University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pedagog w procesie współorganizowania kształcenia i wychowania osób ze SPE

General data

Course ID: 2300-J-PS-MNWPS-PPW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pedagog w procesie współorganizowania kształcenia i wychowania osób ze SPE
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi pracy nauczyciela współorganizującego kształcenie i wychowanie osób ze SPE

indywidualnych potrzeb uczniów

wspieranie ich działań wychowawczych i opiekuńczych,

Full description: (in Polish)

Program zajęć obejmuje zagadnienia dotyczące pracy nauczyciela wspomagającego/pedagoga specjalnego oraz jego działań wychowawczych i opiekuńczych wspierających potrzeby uczniów w różnych typach szkół (integracyjnej, włączającej, specjalnej). Poruszana problematyka będzie obejmowała podstawową wiedzę na temat poszczególnych rodzajów niepełnosprawności (ruchowej, intelektualnej, słuchowej, wzrokowej), choroby przewlekłej oraz specyfiki funkcjonowania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Podczas zajęć zostaną omówione zachowania wobec osób z niepełnosprawnością, sposoby pracy indywidualnej z uczniem i pracy w grupie różnorodnej. Program zajęć obejmować będzie również zagadnienia dotyczące roli, kompetencji, zadań nauczyciela wspomagającego oraz zasady dobrej współpracy z nauczycielem wiodącym.

Bibliography: (in Polish)

Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, 2015

Geldard K, Geldard D.: Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne, GWP, Gdańsk 2004.

Gorajewska D.: Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Warszawa 2009.

Gorajewska D.: Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Warszawa 2007.

King G.: Umiejętności Terapeutyczne nauczycielskie, GWP, Gdańsk 2004

Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Piekut-Brodzka D., Kuczyńska-Kwapisz J.: Pedagogika specjalna dla pracowników specjalnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2004.

Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób, CMPPP

Seach D., Lloyd M., Preston M Pomóż dziecku z autyzmem, K.E.Liber, Warszawa 2006

Skura M. Relacje nauczyciela wspomagającego i nauczyciela wiodącego – temat wciąż otwarty, Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 1(29)/2018, s. 66-86

Wałachowska M. Rola nauczyciela wspomagającego w kształceniu integracyjnym, W: red J. Głodkowska, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, APE, Warszawa 20011

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

wiedza

- definiuje zagadnienia dotyczące roli, kompetencji, zadań nauczyciela wspomagającego

- odpisuje sposoby pracy indywidualnej z uczniem i pracy w grupie różnorodnej

- opisuje rodzaj działań wychowawczych i opiekuńczych stosowanych wobec uczniów z niepełnosprawnością

- charakteryzuje specyfikę funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością z uwzględnieniem wybranego rodzaju niepełnosprawności;

umiejętności

- umie wskazać rodzaj działań wychowawczych i opiekuńczych z uwzględnieniem wybranego rodzaju niepełnosprawności;

- wskazać zadania i funkcje nauczyciele wspomagającego/pedagoga specjalnego w klasie

- wskazać zasady dobrej współpracy z nauczycielem wiodącym i innymi specjalistami pracującymi w szkole

postawy

- umie nawiązać kontakt z osobą niepełnosprawną.

- umie nawiązać profesjonalną dialog z nauczycielami odpowiedzialnymi i specjalistami z proces współorganizowania kształcenia i wychowania osób ze SPE w różnych typach szkół

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.

Studentka/Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Monika Skura
Group instructors: Monika Skura
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Monika Skura
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)