University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Assistant practice in school

General data

Course ID: 2300-J-PR-A-APS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Assistant practice in school
Name in Polish: Asystencka praktyka w szkole
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Prerequisites (description):

(in Polish) Założeniem praktyki jest umożliwienie studentom/tkom rozwijania refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji edukacyjnych i wychowawczych w szkole oraz doskonalenia umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w działaniu praktycznym.

Short description: (in Polish)

Praktyka asystencka ma charakter próbnej pracy nauczycielskiej w klasach I-III szkoły podstawowej oraz zapoznaje z różnymi aspektami pracy zawodowej nauczycieli wczesnej edukacji. W ramach praktyk studenci/tki doskonalą umiejętności obserwacji pracy nauczyciela oraz analizy i krytycznej oceny zaistniałych sytuacji edukacyjnych i wychowawczych.. Rozwijają także umiejętność planowania, projektowania i organizowania pracy z uczniami i współpracy z rodzicami.

Full description: (in Polish)

Na treść zajęć składają się:

1. Poznanie dokumentów prawnych stanowiących podstawę funkcjonowania szkoły i klasy, takich jak: statut, program wychowawczy, program profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, szkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny itp.

2. Analizowanie i dokumentowanie obserwacji zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) prowadzonych przez nauczycieli (analiza celów zajęć, wykorzystanych metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, sposobów wspierania aktywności uczniów, procesów komunikowania się nauczyciela z dziećmi, metod oceniania i indywidualizowanie ich pracy na lekcji itp.)

3. Realizacja zaprojektowanych sytuacji edukacyjnych i wychowawczych podczas zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) oraz autoewaluacja własnych działań praktycznych

4. Analiza zdarzeń krytycznych i projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej

5. Poznanie „dobrych praktyk” związanych z planowaniem i organizowaniem współpracy z rodzicami przez szkoły praktyk

6. Dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych

Uwagi : Praktyka jest ściśle połączona z przedmiotem: Projektowanie pracy w szkole.

Bibliography: (in Polish)

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów. WSiP, 2002

Christopher C.J., Nauczyciel–rodzic: skuteczne porozumiewanie się. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009

Fisher R., Uczymy jak się uczyć. WSiP, 1999

Karwowska-Struczyk M., Słodownik-Rycaj E., (red.), Pedagogika małego dziecka: wybrane zagadnienia. Wydział Pedagogiczny UW: Instytut Badań Edukacyjnych, 2007

Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna. IMPULS, 2015

Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019

Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, 1996

Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Impuls, 2000

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- dokumenty prawne regulujące pracę szkoły,

- metodę analizy zdarzeń krytycznych,

- podstawowe zasady planowania współpracy z rodzicami oraz sposoby organizowania dyskusji fokusowych,

- rolę nauczyciela, jego zadania, zasady bezpieczeństwa pracy własnej i wymagania dotyczące dbałości o rozwój i bezpieczeństwo dzieci,

- znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej, zna dobre praktyki w tym zakresie wykorzystywane w obszarze edukacji wczesnoszkolnej.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- korzystać ze szkolnej dokumentacji,

- odwołując się do podstaw teoretycznych analizować pracę nauczyciela podczas zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych),

- wykorzystać wiedzę pedagogiczną do projektowania sytuacji dydaktyczno-wychowawczych w szkole,

- w kontekstach teoretycznym i praktycznych poddać refleksji i ocenić skuteczność wybranych metod, form lub środków dydaktycznych,

- dostrzegać i analizować zdarzenia krytyczne oraz projektować sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej,

- planować wybrane aspekty współpracy z rodzicami,

- omawiać z nauczycielem wnioski i refleksje płynące z własnych obserwacji i doświadczeń, oceniać i dokumentować własną pracę.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- pracy z dziećmi, współpracy z nauczycielami oraz innymi pracownikami szkoły, w której odbywa praktykę,

- pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka,

- rozwijania swojego merytorycznego i praktycznego przygotowania do pracy pedagogicznej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenie podlegają:

- aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań praktyk,

- złożenie prac pisemnych (stanowiących elementy studenckiego portfolio): arkusza obserwacji zajęć zintegrowanych prowadzonych przez nauczyciela, arkusza analizy zdarzenia krytycznego, scenariusza sytuacji edukacyjnej wraz z refleksjami na temat jego realizacji, opisu „dobrych praktyk” dotyczących współpracy z rodzicami,

- opinia nauczyciela – opiekuna praktyk.

Podczas oceny prac pisemnych uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.

Practical placement: (in Polish)

tak

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Teaching placement, 60 hours more information
Coordinators: Aleksandra Szyller
Group instructors: Aleksandra Szyller
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Teaching placement, 60 hours more information
Coordinators: Aleksandra Szyller
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)