(in Polish) Pedagog w procesie współorganizowania kształcenia i wychowania osób ze SPE
General data
Course ID: | 2300-J-PS-MNWPS-PPW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pedagog w procesie współorganizowania kształcenia i wychowania osób ze SPE |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi pracy nauczyciela współorganizującego kształcenie i wychowanie osób ze SPE indywidualnych potrzeb uczniów wspieranie ich działań wychowawczych i opiekuńczych, |
Full description: |
(in Polish) Program zajęć obejmuje zagadnienia dotyczące pracy nauczyciela wspomagającego/pedagoga specjalnego oraz jego działań wychowawczych i opiekuńczych wspierających potrzeby uczniów w różnych typach szkół (integracyjnej, włączającej, specjalnej). Poruszana problematyka będzie obejmowała podstawową wiedzę na temat poszczególnych rodzajów niepełnosprawności (ruchowej, intelektualnej, słuchowej, wzrokowej), choroby przewlekłej oraz specyfiki funkcjonowania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Podczas zajęć zostaną omówione zachowania wobec osób z niepełnosprawnością, sposoby pracy indywidualnej z uczniem i pracy w grupie różnorodnej. Program zajęć obejmować będzie również zagadnienia dotyczące roli, kompetencji, zadań nauczyciela wspomagającego oraz zasady dobrej współpracy z nauczycielem wiodącym. |
Bibliography: |
(in Polish) Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, 2015 Geldard K, Geldard D.: Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne, GWP, Gdańsk 2004. Gorajewska D.: Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Warszawa 2009. Gorajewska D.: Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Warszawa 2007. King G.: Umiejętności Terapeutyczne nauczycielskie, GWP, Gdańsk 2004 Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Piekut-Brodzka D., Kuczyńska-Kwapisz J.: Pedagogika specjalna dla pracowników specjalnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2004. Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób, CMPPP Seach D., Lloyd M., Preston M Pomóż dziecku z autyzmem, K.E.Liber, Warszawa 2006 Skura M. Relacje nauczyciela wspomagającego i nauczyciela wiodącego – temat wciąż otwarty, Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 1(29)/2018, s. 66-86 Wałachowska M. Rola nauczyciela wspomagającego w kształceniu integracyjnym, W: red J. Głodkowska, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, APE, Warszawa 20011 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student: wiedza - definiuje zagadnienia dotyczące roli, kompetencji, zadań nauczyciela wspomagającego - odpisuje sposoby pracy indywidualnej z uczniem i pracy w grupie różnorodnej - opisuje rodzaj działań wychowawczych i opiekuńczych stosowanych wobec uczniów z niepełnosprawnością - charakteryzuje specyfikę funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością z uwzględnieniem wybranego rodzaju niepełnosprawności; umiejętności - umie wskazać rodzaj działań wychowawczych i opiekuńczych z uwzględnieniem wybranego rodzaju niepełnosprawności; - wskazać zadania i funkcje nauczyciele wspomagającego/pedagoga specjalnego w klasie - wskazać zasady dobrej współpracy z nauczycielem wiodącym i innymi specjalistami pracującymi w szkole postawy - umie nawiązać kontakt z osobą niepełnosprawną. - umie nawiązać profesjonalną dialog z nauczycielami odpowiedzialnymi i specjalistami z proces współorganizowania kształcenia i wychowania osób ze SPE w różnych typach szkół |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium. Studentka/Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Monika Skura | |
Group instructors: | Monika Skura | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Monika Skura | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.