(in Polish) Bajkolandia - muzyczne warsztaty twórczości dziecięcej
General data
Course ID: | 2300-J-WRWE-F-BAJ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Bajkolandia - muzyczne warsztaty twórczości dziecięcej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i wzbogacenie warsztatu pracy pedagogicznej studentów w zakresie prowadzenia twórczych zajęć z dziećmi z wykorzystaniem muzyki, różnorodnych działań muzyczno-ruchowych, plastycznych oraz tekstów literatury dziecięcej. |
Short description: |
(in Polish) Głównym założeniem warsztatów jest rozwinięcie własnego potencjału muzycznego studentów oraz zdobycie podstawowych umiejętności umożliwiających przygotowanie i prowadzenie twórczych zajęć muzycznych, łączenia ich z ekspresją ruchową i plastyczną dzieci. Na zajęciach będą wykorzystane własne doświadczenia artystyczne studentów oraz dotychczas nabyta wiedza i umiejętności z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej i językowej. |
Full description: |
(in Polish) W toku własnej aktywności podczas zajęć studenci poznają wartość muzycznych działań twórczych, szczególnie improwizacji swobodnej i improwizacji z ograniczoną swobodą wyboru, dla rozwoju różnorakich zdolności dziecka. Zapoznają się również ze specyfiką procesu dziecięcej twórczości muzycznej i cechami różniącymi ją od twórczości plastycznej i językowej, oraz z wynikającymi z tego różnicami w planowaniu i prowadzeniu takich zajęć. Dowiedzą się, w jaki sposób strategia działania nauczyciela wpływa na rozwój potencjału twórczego tkwiącego zarówno w dziecku jak i w nauczycielu. Poznają przykłady zadań artystycznych, które są atrakcyjne i akceptowane przez dzieci. Będą mieli również okazję do samodzielnego poszukiwania i proponowania takich zadań. Tematyka zajęć: 1. Muzyczne aktywności dziecka, ich uwarunkowania, zależności i fazy. Interpretacja muzyki jako rodzaj twórczej aktywności. 2. Zadania rozwijające ekspresję muzyczną, w których materiałem są elementy muzyki. Wyrażanie wybranego elementu muzyki za pomocą wszystkich form aktywności muzycznej techniką improwizacji swobodnej i improwizacji z ograniczoną swobodą wyboru. 3. Zadania tematyczne o charakterze dźwiękonaśladowczym, wykonywane głosem, ruchem, na instrumentach niekonwencjonalnych i instrumentach Orffa. Tworzenie tła akustycznego do wiersza lub krótkiego opowiadania. 4. Wykorzystanie mowy w zabawach twórczych. Od głoski, słowa i zdania - do wiersza. Rytmiczne i intonacyjne zabawy głosem. 5. Zadania twórcze: a) rytmizowanie krótkich wierszy zgodnie z prozodią języka polskiego. Echo rytmiczne w mowie i w śpiewie, grane na instrumentach, realizowane ruchem, b) echo melodyczne grane na dzwonkach chromatycznych. Kilkudźwiękowy, prosty temat melodyczny i jego przekształcenia, c) tworzenie melodii do zrytmizowanego tekstu wiersza. Tworzenie melodii z podanych dźwięków – wykonanie na dzwonkach chromatycznych. Harmoniczne pytania i odpowiedzi (tonika – dominanta, dominanta tonika), d) tworzenie formy ABA, ronda i kanonu z użyciem wyżej wymienionych zadań twórczych i próby przedstawienia tych form przy pomocy ekspresji plastycznej. 6. Aktywne słuchanie muzyki. Zasady doboru muzyki do słuchania przez dzieci. Wyrażanie jej emocji, nastroju i wyobrażonej treści: ruchem, słowami, wybranym obrazem lub stworzonym samodzielnie 7. Bajkolandia – kraina muzycznych bajek. Muzyka, jako źródło inspiracji działań twórczych nauczyciela i uczniów. Tworzenie krótkich opowiadań tekstowych lub bajek do wybranych utworów muzyki klasycznej. 8. Zasady łączenia w sensowną całość różnych form aktywności twórczej dzieci. Opracowanie twórczych zajęć dla dzieci z wykorzystaniem wybranych utworów muzycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Bettelheim B. (1996) Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Burowska Z. (1980) Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole Ciechan Z. (1990) Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów Herdtweck W.(2003) Warsztaty rytmiki dla dzieci. Od doświadczania wszystkimi zmysłami po kreatywne tworzenie. .Karalla Sz., Lewandowska-Tarasiuk E., Sienkiewicz J.W. (red.) (2012) Baśń w terapii i wychowaniu. Krauze – Sikorska H. (2006), Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Nęcka E. (2003) Psychologia Twórczości. Skowrońska – Lebecka E. (1995), Dźwięk i gest. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Student zna - wartość, sens i cele działań twórczych dla rozwoju ogólnego a także rozwoju zdolności muzycznych, plastycznych i literackich dziecka - cechy środowiska sprzyjającego rozwojowi muzykalności i kreatywności muzycznej dziecka - specyfikę procesu twórczości muzycznej dziecka i cechy różniące ją od innych rodzajów dziecięcej twórczości - sposoby formułowania pytań i poleceń aktywujących wyobraźnię podczas pracy z materiałem muzycznym - wybrane przykłady utworów muzycznych skomponowanych dla dzieci - różne sposoby aktywnego słuchania muzyki - symboliczne i klasyczne sposoby graficznego zapisu muzyki Umiejętności: Student potrafi: - ocenić wiersze dla dzieci pod kątem przydatności do opracowania muzycznego - do krótkiego wiersza lub opowiadania stworzyć ilustrację akustyczną i zapisać ją symbolicznymi znakami - swobodnie improwizować ruch do muzyki a także podporządkować improwizację ograniczonej swobodzie wyboru - dobrać rekwizyt ubarwiający zadania ruchowe do wybranej muzyki - muzycznie bawić się głoskami, sylabami i wyrazami, mówić muzycznie w różnych rejestrach głosu, - grać na instrumentach konwencjonalnych i niekonwencjonalnych, odtwarzać z zapisu i tworzyć rytmy i proste melodie, - grać w zespole swoją partię słuchając jednocześnie gry innych wykonawców - w prosty sposób prowadzić gestami zespół instrumentów orffowskich i chór jednogłosowy - formułować zadania i polecenia aktywizujące twórcze działania dzieci oraz dostosować je do ich etapu rozwoju. Umiejętności społeczne Student: - potrafi rozpoznać swoje mocne strony i preferencje w wyborze aktywności muzycznych - potrafi pokonać opór przed publiczną prezentacją swoich dokonań twórczych - dokonuje ewaluacji własnych kompetencji muzycznych i rozumie potrzebę ich ciągłego doskonalenia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - aktywne uczestnictwo w zajęciach - zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym - stworzenie i zaprezentowanie własnego projektu artystycznego z wykorzystaniem muzyki, ruchu, rekwizytów, słowa, obrazu, do wybranego opowiadania lub bajki. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W WAR
TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Sieńczewska | |
Group instructors: | Marta Radwańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Sieńczewska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.