Brzezińska, K. Appelt, K. Kaliszewska-Czeremska, Rola środowiska w rozwoju małego dziecka. Scholar 2015

R. Vasta, M Haith, M. Miller, Psychologia dziecka. 2004 WSiP

H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak (red), Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole. Teoria i praktyka 2010

M.J. Kehily, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. 2008

D. Klus-Stańska, M. Szczepska – Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania 2009

D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej.

A.Iwanicka, Cyfrowy świat dzieci w wieku wczesnoszkolnym 2020

A.Brzezińska &inni (red.), 6-latki w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju. Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2014,

- M. Żytko, Gotowość dzieci i gotowość szkoły do uczenia się. Rozważania wokół problematyki diagnozowania jakości wczesnej edukacji. „Ruch Pedagogiczny” nr 2/2014

- E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. CZ.I rozdz. 1,2,3,4

B. J. Wadsworth, Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP 1998, rozdz.8,9

- D. Wood, Jak dzieci uczą się i myślą? Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Rozdz. 1 Obrazy dzieciństwa i ich odbicie w nauczaniu.

-M. Żytko, Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych, w: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2015

- M. Głoskowska-Sołdatow, Motywacja do uczenia się uczniów w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016, rozdz. 2,3,

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA - student zna i rozumie:

1. Specyfikę rozwoju dziecka w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa oraz sposoby efektywnego wspierania potencjału rozwojowego w przedszkolu i szkole.

2. Rolę nauczyciela wczesnej edukacji w procesie spersonalizowanego wspierania rozwoju dzieci i motywowania ich do uczenia się w szkole

3. Rolę szkoły jako instytucji społecznych integrujących nauczycieli, dzieci i rodziców oraz środowisko lokalne wokół wczesnodziecięcej opieki i edukacji oraz tworzenia warunków dla bezpiecznego i harmonijnego rozwoju.

5. Treści, metody i formy organizacji efektywnej opieki i edukacji dzieci w szkole oraz monitorowania ich osiągnięć rowojowych

ź

UMIEJĘTNOŚCI umiejętności student potrafi:

1. Wykorzystywać wiedzę teoretyczną z pedagogiki wczesnoszkolnej, pscyhologii, socjologii w procesie interpretowania instytucjonalnej praktyki edukacyjnej

2. Krytycznie analizować różne style wychowawcze, dokonywać porównań i podejmować dyskusję na temat ich zalet i wad

3. Efektywnie wykorzystywać różne sposoby komunikowania się z dziećmi i rodzicami oraz innymi nauczycieli, w tym z wykorzystaniem mediów cyfrowych

4. Dokonać właściwego wyboru sposobów organizacji pracy przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, dostosować do indywidualnych potrzeb dzieci

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - gotów do:

1. Pracy zespołowej o charakterze badawczym lub analitycznym w obszarze zagadnień z pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

2. Rozwijać swój warsztat zawodowy w drodze tutoringu koleżeńskiego i indywidualnego planu rozwoju.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywność na zajęciach, przygotowanie recenzji artykułu z czasopisma naukowego na temat edukacji wczesnoszkolnej, wynik kolokwium - zaliczenie pisemne

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Żytko
Group instructors: Joanna Dobkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Żytko
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)