University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Człowiek jako inny w ujęciu filozoficznym

General data

Course ID: 2300-J-PS-II-MFiP-CI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Człowiek jako inny w ujęciu filozoficznym
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie osób studiujących z zagadnieniem człowieka jako innego w ujęciu filozoficznym.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie osób studiujących z zagadnieniem człowieka jako innego w ujęciu filozoficznym. Podczas zajęć będą poruszane kwestie dotyczące interpretacji kategorii innego oraz powiązanych z nią kategorii inności, tożsamości, rozpoznania, różnicy, otwartości, zamkniętości, (nie)rozumienia innego oraz kształcenia jako rezultatu doświadczenia tego co inne. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję do podejmowania prób filozoficznego opisu własnych doświadczeń inności lub zaprezentowania przemyśleń dotyczących człowieka jako innego w kontekście omawianej literatury. Zajęcia – w zależności od preferencji osoby prowadzącej w danym roku akademickim – mogą bazować na tekstach jednego bądź wielu autorów, myślicieli, filozofów. Na zajęciach (w miarę potrzeby) mogą być również udostępniane i analizowane materiały audio lub wideo prezentujące myśli określonych myślicieli.

Bibliography: (in Polish)

Literatura – wybór z następujących propozycji:

Kowalska M., Dialektyka poza dialektyką. Od Bataille’a do Derridy, Aletheia, Warszawa 2000, rozdz. Rozdarty podmiot i problem Innego, s.223-265.

Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska i J. Migasiński, rozdz. Inny człowiek i świat ludzki, Aletheia, Warszawa 2001, , s. 369-388

Waldenfels B., Topografia obcego : studia z fenomenologii obcego; tłum. Janusz Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002 (wybrane fragmenty)

Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, PWN, Warszawa 2003, s. 280-321 oraz 495-592

Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, PWN, Warszawa 1998, s. 227-261 oraz 346-371

Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1993, s.324-337 (pojęcie doświadczenia i pojęcie doświadczenia hermeneutycznego)

Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, PWN, Warszawa 1994, s. 162-185

Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, tłum. Michał Herer, PWN, Warszawa, 2012, s. 131-152

Bukowski J., Problem Innego u Sartre’a, „Teksty : teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 3 (57), 142-151 (dostęp online)

Learning outcomes: (in Polish)

Student ma podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie wybranych filozoficznych ujęć człowieka jako innego; orientuje się w filozoficznych przesłankach określonej koncepcji człowieka;

Student potrafi krytycznie analizować założenia oraz treści omawianych stanowisk filozoficznych; potrafi podjąć samodzielną próbę filozoficznego opisu, interpretacji inności; potrafi rozpoznać w sobie ograniczenia własnej perspektywy poznawczej; potrafi prowadzić rozmowę na poruszane w tekstach (również szeroko rozumianych tekstach kultury) tematy związane z interpretacją człowieka jako innego; potrafi komunikować swoje rozpoznanie dotyczące (granic) roszczeń innego; potrafi problematyzować oczywistości w odczytywaniu innego

Student pielęgnuje w sobie postawę otwartości, uważności, refleksyjności wobec otaczających go osób i samego siebie; docenia odrębność (osobową, cielesną, kulturową, społeczną, poznawczą, ekspresyjną, edukacyjną, itp.) innych ludzi; pielęgnuje w sobie postawę szacunku dla wolności i sposobu bycia innych osób

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

zależne od osoby prowadzącej zajęcia w danym roku akademickim, zob. cz. B

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Przanowska, Agnieszka Wołowicz
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Bibliography: (in Polish)

Do wyboru z listy:

Kowalska M., Dialektyka poza dialektyką. Od Bataille’a do Derridy, Aletheia, Warszawa 2000, rozdz. Rozdarty podmiot i problem Innego, s.223-265.

Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska i J. Migasiński, rozdz. Inny człowiek i świat ludzki, Aletheia, Warszawa 2001, , s. 369-388

Waldenfels B., Topografia obcego : studia z fenomenologii obcego; tłum. Janusz Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002 (wybrane fragmenty)

Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, PWN, Warszawa 2003, s. 280-321 oraz 495-592

Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, PWN, Warszawa 1998, s. 227-261 oraz 346-371

Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1993, s.324-337 (pojęcie doświadczenia i pojęcie doświadczenia hermeneutycznego)

Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, PWN, Warszawa 1994, s. 162-185

Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, tłum. Michał Herer, PWN, Warszawa, 2012, s. 131-152

Bukowski J., Problem Innego u Sartre’a, „Teksty : teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 3 (57), 142-151 (dostęp online)

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Przanowska, Agnieszka Wołowicz
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Bibliography: (in Polish)

Do wyboru z listy:

Kowalska M., Dialektyka poza dialektyką. Od Bataille’a do Derridy, Aletheia, Warszawa 2000, rozdz. Rozdarty podmiot i problem Innego, s.223-265.

Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska i J. Migasiński, rozdz. Inny człowiek i świat ludzki, Aletheia, Warszawa 2001, , s. 369-388

Waldenfels B., Topografia obcego : studia z fenomenologii obcego; tłum. Janusz Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002 (wybrane fragmenty)

Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, PWN, Warszawa 2003, s. 280-321 oraz 495-592

Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, PWN, Warszawa 1998, s. 227-261 oraz 346-371

Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1993, s.324-337 (pojęcie doświadczenia i pojęcie doświadczenia hermeneutycznego)

Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, PWN, Warszawa 1994, s. 162-185

Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, tłum. Michał Herer, PWN, Warszawa, 2012, s. 131-152

Bukowski J., Problem Innego u Sartre’a, „Teksty : teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 3 (57), 142-151 (dostęp online)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)