University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wspieranie dzieci z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania

General data

Course ID: 2300-J-MPPU-WDT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wspieranie dzieci z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Element Modułu: Podstawy procesu uczenia się.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnymi sposobami udzielania przez nauczyciela wsparcia o charakterze terapeutycznym dzieciom z trudnościami w czytaniu i pisaniu na poziomie wczesnej edukacji. Treści przedmiotu wyposażają słuchaczy w wiedzę nt. specyfiki czytania i pisania rozumianych jako procesy psychiczne, ale przede wszystkim jako umiejętności kształtowane w procesie edukacyjnym, które często sprawiają uczniom problemy w ich przyswajaniu. Przedmiot pozwala zatem poznać przyczyny, cechy, objawy i konsekwencje trudności w czytaniu i pisaniu. Przede wszystkim jednak zapoznaje słuchaczy z wieloaspektowym wspieraniem tej grupy uczniów przez nauczyciela w zakresie redukowania, niwelowania, a także profilaktyki trudności w czytaniu i pisaniu. Istotnym celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności stosowania przez nauczyciela różnorodnych metod i technik o profilu terapeutycznym wobec dzieci z problemami w nauce czytania i pisania o różnym ich charakterze i przyczynach.

Full description: (in Polish)

Przedmiot przede wszystkim zapoznaje słuchaczy z różnymi sposobami udzielania przez nauczyciela pomocy o charakterze terapeutycznym dzieciom na poziomie wczesnej edukacji. Treści przedmiotu pozwalają na uzyskanie wiedzy na temat różnych aspektów wspierania pedagogicznego uczniów wykazujących we wczesnych etapach edukacji symptomy trudności w opanowaniu podstawowych umiejętności szkolnych, to jest czytania i pisania. Szczególny akcent położony jest na poznanie przez słuchaczy różnych technik i metod doskonalenia czytania i pisania uczniów i adekwatne ich wykorzystanie zgodne z indywidualnymi potrzebami i możliwościami uczniów. Treści przedmiotu pozwalają także na budowanie u słuchaczy świadomości, że efekty udzielanego uczniom wsparcia zależne są od wielu czynników, zarówno rozwojowych, jak i dydaktycznych, środowiskowych, ale także od wiedzy, umiejętności prowadzącego zajęcia oraz współpracy na rzecz dziecka z jego środowiskiem społecznym, to jest rodziną, specjalistami, instytucjami, itd.

Przedmiot buduje też u słuchaczy orientację w zakresie klasyfikowania trudności w czytaniu i pisaniu oraz ich przyczyn i objawów. Efektem uczestniczenia w zajęciach jest też między innymi świadomość różnic pomiędzy codzienną edukacją dotyczącą nauki czytania i pisania a postępowaniem wspierającym w sytuacjach sprawiających dzieciom problemy na tej płaszczyźnie.

Bibliography: (in Polish)

1. W. Brejnak, J. Zabłocki – Dysleksja w teorii i praktyce

2. J. Cieszyńska – Nauka czytania krok po kroku

3. E. Kujawa, M. Kurzyna – Metoda 18 struktur wyrazowych

4. J. Mickiewicz – Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania

5. J. Mickiewicz – Jedynka z ortografii

6. J. Pietras – Trudności w czytaniu i pisaniu – rozważania teoretyczne i praktyczne

7. Z. Saduś – Jak pomagać uczniom w nauce ortografii

8. H. Skibińska – Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu

9. M. Skorek (red) – Terapia pedagogiczna

10. B. Zakrzewska – Trudności w czytaniu i pisaniu

11. B. Zakrzewska – Każdy przedszkolak dobrym uczniem

Learning outcomes: (in Polish)

Student rozumie i interpretuje na płaszczyźnie różnych teorii istotę procesu czytania i pisania. Ma wiedzę na temat sposobów kształtowania umiejętności czytania i pisania oraz wiedzę na temat wspierania tych umiejętności o profilu terapeutycznym. Student rozumie istotę tych zróżnicowań uwzględniając różne konteksty rozwojowe i środowiskowe ucznia. Student klasyfikuje przyczyny trudności dzieci w czytaniu i pisaniu, ich objawy i adekwatnie do nich interpretuje potrzebę użycia odpowiednich metod i technik dla wspierania edukacji ucznia. Zna różne sposoby udzielania wsparcia uczniom z trudnościami w czytaniu i pisaniu uwzględniając specyfikę tych procesów.

Student potrafi odróżniać metody wspierające naukę czytania i pisania dla uczniów z trudnościami w tym zakresie od metod służących kształtowaniu tych umiejętności w codziennej praktyce pedagogicznej. Student potrafi dobierać różne sposoby wspierania dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu adekwatnie do ich indywidualnych potrzeb. Potrafi też indywidualizować pracę z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu w przebiegu codziennej praktyki szkolnej. Student umie modyfikować sposoby służące wspieraniu dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz samodzielnie przygotowywać zadania z tego zakresu.

Student jest świadomy, że proces wspierania dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przez nauczyciela jest warunkowany nie tylko jego wiedzą i umiejętnościami, ale także jakością współpracy z rodzicami dzieci i specjalistami. Student jest świadomy odpowiedzialności za przebieg i etapy pracy wspierającej dziecko w procesie edukacji. Właściwie komunikuje się z dziećmi z problemami edukacyjnymi dla uniknięcia lub redukowania emocjonalnych i społecznych skutków trudności szkolnych. Wykazuje się cierpliwością i empatią w pracy z dziećmi.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenianie studentów dokonuje się na podstawie ich aktywności na zajęciach, ale głównym kryterium oceny jest przygotowanie przez słuchaczy pisemnych prac prezentujących umiejętności posługiwania się różnymi metodami wspierania uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu i uzasadniania ich doboru.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Dorota Sobierańska
Group instructors: Lidia Nowakowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Dorota Sobierańska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)