University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Bajkolandia - muzyczne warsztaty twórczości dziecięcej

General data

Course ID: 2300-J-WRWE-F-BAJ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Bajkolandia - muzyczne warsztaty twórczości dziecięcej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i wzbogacenie warsztatu pracy pedagogicznej studentów w zakresie prowadzenia twórczych zajęć z dziećmi z wykorzystaniem muzyki, różnorodnych działań muzyczno-ruchowych, plastycznych oraz tekstów literatury dziecięcej.

Short description: (in Polish)

Głównym założeniem warsztatów jest rozwinięcie własnego potencjału muzycznego studentów oraz zdobycie podstawowych umiejętności umożliwiających przygotowanie i prowadzenie twórczych zajęć muzycznych, łączenia ich z ekspresją ruchową i plastyczną dzieci. Na zajęciach będą wykorzystane własne doświadczenia artystyczne studentów oraz dotychczas nabyta wiedza i umiejętności z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej i językowej.

Full description: (in Polish)

W toku własnej aktywności podczas zajęć studenci poznają wartość muzycznych działań twórczych, szczególnie improwizacji swobodnej i improwizacji z ograniczoną swobodą wyboru, dla rozwoju różnorakich zdolności dziecka. Zapoznają się również ze specyfiką procesu dziecięcej twórczości muzycznej i cechami różniącymi ją od twórczości plastycznej i językowej, oraz z wynikającymi z tego różnicami w planowaniu i prowadzeniu takich zajęć. Dowiedzą się, w jaki sposób strategia działania nauczyciela wpływa na rozwój potencjału twórczego tkwiącego zarówno w dziecku jak i w nauczycielu. Poznają przykłady zadań artystycznych, które są atrakcyjne i akceptowane przez dzieci. Będą mieli również okazję do samodzielnego poszukiwania i proponowania takich zadań.

Tematyka zajęć:

1. Muzyczne aktywności dziecka, ich uwarunkowania, zależności i fazy. Interpretacja muzyki jako rodzaj twórczej aktywności.

2. Zadania rozwijające ekspresję muzyczną, w których materiałem są elementy muzyki. Wyrażanie wybranego elementu muzyki za pomocą wszystkich form aktywności muzycznej techniką improwizacji swobodnej i improwizacji z ograniczoną swobodą wyboru.

3. Zadania tematyczne o charakterze dźwiękonaśladowczym, wykonywane głosem, ruchem, na instrumentach niekonwencjonalnych i instrumentach Orffa. Tworzenie tła akustycznego do wiersza lub krótkiego opowiadania.

4. Wykorzystanie mowy w zabawach twórczych. Od głoski, słowa i zdania - do wiersza. Rytmiczne i intonacyjne zabawy głosem.

5. Zadania twórcze:

a) rytmizowanie krótkich wierszy zgodnie z prozodią języka polskiego. Echo rytmiczne w mowie i w śpiewie, grane na instrumentach, realizowane ruchem,

b) echo melodyczne grane na dzwonkach chromatycznych. Kilkudźwiękowy, prosty temat melodyczny i jego przekształcenia,

c) tworzenie melodii do zrytmizowanego tekstu wiersza. Tworzenie melodii z podanych dźwięków – wykonanie na dzwonkach chromatycznych. Harmoniczne pytania i odpowiedzi (tonika – dominanta, dominanta tonika),

d) tworzenie formy ABA, ronda i kanonu z użyciem wyżej wymienionych zadań twórczych i próby przedstawienia tych form przy pomocy ekspresji plastycznej.

6. Aktywne słuchanie muzyki. Zasady doboru muzyki do słuchania przez dzieci. Wyrażanie jej emocji, nastroju i wyobrażonej treści: ruchem, słowami, wybranym obrazem lub stworzonym samodzielnie

7. Bajkolandia – kraina muzycznych bajek. Muzyka, jako źródło inspiracji działań twórczych nauczyciela i uczniów. Tworzenie krótkich opowiadań tekstowych lub bajek do wybranych utworów muzyki klasycznej.

8. Zasady łączenia w sensowną całość różnych form aktywności twórczej dzieci. Opracowanie twórczych zajęć dla dzieci z wykorzystaniem wybranych utworów muzycznych.

Bibliography: (in Polish)

Bettelheim B. (1996) Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni.

Burowska Z. (1980) Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole

Ciechan Z. (1990) Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów

Herdtweck W.(2003) Warsztaty rytmiki dla dzieci. Od doświadczania wszystkimi zmysłami po kreatywne tworzenie.

.Karalla Sz., Lewandowska-Tarasiuk E., Sienkiewicz J.W. (red.) (2012) Baśń w terapii i wychowaniu.

Krauze – Sikorska H. (2006), Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka.

Nęcka E. (2003) Psychologia Twórczości.

Skowrońska – Lebecka E. (1995), Dźwięk i gest.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Student zna

- wartość, sens i cele działań twórczych dla rozwoju ogólnego a także rozwoju zdolności muzycznych, plastycznych i literackich dziecka

- cechy środowiska sprzyjającego rozwojowi muzykalności i kreatywności muzycznej dziecka

- specyfikę procesu twórczości muzycznej dziecka i cechy różniące ją od innych rodzajów dziecięcej twórczości

- sposoby formułowania pytań i poleceń aktywujących wyobraźnię podczas pracy z materiałem muzycznym

- wybrane przykłady utworów muzycznych skomponowanych dla dzieci

- różne sposoby aktywnego słuchania muzyki

- symboliczne i klasyczne sposoby graficznego zapisu muzyki

Umiejętności:

Student potrafi:

- ocenić wiersze dla dzieci pod kątem przydatności do opracowania muzycznego

- do krótkiego wiersza lub opowiadania stworzyć ilustrację akustyczną i zapisać ją symbolicznymi znakami

- swobodnie improwizować ruch do muzyki a także podporządkować improwizację ograniczonej swobodzie wyboru

- dobrać rekwizyt ubarwiający zadania ruchowe do wybranej muzyki

- muzycznie bawić się głoskami, sylabami i wyrazami, mówić muzycznie w różnych rejestrach głosu,

- grać na instrumentach konwencjonalnych i niekonwencjonalnych, odtwarzać z zapisu i tworzyć rytmy i proste melodie,

- grać w zespole swoją partię słuchając jednocześnie gry innych wykonawców

- w prosty sposób prowadzić gestami zespół instrumentów orffowskich i chór jednogłosowy

- formułować zadania i polecenia aktywizujące twórcze działania dzieci oraz dostosować je do ich etapu rozwoju.

Umiejętności społeczne

Student:

- potrafi rozpoznać swoje mocne strony i preferencje w wyborze aktywności muzycznych

- potrafi pokonać opór przed publiczną prezentacją swoich dokonań twórczych

- dokonuje ewaluacji własnych kompetencji muzycznych i rozumie potrzebę ich ciągłego doskonalenia

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- aktywne uczestnictwo w zajęciach

- zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym

- stworzenie i zaprezentowanie własnego projektu artystycznego z wykorzystaniem muzyki, ruchu, rekwizytów, słowa, obrazu, do wybranego opowiadania lub bajki.

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Sieńczewska
Group instructors: Marta Radwańska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Sieńczewska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)