Math Education
General data
Course ID: | 2300-J-MPPU-EM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Math Education |
Name in Polish: | Edukacja matematyczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Moduł: Podstawy procesu uczenia się. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z rozwojem i kształtowaniem pojęć oraz umiejętności matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone będą m.in.: • analizie celów kształcenia matematycznego dzieci w przedszkolu i w klasach 1-3 oraz omówieniu prawidłowości związanych z budowaniem u dzieci rozumienia pojęć matematycznych; • konstruktywistycznemu podejściu do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci oraz jego konsekwencjom dla praktyki przedszkolnej i szkolnej, w tym roli błędów w procesie uczenia się matematyki; • procesowi kształtowania u dzieci rozumienia pojęcia liczby; • procesowi rozwijania sprawności rachunkowej dzieci i ich zaradności arytmetycznej; • procesowi rozwijania u dzieci umiejętności posługiwania się symboliką matematyczną; • roli zadań tekstowych w procesie matematycznego rozwoju dziecka oraz procesowi rozwijania u dzieci umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych; • roli zadań otwartych i problemów matematycznych w procesie matematycznego kształcenia dzieci; • roli gier i zabaw ruchowych w rozwoju matematycznym dziecka i w procesie realizacji zadań ogólnych szkoły; • procesowi rozwoju geometrycznej wiedzy dzieci, w tym w zakresie geometrii przestrzennej; • procesowi projektowania i organizowania matematycznych sytuacji edukacyjnych, w tym umiejętności samodzielnego formułowania hipotez, wyciągania wniosków i budowania argumentacji; • sposobom wykorzystywania pomocy dydaktycznych w procesie matematycznego kształcenia dzieci; • metodom tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną twórczość dzieci; • sposobom budowania motywacji dzieci do uczenia się matematyki; • rozwijaniu samodzielności poznawczej dziecka w procesie uczenia się matematyki. |
Bibliography: |
(in Polish) Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć. Wyd. II, CKE. Dąbrowski M. (2013), (Za) trudne, bo trzeba myśleć?. IBE. Dąbrowski M. (2015), Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3. Wyd. Nowik. Dąbrowski M. (2016), Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, cz. 2. Wyd. Nowik. Dąbrowski M. (2017), Nie tylko żywe liczby. Zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej. Wyd. Nowik. Dąbrowski M. (2020), Matematyczne eksperymenty. Geometria nie tylko dla klas 1-3. Wyd. Nowik. Hattie J. (2015), Widoczne uczenie się dla nauczycieli. CEO. Kalinowska A. (2010), Pozwólmy dzieciom działać. CKE. Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. WSiP. Mason J., Burton L., Stacey K (2005), Myślenie matematyczne. WSiP. Polya G. (1993), Jak to rozwiązać? PWN. Semadeni Z. (red). (1991), Nauczanie początkowe matematyki (tomy 1-4). WSiP. Wiatrak E. (2013), Pozwólmy dzieciom uczyć się. CKE. Praca zbiorowa (2014), Bydgoski Bąbel Matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I-III. IBE. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: I. W zakresie wiedzy: - zna zasadnicze cele kształcenia matematycznego w przedszkolu i klasach 1-3; - zna podstawowe prawidłowości związane z budowaniem rozumienia pojęć matematycznych u dzieci, w tym rozumienia symboliki matematycznej; - zna znaczenie aktywności i samodzielności intelektualnej dzieci dla matematycznego rozwoju dzieci, w tym rozwoju ich umiejętności matematycznego rozumowania, i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje pobudzające tę aktywność; - zna założenia realistycznego nauczania matematyki i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje realistyczne z punktu widzenia dzieci; - zna prawdopodobne przyczyny najbardziej typowych dziecięcych błędów i wie, w jaki sposób je wykorzystywać w procesie kształcenia; - zna różnorodne pomoce dydaktyczne i wie, w jaki sposób korzystać z nich w procesie kształcenia; - zna różne aspekty liczby naturalnej i rozumie ich znaczenie dla budowania rozumienia pojęcia liczby naturalnej u dzieci; - zna znaczenie rozwijania zaradności arytmetycznej dzieci dla ich matematycznego rozwoju i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje służące rozwijaniu tej zaradności; - zna znaczenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych dla matematycznego rozwoju dzieci i wie, w jaki sposób aranżować sytuacje służące rozwijaniu tej umiejętności; - zna podstawowe błędy systematyczne pojawiające się w procesie budowania u dzieci umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych i wie, w jaki sposób ich unikać; - zna różne gry dydaktyczne i wie, w jaki sposób wykorzystywać je w procesie matematycznego kształcenia dziecka; - zna różne sposoby budowania u dzieci zainteresowania matematyką; - zna znaczenie uczniowskich eksperymentów w procesie uczenia się matematyki, w tym w procesie uczenia się elementów geometrii płaskiej i przestrzennej i wie, w jaki sposób je aranżować; - dostrzega podstawowe mankamenty tradycji nauczania matematyki dzieci w naszym kraju. II. W zakresie umiejętności: - potrafi aranżować sytuacje pobudzające aktywność intelektualną dzieci w procesie uczenia się matematyki oraz zachęcające je do samodzielnych matematycznych odkryć; - potrafi aranżować w procesie kształcenia i wykorzystywać sytuacje realistyczne z punktu widzenia dzieci; - potrafi analizować uczniowskie błędy i wykorzystywać je w procesie kształcenia; - potrafi korzystać z pomocy dydaktycznych w procesie kształcenia; - potrafi wykorzystywać gry i zabawy dydaktyczne do rozmawiania o matematyce i wspólnego uprawiania matematyki; - potrafi aranżować sytuacje służące rozwijaniu u dzieci rozumienia pojęcia liczby i zaradności arytmetycznej; - potrafi aranżować sytuacje służące rozwijaniu u dzieci sztuki rozwiązywania zadań tekstowych; - potrafi aranżować uczniowskie matematyczne eksperymenty, w tym w geometrii przestrzennej, i wykorzystywać je do wspólnego uprawiania matematyki; - potrafi planować sytuacje dydaktyczne o różnym poziomie zaawansowania matematycznego. III. W zakresie kompetencji społecznych: - potrafi planować sytuacje dydaktyczne w grupie; - potrafi rozbudzać zainteresowanie dzieci matematyką i stosowaniem jej metod. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria zaliczenia Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. Ewentualna trzecia nieobecność musi być zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym. Kolejne nieobecności powodują brak zaliczenia. Zaliczenie uzyskuje student, który: - spełnił warunek dotyczący frekwencji na zajęciach; - brał aktywny udział w zajęciach; - zaliczył końcowe kolokwium. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Mirosław Dąbrowski, Dorota Sobierańska | |
Group instructors: | Karolina Prus-Wirzbicka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail | |
Notes: |
(in Polish) Z przedmiotem ściśle powiązane są cele i treści Laboratorium praktyki edukacyjnej, cz. 2. |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Mirosław Dąbrowski, Dorota Sobierańska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail | |
Notes: |
(in Polish) Z przedmiotem ściśle powiązane są cele i treści Laboratorium praktyki edukacyjnej, cz. 2. |
Copyright by University of Warsaw.