Teaching
General data
Course ID: | 2300-J-MWP-D-W |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Teaching |
Name in Polish: | Dydaktyka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot jest elementem modułu "Wprowadzenie do pedagogiki" ulokowanego w programie 5-letnich jednolitych studiów na kierunku "Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (studia nauczycielskie)" o profilu ogólno-akademickim. Podstawowym jego celem jest wyposażenie studentów w podstawowe elementy wiedzy oraz umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej, istotne w dydaktyczno-wychowawczej pracy nauczyciela w szkole. U podstaw programu leży założenie o integracji teoretycznej warstwy dydaktyki z jej warstwą warsztatową i praktyczną. |
Short description: |
(in Polish) Program przedmiotu obejmuje elementarne zagadnienia należące do historii dydaktyki i jej warstwy teoretycznej, opis istotnych dla nauczyciela składników jego warsztatu oraz charakterystykę uwarunkowań środowiskowych, w którym przebiega edukacja. Treści programowe uporządkowano w następujące segmenty: 1. dydaktyka ogólna, jej historia, pojęcia, orientacje dydaktyczne; 2. kluczowe stanowiska dydaktyczne wraz ich przesłankami i konsekwencjami, 3. składniki nauczycielskiego instrumentarium (projektowanie dydaktyczne, realizacja, analiza doświadczeń), 4. środowiskowe uwarunkowania nauczania i uczenia się - szkoła. |
Full description: |
(in Polish) 1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna 2. Orientacje dydaktyczne 3. Wybrane stanowiska dydaktyczne: - J. F. Herbarta teoria nauczania i poglądy na wychowanie (przesłanki i konsekwencje), - J. Deweya poglądy na nauczanie i uczenie się oraz szkołę jako instytucję edukacyjną (przesłanki i konsekwencje) - L.S. Wygotskego poglądy na rozwój ucznia i jego związek z nauczaniem (przesłanki i konsekwencje) - J. S. Brunera poglądy na edukację (przesłanki i konsekwencje) - W. Okonia idea kształcenia wielostronnego. (przesłanki i konsekwencje), 4. Projektowanie dydaktyczne - czyli "przed lekcją" (cele kształcenia i ich operacjonalizacja, wynikii ich kategorie, treści kształcenia i ich organizacja, metody dydaktyczne i ich dobór, proces dydaktyczny, planowanie warunków kształcenia: formy organizacji nauczania i uczenia się, środki dydaktyczne) 5. Nauczanie - czyli "w trakcie lekcji" (komunikacja w trakcie lekcji, style nauczania, motywowanie do uczenia się, dyscyplina w klasie szkolnej, władza nauczyciela) 6. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk - czyli "po lekcji": analiza doświadczeń. 7. Szkoła jako instytucja edukacyjna i klasa szkolna jako środowiska pracy nauczyciela |
Bibliography: |
(in Polish) R. Arends, Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa, wszystkie wydania, M. Dembo, Stosowana psychologia wychowawcza, WSiP, Warszawa 1997, Dylak S. Architektura wiedzy w szkole, Difin, Warszawa 2013. Sztuka nauczania, Czynności nauczyciela. K. Kruszewski (red.) WN PWN, Warszawa, wszystkie wydania, Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, WSiP, Warszawa 2005, W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 1996, E. Perrott, Efektywne nauczanie, WSiP, Warszawa 1995 S. Mieszalski, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1997, S. Mieszalski, Orientacje dydaktyczne, W: Pedagogika - subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. 4. B. Śliwerski (red.), Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010. Literatura dodatkowa będzie przekazywana w trakcie wykładów. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KATEGORIE WIEDZY 1. Zna zarys historii i strukturę dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej i jej podstawowe pojęcia 2. Zna przesłanki, założenia i konsekwencje orientacji dydaktycznych (romantyczno- naturalistyczna, behawiorystyczna, poznawcza-konstruktywizm) 3. Zna przesłanki, założenia i konsekwencje klasycznych stanowisk dydaktycznych (J. F. Herbart, J. Dewey, L. Wygotski, J. Bruner, W. Okoń), 4. Zna podstawowe elementy projektowania dydaktycznego. 5. Zna i rozumie dylematy związane z kierowaniem klasą szkolną, stylami nauczania i utrzymywaniem dyscypliny w klasie szkolnej, 6. Zna i rozumie przesłanki i konsekwencje idei nauczyciela jako refleksyjnego praktyka. KATEGORIE UMIEJĘTNOŚCI 1. Potrafi analizować stanowiska dydaktyczne w świetle kryteriów wywodzących się z orientacji dydaktycznych, 2. Potrafi projektować rozwiązania dydaktyczne (projektowanie celów dydaktycznych i warunków ich osiągnięcia) 3. Potrafi ocenić i uzasadnić stopień osiągnięcia celów dydaktycznych 4. Potrafi analizować dylematy związane ze szkolną edukacją. 5. Potrafi analizować i oceniać cele i kierunki reform edukacyjnych KATEGORIA POSTAWY SPOŁECZNE 1. Przejawia zainteresowanie problematyką szkolnej edukacji i związanymi z nią dylematami, 2. Aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje sytuacje dydaktyczne 3. Samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu szkolnej edukacji, 4. Aktywnie uczestniczy w wymianach poglądów na temat szkolnej edukacji, 5. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących reform oświatowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Test pisemny. Warunkiem uzyskania minimalnej oceny pozytywnej jest uzyskanie 60 % punktów możliwych do uzyskania w teście. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dobromir Dziewulak | |
Group instructors: | Joanna Madalińska-Michalak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dobromir Dziewulak | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.