Elementary education
General data
Course ID: | 2300-J-MDPS-EW-K |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Elementary education |
Name in Polish: | Edukacja wczesnoszkolna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką teorii i praktyki w obszarze edukacji wczesnoszkolnej, w szczególności relacji między potrzebami rozwojowymi dzieci w wieku 6-10 lat a specyfiką i organizacją procesu wspierania rozwoju i uczenia się na I etapie w szkole podstawowej. |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem zainteresowania w ramach tego przedmiotu będzie analiza podstawowych pojęć tworzących pole semantyczne subdyscypliny pedagogicznej, kontekst socjologiczny i psychologiczny problematyki związanej z koncepcją dziecka i dzieciństwa, opieką i edukacją dzieci w wieku wczesnoszkolnym, z uwzględnieniem środowiskowych i instytucjonalnych uwarunkowań efektywnego wspierania rozwoju dzieci zgodnie z indywidualnymi potrzebami. |
Full description: |
(in Polish) Problematyka przedmiotu będzie się koncentrować wokół zagadnień związanych z: • - pedagogika wczesnoszkolna w ujęciu historycznym, jej źródła i proces ewolucji przedmiotu badań • - potrzeby rozwojowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz sposoby ich zaspokajania w procesie opieki i edukacji w środowisku rodzinnymi i w szkole • -specyfika pracy nauczyciela wczesnej edukacji: zadania oraz funkcje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, modele bycia nauczycielem • Rola języka i komunikacji w procesie opieki i edukacji w szkole, edukacja dialogowa jako podstawa relacji dziecko-nauczyciel-rodzice • Przestrzeń społecznych relacji w edukacji wczesnoszkolnej – możliwości i ograniczenia jej wykorzystywania. • Psychologiczny obraz dziecka przekraczającego próg szkoły (kluczowe kompetencje i potrzeby), kontrowersje wokół pojęcia gotowości szkolnej • Zasady organizacji wartościowego poznawczo, społecznie i emocjonalnie środowiska wychowawczego i edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej; • Modele edukacji wczesnoszkolnej w Europie i na świecie – innowacyjne koncepcje szkoły • Monitorowanie rozwoju dzieci, wspieranie krytycznego myślenia, ekspresji twórczej, społecznego zaangażowania. • Rozwiązywanie problemów wychowawczych i rozwijanie motywacji do aktywności dzieci w młodszym wieku szkolnym. |
Bibliography: |
(in Polish) E. Hornowska, A.I Brzezińska, K. Appelt, K. Kaliszewska-Czeremska, Rola środowiska w rozwoju małego dziecka. Scholar 2015 R. Vasta, M Haith, M. Miller, Psychologia dziecka. 2004 WSiP H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak (red), Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole. Teoria i praktyka 2010 M.J. Kehily, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. 2008 D. Klus-Stańska, M. Szczepska – Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania 2009 D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. A.Iwanicka, Cyfrowy świat dzieci w wieku wczesnoszkolnym 2020 A.Brzezińska &inni (red.), 6-latki w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju. Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2014, - M. Żytko, Gotowość dzieci i gotowość szkoły do uczenia się. Rozważania wokół problematyki diagnozowania jakości wczesnej edukacji. „Ruch Pedagogiczny” nr 2/2014 - E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. CZ.I rozdz. 1,2,3,4 B. J. Wadsworth, Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP 1998, rozdz.8,9 - D. Wood, Jak dzieci uczą się i myślą? Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Rozdz. 1 Obrazy dzieciństwa i ich odbicie w nauczaniu. -M. Żytko, Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych, w: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2015 - M. Głoskowska-Sołdatow, Motywacja do uczenia się uczniów w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016, rozdz. 2,3, |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA - student zna i rozumie: 1. Specyfikę rozwoju dziecka w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa oraz sposoby efektywnego wspierania potencjału rozwojowego w przedszkolu i szkole. 2. Rolę nauczyciela wczesnej edukacji w procesie spersonalizowanego wspierania rozwoju dzieci i motywowania ich do uczenia się w szkole 3. Rolę szkoły jako instytucji społecznych integrujących nauczycieli, dzieci i rodziców oraz środowisko lokalne wokół wczesnodziecięcej opieki i edukacji oraz tworzenia warunków dla bezpiecznego i harmonijnego rozwoju. 5. Treści, metody i formy organizacji efektywnej opieki i edukacji dzieci w szkole oraz monitorowania ich osiągnięć rowojowych ź UMIEJĘTNOŚCI umiejętności student potrafi: 1. Wykorzystywać wiedzę teoretyczną z pedagogiki wczesnoszkolnej, pscyhologii, socjologii w procesie interpretowania instytucjonalnej praktyki edukacyjnej 2. Krytycznie analizować różne style wychowawcze, dokonywać porównań i podejmować dyskusję na temat ich zalet i wad 3. Efektywnie wykorzystywać różne sposoby komunikowania się z dziećmi i rodzicami oraz innymi nauczycieli, w tym z wykorzystaniem mediów cyfrowych 4. Dokonać właściwego wyboru sposobów organizacji pracy przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, dostosować do indywidualnych potrzeb dzieci KOMPETENCJE SPOŁECZNE - gotów do: 1. Pracy zespołowej o charakterze badawczym lub analitycznym w obszarze zagadnień z pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej 2. Rozwijać swój warsztat zawodowy w drodze tutoringu koleżeńskiego i indywidualnego planu rozwoju. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność na zajęciach, przygotowanie recenzji artykułu z czasopisma naukowego na temat edukacji wczesnoszkolnej, wynik kolokwium - zaliczenie pisemne |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | Joanna Dobkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.