Drama
General data
Course ID: | 2300-J-WRWE-F-D |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0114) Teacher training with subject specialization
|
Course title: | Drama |
Name in Polish: | Drama |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Podstawowym celem kursu jest kształcenie świadomego swojej roli, refleksyjnego nauczyciela, wyposażonego w różnorodny zasób kompetencji zawodowych. |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć uczestnicy poznają istotę i podstawy teorii dramy oraz techniki i strategie dramy wykorzystywane w nauczaniu i uczeniu się oraz rozwiązywaniu problemów o charakterze wychowawczym. Będą mieli okazję ewaluacji zajęć projektowanych z wykorzystaniem metody dramy w celu realizacji podstawy programowej z zakresu wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej, a także konstruowania sytuacji edukacyjnych wspierajacych rozwój kreatywności i umiejętność odróżniania fikcji od rzeczywistości przez dzieci na poziomie wczesnej edukacji. |
Full description: |
(in Polish) Podstawowym celem kursu jest zapoznanie uczestników z istotą metody dramy oraz ukazanie jej znaczenia w rozwoju i edukacji dziecka . W trakcie zajęć doskonalone będą umiejętności w zakresie: • prawidłowego doboru technik i strategii dramowych w konstruowaniu zajęć, • przestrzegania zasady rozumienia przez dziecko prawdy i fikcji w działaniach dramowych, • właściwej organizacji sytuacji edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy, sprzyjających kształtowaniu postaw, a także rozumieniu zasad i norm postępowania W ramach wyodrębnionych bloków tematycznych, będą realizowane następujące treści : I.WYBRANE ZAGADNIENIA TEORII DRAMY • geneza, istota i funkce metody dramy, • struktura i typologia zajęć dramowych, • podstawowe techniki, strategie i konwencje dramy II. ROLA DRAMY WE WSPOMAGANIU ROZWOJU NAJMŁODSZYCH DZIECI • gry i zabawy rozwijające pamięć, koncentrację uwagi i spostrzeganie, • proste doświadczenia dramowe stymulujące wrażliwość wielozmysłową • wprawki dramatyczne jako techniki rozwijające ekspresję i koordynację ruchową • ćwiczenia dramowe rozwijające wyobraźnię i postawę kreatywności, • ćwiczenia dramowe prowadzące do naturalnego i świadomego posługiwania się językiem, • wykorzystanie technik dramowych w poznaniu przez dziecko własnych, indywidualnych możliwości • techniki dramowe integrujące grupę, a także stymulujące współpracę i współdziałanie wśród dzieci • gry dramowe jako sposób wprowadzania norm i zasad zachowania • techniki i strategie dramy sprzyjające kształtowaniu empatii w sytuacjach społecznych o charakterze konfliktowym III. PODSTAWOWE ZASADY KONSTRUOWANIA ZAJĘĆ DRAMOWYCH • etapy konstruowania zajęć dramowych, • rola podstawowych technik, strategii i konwencji w konstruowaniu zajęć dramowych: : opowiadanie improwizowane, etiudy pantomimiczne, scenki, stop - klatka, rola, wywiad i jego różne strategie, poza-pomnik-rzeźba, zdjęcie, muzeum, ożywione obrazy/ strategia budowania obrazu techniką dostawiania, strategia” tunelu myśli bohatera”, strategia V poziomów świadomości roli, strategia „ płaszcza eksperta”, konwencja: rola na papierze, miejsce na papierze |
Bibliography: |
(in Polish) Dziedzic A, Drama a wychowanie, CODN 2000 Lewandowska – Kidoń T, Drama w kształceniu pedagogicznym, Wydawnictwo UMCS 2001 Machulska H, Pruszkowska A, Tatarowicz J: Drama w szkole podstawowej, WSiP 1997. Pankowska K.: Drama - zabawa i myślenie,COMUK 1990 Pankowska K.: Edukacja przez dramę , WSiP 1997 Pankowska K.: Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Wyd. Akademickie “Żak” 2000 Pankowska K: Drama. Konteksty teoretyczne, Wyd. UW 2013 Sieńczewska M, Sobierańska D., Drama w kształceniu zintegrowanym. Jak wykorzystywać techniki i strategie dramowe w pracy z tekstem literackim?, w: M. Żytko (red), Kształcenie zintegrowane, problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002 Way B. : Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży , WSiP 1995 Witerska Kamila, Drama. Techniki, strategie, scenariusze, Wyd. Dyfin 2011 Witerska Kamila, Drama procesualna w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III, Wyd. Dyfin 2021 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/studentka: • rozumie istotę metody dramy oraz jej znaczenie we wspomaganiu rozwoju i edukacji dziecka na wczesnym etapie edukacji, • zna podstawowe techniki, strategie i konwencje dramowe, • potrafi właściwie dobrać techniki i strategie dramowe w organizowanych sytuacjach edukacyjnych • stosuje odpowiednie techniki, strategiei konwencje dramowe w celu wspierania dzieci w odróżnianiu fikcji i rzeczywistości • projektuje zajęcia zintegrowane z wykorzystaniem metody dramy, uwzględniając specyfikę pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter warsztatowy, w wyniku których uczestnicy praktycznie poznają sposoby oddziaływań o charakterze rozwojowym i edukacyjnym. Uczestnicy będą również analizować konkretne sytuacje społeczne, poznawać możliwości zastosowania różnych technik, konwencji i strategii metody dramy. Zaprojektowane symulacje umożliwią zarówno nabycie umiejętności budowania przestrzeni i napięcia dramatycznego, jak też pozwolą na sprawdzenie i ocenę skuteczności wybranego rozwiązania, poszukiwanie innych oraz wybranie spośród kilku propozycji najbardziej optymalnego. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów: / schematy, foliogramy, scenariusze zajęć,/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji w wyniku zastosowania plakatów, “burzy mózgów”, schematów rysunkowych, analizy scenariuszy zajęć i dyskusji. Zaliczenie na podstawie obecności i wykonania wymaganych ćwiczeń podczas zajęć. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W WAR
TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Sieńczewska | |
Group instructors: | Małgorzata Sieńczewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Sieńczewska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.