University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Drama

General data

Course ID: 2300-J-WRWE-F-D
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Drama
Name in Polish: Drama
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Podstawowym celem kursu jest kształcenie świadomego swojej roli, refleksyjnego nauczyciela, wyposażonego w różnorodny zasób kompetencji zawodowych.

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć uczestnicy poznają istotę i podstawy teorii dramy oraz techniki i strategie dramy wykorzystywane w nauczaniu i uczeniu się oraz rozwiązywaniu problemów o charakterze wychowawczym. Będą mieli okazję ewaluacji zajęć projektowanych z wykorzystaniem metody dramy w celu realizacji podstawy programowej z zakresu wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej, a także konstruowania sytuacji edukacyjnych wspierajacych rozwój kreatywności i umiejętność odróżniania fikcji od rzeczywistości przez dzieci na poziomie wczesnej edukacji.

Full description: (in Polish)

Podstawowym celem kursu jest zapoznanie uczestników z istotą metody dramy oraz ukazanie jej znaczenia w rozwoju i edukacji dziecka .

W trakcie zajęć doskonalone będą umiejętności w zakresie:

• prawidłowego doboru technik i strategii dramowych w konstruowaniu zajęć,

• przestrzegania zasady rozumienia przez dziecko prawdy i fikcji w działaniach dramowych,

• właściwej organizacji sytuacji edukacyjnych z wykorzystaniem metody dramy, sprzyjających kształtowaniu postaw, a także rozumieniu zasad i norm postępowania

W ramach wyodrębnionych bloków tematycznych, będą realizowane następujące treści :

I.WYBRANE ZAGADNIENIA TEORII DRAMY

• geneza, istota i funkce metody dramy,

• struktura i typologia zajęć dramowych,

• podstawowe techniki, strategie i konwencje dramy

II. ROLA DRAMY WE WSPOMAGANIU ROZWOJU NAJMŁODSZYCH DZIECI

• gry i zabawy rozwijające pamięć, koncentrację uwagi i spostrzeganie,

• proste doświadczenia dramowe stymulujące wrażliwość wielozmysłową

• wprawki dramatyczne jako techniki rozwijające ekspresję i koordynację

ruchową

• ćwiczenia dramowe rozwijające wyobraźnię i postawę kreatywności,

• ćwiczenia dramowe prowadzące do naturalnego i świadomego

posługiwania się językiem,

• wykorzystanie technik dramowych w poznaniu przez dziecko własnych,

indywidualnych możliwości

• techniki dramowe integrujące grupę, a także stymulujące współpracę i

współdziałanie wśród dzieci

• gry dramowe jako sposób wprowadzania norm i zasad zachowania

• techniki i strategie dramy sprzyjające kształtowaniu empatii w sytuacjach

społecznych o charakterze konfliktowym

III. PODSTAWOWE ZASADY KONSTRUOWANIA ZAJĘĆ DRAMOWYCH

• etapy konstruowania zajęć dramowych,

• rola podstawowych technik, strategii i konwencji w konstruowaniu zajęć dramowych: : opowiadanie improwizowane, etiudy pantomimiczne, scenki,

stop - klatka, rola, wywiad i jego różne strategie, poza-pomnik-rzeźba, zdjęcie, muzeum, ożywione obrazy/ strategia budowania obrazu techniką dostawiania,

strategia” tunelu myśli bohatera”, strategia V poziomów świadomości roli,

strategia „ płaszcza eksperta”, konwencja: rola na papierze, miejsce na papierze

Bibliography: (in Polish)

Dziedzic A, Drama a wychowanie, CODN 2000

Lewandowska – Kidoń T, Drama w kształceniu pedagogicznym, Wydawnictwo UMCS 2001

Machulska H, Pruszkowska A, Tatarowicz J: Drama w szkole podstawowej, WSiP 1997.

Pankowska K.: Drama - zabawa i myślenie,COMUK 1990

Pankowska K.: Edukacja przez dramę , WSiP 1997

Pankowska K.: Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Wyd. Akademickie “Żak” 2000

Pankowska K: Drama. Konteksty teoretyczne, Wyd. UW 2013

Sieńczewska M, Sobierańska D., Drama w kształceniu zintegrowanym. Jak wykorzystywać techniki i strategie dramowe w pracy z tekstem literackim?, w: M. Żytko (red), Kształcenie zintegrowane, problemy teorii i praktyki,

Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002

Way B. : Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży , WSiP 1995

Witerska Kamila, Drama. Techniki, strategie, scenariusze, Wyd. Dyfin 2011

Witerska Kamila, Drama procesualna w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III, Wyd. Dyfin 2021

Learning outcomes: (in Polish)

Student/studentka:

• rozumie istotę metody dramy oraz jej znaczenie we wspomaganiu rozwoju i edukacji dziecka na wczesnym etapie edukacji,

• zna podstawowe techniki, strategie i konwencje dramowe,

• potrafi właściwie dobrać techniki i strategie dramowe w organizowanych sytuacjach edukacyjnych

• stosuje odpowiednie techniki, strategiei konwencje dramowe w celu wspierania dzieci w odróżnianiu fikcji i rzeczywistości

• projektuje zajęcia zintegrowane z wykorzystaniem metody dramy, uwzględniając specyfikę pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zajęcia mają charakter warsztatowy, w wyniku których uczestnicy praktycznie poznają sposoby oddziaływań o charakterze rozwojowym i edukacyjnym. Uczestnicy będą również analizować konkretne sytuacje społeczne, poznawać możliwości zastosowania różnych technik, konwencji i strategii metody dramy. Zaprojektowane symulacje umożliwią zarówno nabycie umiejętności budowania przestrzeni i napięcia dramatycznego, jak też pozwolą na sprawdzenie i ocenę skuteczności wybranego rozwiązania, poszukiwanie innych oraz wybranie spośród kilku propozycji najbardziej optymalnego.

W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów: / schematy, foliogramy, scenariusze zajęć,/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji w wyniku zastosowania plakatów, “burzy mózgów”, schematów rysunkowych, analizy scenariuszy zajęć i dyskusji.

Zaliczenie na podstawie obecności i wykonania wymaganych ćwiczeń podczas zajęć.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Sieńczewska
Group instructors: Małgorzata Sieńczewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Małgorzata Sieńczewska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)