University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Moduł Wspieranie rozwoju dzieci we wczesnej edukacji

General data

Course ID: 2300-J-WRWE
Erasmus code / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Moduł Wspieranie rozwoju dzieci we wczesnej edukacji
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 14.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) W ramach modułu studenci poznają odmienne założenia i mechanizmy wspierania rozwoju dziecka w podejściu: funkcjonalistyczno-behawiorystycznym, humanistyczno-adaptacyjnym, konstruktywistyczno-rozwojowym, konstruktywistyczno-społecznym i emancypacyjnym. Dokonują oceny nowatorskich koncepcji pedagogicznych i określają ich rolę w tworzeniu kultury instytucji edukacyjnej jako organizacji uczącej się. Ponadto treści modułu koncentrują się wokól nastepujacych zagadnień:

Zasady projektowania otoczenia edukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym a stymulowanie ich rozwoju, aktywności poznawczej, zainteresowań i motywacji do uczenia się.

Istota i znaczenie innowacyjnych strategii, metod i środków edukacyjnych w budowaniu pozytywnych relacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego.

Zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania

rozwoju dziecka lub ucznia ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej i technicznej w procesie adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole;

Różne sposoby identyfikacji problemów adaptacyjnych i edukacyjnych dzieci ze zróżnicowanych społecznie i kulturowo środowisk.

Etapy i metody efektywnego wspierania dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Rola edutainment we wczesnej edukacji.

Spersonalizowane strategie stymulowania aktywności poznawczej dziecka

Konstruowanie indywidualnych programów rozwojowych i edukacyjnych we współpracy z innymi nauczycielami, rodzicami i specjalistami.

Mode:

Classroom

Bibliography: (in Polish)

Bibliografia do każdego z komponentów modułu podana jest w ich opisach zmieszczonych w systemie USOS.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy studenci znają i rozumieją:

-rolę nauczyciela w procesie wspierania rozwoju i wychowania dzieci i uczniów oraz zasady efektywnego przywództwa edukacyjnego i współpracy w zespole nauczycielskim oraz komunikacji ze specjalistami wspierającymi proces rozwoju dzieci a także z rodzicami/opiekunami prawnymi

W zakresie umiejętności studenci potrafią:

-identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci/uczniów oraz odpowiednio do potrzeb indywidualizować przebieg edukacji

-projektować zajęcia wychowawcze dla dzieci i uczniów odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych,

-oceniać wartość i przydatność różnych innowacyjnych koncepcji edukacyjnych, nowatorskich metod, środków i materiałów do realizacji zadań wychowawczych, rozwojowych, opiekuńczych i dydaktycznych

-organizować życie społeczne podopiecznych, wykazywać się empatią, zaufaniem i rozwijać wśród dzieci i uczniów krytyczną refleksję oraz umiejętność dialogowego rozwiązywania problemów

-komunikować się z osobami pochodzącymi ze zróżnicowanych środowisk kulturowych i etnicznych, z doświadczeniami migracyjnymi, w tym z dziećmi dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe

W zakresie kompetencji społecznych studenci gotowi są do:

-podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej;

-realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną;

-projektowania i realizowania działań wspierających proces wprowadzania dzieci/uczniów w świat wartości

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin modułowy odbywa się w formie debaty oxfordzkiej.Studenci tworzą grupy 4-osobowe. Na 2 tygodnie przed wyznaczonym terminem egzaminu, obywa się losowanie grup, które będą uczestniczyć w kolejnych debatach. Następnie grupy dokonują także losowego wyboru tematu debaty z oferty zaproponowanej zgodnie z treściami przedmiotów, tworzących moduł W dyskusji na wylosowany temat biorą udział dwa zespoły: Propozycja i Opozycja. Losowanie typu grupy dyskusyjnej odbywa się bezpośrednio przed egzaminem. Debata składa się z 3 rund, których rozpoczęcie i zakończenie ogłasza Marszałek. Każdy zespół , w kolejnych rundach ma do dyspozycji po 4 minuty, które powinien wykorzystać w celu prezentacji swojego stanowiska. Czas całej debaty na wybrany temat nie powinien przekroczyć 25-30 minut.

Zespoły oceniane są przez Komisję, która przyznaje każdemu zespołowi punkty za przebieg każdej rundy. Ocenianie jest:

-teoretyczne przygotowanie zespołu do debaty

-poprawność merytoryczna

-dobór i liczba argumentów

-umiejętności retoryczne

-poprawność językowa

-przestrzeganie reguł debaty, współpraca w grupie, wykorzystanie czasu, przestrzeganie reguł interakcji, dyskusji

OCENA Z EGZAMINU MODUŁOWEGO wystawiana jest zgodnie z poniższą punktacją:

30 pkt – 29 pkt bdb ! (5!)

28 pkt – 27 pkt bdb (5)

26 pkt – 24 pkt db + (4,5)

23 pkt – 20 pkt db (4)

19 pkt – 17 pkt dst+ (3,5)

16 pkt – 14 pkt dst (3)

13 pkt – 0 pkt ndst (2)

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Coordinators: Małgorzata Sieńczewska
Group instructors: Małgorzata Sieńczewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Examination more information
Coordinators: Małgorzata Sieńczewska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)