(in Polish) Wspieranie dzieci z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania
General data
Course ID: | 2300-J-MPPU-WDT |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wspieranie dzieci z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Element Modułu: Podstawy procesu uczenia się. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnymi sposobami udzielania przez nauczyciela wsparcia o charakterze terapeutycznym dzieciom z trudnościami w czytaniu i pisaniu na poziomie wczesnej edukacji. Treści przedmiotu wyposażają słuchaczy w wiedzę nt. specyfiki czytania i pisania rozumianych jako procesy psychiczne, ale przede wszystkim jako umiejętności kształtowane w procesie edukacyjnym, które często sprawiają uczniom problemy w ich przyswajaniu. Przedmiot pozwala zatem poznać przyczyny, cechy, objawy i konsekwencje trudności w czytaniu i pisaniu. Przede wszystkim jednak zapoznaje słuchaczy z wieloaspektowym wspieraniem tej grupy uczniów przez nauczyciela w zakresie redukowania, niwelowania, a także profilaktyki trudności w czytaniu i pisaniu. Istotnym celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności stosowania przez nauczyciela różnorodnych metod i technik o profilu terapeutycznym wobec dzieci z problemami w nauce czytania i pisania o różnym ich charakterze i przyczynach. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot przede wszystkim zapoznaje słuchaczy z różnymi sposobami udzielania przez nauczyciela pomocy o charakterze terapeutycznym dzieciom na poziomie wczesnej edukacji. Treści przedmiotu pozwalają na uzyskanie wiedzy na temat różnych aspektów wspierania pedagogicznego uczniów wykazujących we wczesnych etapach edukacji symptomy trudności w opanowaniu podstawowych umiejętności szkolnych, to jest czytania i pisania. Szczególny akcent położony jest na poznanie przez słuchaczy różnych technik i metod doskonalenia czytania i pisania uczniów i adekwatne ich wykorzystanie zgodne z indywidualnymi potrzebami i możliwościami uczniów. Treści przedmiotu pozwalają także na budowanie u słuchaczy świadomości, że efekty udzielanego uczniom wsparcia zależne są od wielu czynników, zarówno rozwojowych, jak i dydaktycznych, środowiskowych, ale także od wiedzy, umiejętności prowadzącego zajęcia oraz współpracy na rzecz dziecka z jego środowiskiem społecznym, to jest rodziną, specjalistami, instytucjami, itd. Przedmiot buduje też u słuchaczy orientację w zakresie klasyfikowania trudności w czytaniu i pisaniu oraz ich przyczyn i objawów. Efektem uczestniczenia w zajęciach jest też między innymi świadomość różnic pomiędzy codzienną edukacją dotyczącą nauki czytania i pisania a postępowaniem wspierającym w sytuacjach sprawiających dzieciom problemy na tej płaszczyźnie. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. W. Brejnak, J. Zabłocki – Dysleksja w teorii i praktyce 2. J. Cieszyńska – Nauka czytania krok po kroku 3. E. Kujawa, M. Kurzyna – Metoda 18 struktur wyrazowych 4. J. Mickiewicz – Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania 5. J. Mickiewicz – Jedynka z ortografii 6. J. Pietras – Trudności w czytaniu i pisaniu – rozważania teoretyczne i praktyczne 7. Z. Saduś – Jak pomagać uczniom w nauce ortografii 8. H. Skibińska – Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu 9. M. Skorek (red) – Terapia pedagogiczna 10. B. Zakrzewska – Trudności w czytaniu i pisaniu 11. B. Zakrzewska – Każdy przedszkolak dobrym uczniem |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student rozumie i interpretuje na płaszczyźnie różnych teorii istotę procesu czytania i pisania. Ma wiedzę na temat sposobów kształtowania umiejętności czytania i pisania oraz wiedzę na temat wspierania tych umiejętności o profilu terapeutycznym. Student rozumie istotę tych zróżnicowań uwzględniając różne konteksty rozwojowe i środowiskowe ucznia. Student klasyfikuje przyczyny trudności dzieci w czytaniu i pisaniu, ich objawy i adekwatnie do nich interpretuje potrzebę użycia odpowiednich metod i technik dla wspierania edukacji ucznia. Zna różne sposoby udzielania wsparcia uczniom z trudnościami w czytaniu i pisaniu uwzględniając specyfikę tych procesów. Student potrafi odróżniać metody wspierające naukę czytania i pisania dla uczniów z trudnościami w tym zakresie od metod służących kształtowaniu tych umiejętności w codziennej praktyce pedagogicznej. Student potrafi dobierać różne sposoby wspierania dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu adekwatnie do ich indywidualnych potrzeb. Potrafi też indywidualizować pracę z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu w przebiegu codziennej praktyki szkolnej. Student umie modyfikować sposoby służące wspieraniu dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz samodzielnie przygotowywać zadania z tego zakresu. Student jest świadomy, że proces wspierania dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przez nauczyciela jest warunkowany nie tylko jego wiedzą i umiejętnościami, ale także jakością współpracy z rodzicami dzieci i specjalistami. Student jest świadomy odpowiedzialności za przebieg i etapy pracy wspierającej dziecko w procesie edukacji. Właściwie komunikuje się z dziećmi z problemami edukacyjnymi dla uniknięcia lub redukowania emocjonalnych i społecznych skutków trudności szkolnych. Wykazuje się cierpliwością i empatią w pracy z dziećmi. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenianie studentów dokonuje się na podstawie ich aktywności na zajęciach, ale głównym kryterium oceny jest przygotowanie przez słuchaczy pisemnych prac prezentujących umiejętności posługiwania się różnymi metodami wspierania uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu i uzasadniania ich doboru. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU KON
KON
KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Sobierańska | |
Group instructors: | Lidia Nowakowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Sobierańska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.