University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Physical Education

General data

Course ID: 2300-J-MROSD-EF
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Physical Education
Name in Polish: Edukacja fizyczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Problematyka przedmiotu dotyczy funkcji i roli edukacji fizycznej i zdrowotnej w procesie kształcenia oraz wychowywania dzieci i

młodzieży. Zajęcia są połączeniem warsztatów metodycznych i ćwiczeń praktycznych związanych z przygotowaniem zajęć ruchowych dla

najmłodszych oraz organizacją imprez sportowych. Tematyka dotyka również szans i problemów integracji, udziału dzieci z

niepełnosprawnością w kulturze fizycznej.

Full description: (in Polish)

Ruch jest nieodłącznym elementem ludzkiego życia od zarania dziejów. Wszystko co się porusza – żyje. Wszystko co żyje – porusza się.

Każdy ruch – czy wykonany samoistnie czy wprowadzony z zewnątrz przez ręce rodzica, nauczyciela czy terapeuty – jest ogromnym

bodźcem i przyczynkiem rozwoju dla człowieka. Ruch, który uczy i bawi jest niezbędny na każdym poziomie edukacji.

Zajęcia ruchowe są wspaniałą formą wychowania dzieci i młodzieży zarówno do świadomego ich udziału w kulturze fizycznej, jak i do

życia w zdrowiu. Treści edukacji zdrowotnej zaproponowane w nowatorski, ciekawy sposób przy pomocy multimediów są łatwiejsze do

zapamiętania i co ważniejsze, są chętniej wdrażane do życia codziennego przez same dzieci.

Umiejętność diagnozy potrzeb dziecka, dostosowanie metod i treści w pracy pedagogicznej do tych potrzeb i wreszcie zorganizowanie

zajęć ruchowych, na które dziecko chętnie wróci - to klucz do pedagogicznego sukcesu.

Przedmiot daje szansę przyszłym i obecnym pedagogom na doskonalenie swego warsztatu metodycznego, pogłębianie wiedzy z zakresu

historii sportu, prawa oświatowego, anatomii, fizjologii, organizacji i zarządzania oraz zachęca do rozwoju w swej pracy z uwzględnieniem

problematyki integracji i udziałem w zajęciach dzieci z niepełnosprawnością.

Treści:

1. Znaczenie ruchu w ontogenezie człowieka

2. Historia kultury fizycznej i sportu

3. Podstawa programowa z wychowania fizycznego

4. Metodyka zajęć z wychowania fizycznego. Tworzenie scenariusza zajęć

5. Prawne aspekty oraz bezpieczeństwo na zajęciach ruchowych

6. Rozwój motoryczny dzieci. Elementy fizjologii człowieka

7. Wady postawy. Elementy anatomii człowieka i gimnastyki korekcyjnej

8. Gry i zabawy ruchowe. Planowanie, organizacja, prowadzenie zajęć

9. Metoda Weroniki Sherbourne. Diagnoza potrzeb ucznia, prowadzenie zajęć

10. Edukacja zdrowotna. Metody aktywizujące

11. Sporty całego życia, taniec na zajęciach wychowania fizycznego

12. Aspekty integracji. Dziecko z niepełnosprawnością na zajęciach ruchowych

13. Ewaluacja zajęć ruchowych, testy, próby sprawnościowe, ocenianie

14. Organizacja imprez sportowych

15. Hospitacja zajęć w przedszkolu i szkole. Prowadzenie zajęć z dziećmi

16. Hospitacja zajęć w przedszkolu i szkole. Prowadzenie zajęć z dziećmi

Bibliography: (in Polish)

Bąk Dorota , Gry i zabawy w szkole, Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa 2002

Bondarowicz Marian, Staniszewski Tadeusz, Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, AWF Warszawa 2000

Borkowska Maria, Gelleta-Mac Izabela, Wady postawy i stóp u dzieci, PZWL 2009

Borowiecka Renata, Dziecko w równowadze, Centrum Edukacji Terapii i Diagnozy Psychologiczno - Pedagogicznej, Warszawa 2010

Kierczak Urszula, Koncepcja edukacji fizycznej. Zdrowie-Sport-Rekreacja, Impuls 2011

Kutcher Martin , Dzieci z zaburzeniami łączonymi , Liber 2012

Owczarek Sławomir, Gimnastyka przedszkolaka , WSIP 2007

Wlaźnik Kazimiera,Wychowanie fizyczne w przedszkolu: przewodnik metodyczny dla nauczyciela” ,WSiP 1999

Woynarowska Barbara, Zdrowie, edukacja do zdrowia, promocja zdrowia, w: Biologiczne i medyczne podstawy wychowania i rozwoju, cz.

2

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 2300-MS2-PWCZ-EF, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 2

11.01.2020 21:56

- zna cele, zakres tematyczny i metody edukacji fizycznej i zdrowotnej w przedszkolu i szkole

- zdobywa wiedzę w zakresie planowania, organizacji i prowadzenia zajęć z edukacji fizycznej i edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole

- potrafi zaplanować i zorganizować imprezę sportową

- poznaje metodykę i zasady bezpieczeństwa na zajęciach ruchowych

- poznaje przepisy prawa oświatowego oraz z elementy anatomii i fizjologii człowieka.

- zdobywa wiedzę związaną z pracą w integracji, z dziećmi z niepełnosprawnością

- potrafi włączyć do zajęć ruchowych dzieci z niepełnosprawnościami

- poznaje wytyczne dotyczące oceniania na lekcjach wychowania fizycznego

- potrafi diagnozować poziom sprawności ruchowej dzieci

potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia ruchowe z uwzględnieniem specjalnych potrzeb rozwojowych dziecka na sali gimnastycznej i

na placu zabaw

- potrafi pod kątem zajęć ruchowych organizować środowisko dziecka, włączać do współpracy rodziców i środowisko lokalne

- dostrzega znaczenie ruchu w rozwoju dziecka

- jest świadomy znaczenia własnych kompetencji

- pracuje samodzielnie nad poszerzaniem swojej wiedzy oraz doskonaleniem umiejętności i kompetencji

- dzieli się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniami z innymi studentami oraz w placówkach edukacyjnych i środowisku lokalnym

- w postępowaniu zawodowym i osobistym kieruje się zasadami etycznymi i profesjonalnymi

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Frekwencja i aktywność na zajęciach

2. Przygotowanie scenariuszy i prowadzenie zajęć ruchowych z dziećmi

3. Testy wiedzy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 60 hours more information
Coordinators: Marta Radwańska
Group instructors: Bartosz Kościuch
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 60 hours more information
Coordinators: Marta Radwańska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)