University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Praca z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych

General data

Course ID: 2300-J-WRWE-PZŚ
Erasmus code / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Praca z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych w przedszkolach, szkołach, placówkach opiekuńczych i wspierających rodziny. Przedmiot dostarcza wiedzy niezbędnej do identyfikowania potrzeb tych dzieci oraz ich efektywnego zaspokajania.Założeniem przedmiotu jest także wyposażenie słuchacza w kompetencje komunikacyjne i społeczne niezbędne doprowadzenie skutecznego dialogu z placówkami i osobami (też rodzicami) wspierającymi rodziny i dzieci ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych

Short description: (in Polish)

Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej.

Full description: (in Polish)

Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych.

Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej.

Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych.

Bibliography:

J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych

T. Lewowicki, A. Szczurek - Boruta, B. Grabowska - Kultura w edukacji międzykulturowej

Januszewska E., Markowska-Manista U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wyd. APS, Warszawa.

Śmiechowska-Petrovskij E. (red.). (2016) Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Wyd. UKSW, Warszawa.

Markowska-Manista U. (2016), Walka ze stereotypami odmienności kulturowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne , w: Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? / Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.), Wolters Kluwer SA, ss. 315-339.

U.Markowska-Manista, Non-contextual teaching of sensitive topics focusing on cultural diversity in polish schools, Rocznik Lubuski, Szkoła w kontradyktorycznościach. Kontradyktoryczności w szkole, ed. E.Bochno, 2021, Vol. 47/ 1, 143-158.

U. Markowska-Manista & M.Liebel, (2023), Research with Migrant Children from countries of the Global South. From ethical challenges to the decolonisation of research in the sensitive contexts of modernity In Global Migration and Diversity of Educational Experiences in the Global South and North, Routledge, London.

U.Markowska-Manista, J.Dobkowska, M.Balkan, W poszukiwaniu modelu partycypacyjnego w edukacji międzykulturowej uczniów i uczennic ze zróżnicowanym kontekstem społeczno-kulturowym - doniesienie z badań, Edukacja Międzykulturowa, 2(21)2023, 163-176, DOI: 10.15804/em.2023.02.11.

Nikitorowicz, J. 2020. Edukacja międzykulturowa w perspektywie para­dygmatu współistnienia kultur. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Literatura uzupełniająca:

M. Paluch (red.), Słownik Wyrazów Ratujących Życie, Warszawa: Wyd. UKSW, 978-83-8281-233-6.

Markowska-Manista, U., Górak-Sosnowska, K. (2022), Jak rozmawiać o migracjach?: https://globalna.ceo.org.pl/material/jak-rozmawiac-o-migracjach/?fbclid=IwAR1jWKpzBmuhUbfFTj8tI7wAPnzeOwE2MdPcuMBKRXDHpViVZoSwrIswAi4

Markowska-Manista, (2022), How to speak about “Others” who are a part of our class? Students from diverse cultural backgrounds in schools, SensiClass: https://sisu.ut.ee/sensiclass/e-module9

Learning outcomes: (in Polish)

Student potrafi charakteryzować różne środowiska społeczne i kulturowe, zna specyfikę ich funkcjonowania i potrafi adekwatnie do sytuacji wspierać dzieci pochodzące z tych środowisk. Student zna i interpretuje zasady pracy z dziećmi o odmiennych potrzebach ze względu na ich pochodzenie kulturowe na rzecz szeroko rozumianej integracji społecznej. Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu m.in. psychologii i socjologii oraz metodyk nauczania dla wspierania funkcjonowania edukacyjnego i poza edukacyjnego dzieci ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Jest w swoich działaniach empatyczny ale i racjonalny oraz otwarty i elastyczny.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenianie studentów na podstawie prac, których tematyka jest określa przez prowadzącego kurs z uwzględnieniem aktywności studentów podczas zajęć.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Urszula Markowska-Manista, Małgorzata Sieńczewska
Group instructors: Dobrawa Aleksiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Short description: (in Polish)

Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych.

Full description: (in Polish)

Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych.

Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej.

Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych.

Bibliography:

J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych

Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A., & Grabowska, B. (2013). Kultura w edukacji międzykulturowej: konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Januszewska E., Markowska-Manista U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wyd. APS, Warszawa.

Śmiechowska-Petrovskij E. (red.). (2016) Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Wyd. UKSW, Warszawa.

Markowska-Manista U. (2016), Walka ze stereotypami odmienności kulturowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne , w: Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? / Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.), Wolters Kluwer SA, ss. 315-339.

U.Markowska-Manista, Non-contextual teaching of sensitive topics focusing on cultural diversity in polish schools, Rocznik Lubuski, Szkoła w kontradyktorycznościach. Kontradyktoryczności w szkole, ed. E.Bochno, 2021, Vol. 47/ 1, 143-158.

U. Markowska-Manista & M.Liebel, (2023), Research with Migrant Children from countries of the Global South. From ethical challenges to the decolonisation of research in the sensitive contexts of modernity In Global Migration and Diversity of Educational Experiences in the Global South and North, Routledge, London.

Materiały dodatkowe:

M. Paluch (red.), Słownik Wyrazów Ratujących Życie, Warszawa: Wyd. UKSW, 978-83-8281-233-6.

Markowska-Manista, U., Górak-Sosnowska, K. (2022), Jak rozmawiać o migracjach?: https://globalna.ceo.org.pl/material/jak-rozmawiac-o-migracjach/?fbclid=IwAR1jWKpzBmuhUbfFTj8tI7wAPnzeOwE2MdPcuMBKRXDHpViVZoSwrIswAi4

Markowska-Manista, U. (2023). Specyfika pracy z uczniami z doświadczeniem wymuszonej migracji - wsparcie w zakresie potrzeb emocjonalnych, CEO, Polska-Ukraina. Razem w Szkole, Norwegian Refugee Council Warszawa https://biblioteka.ceo.org.pl/

Markowska-Manista, U. (2023). Jak tłumaczyć uczniom tematykę wojny, migracji uchodźctwa? CEO, Polska-Ukraina. Razem w Szkole, Norwegian Refugee Council Warszawa https://biblioteka.ceo.org.pl/jak-tlumaczyc-uczniom-problematyke-wojny-migracji-i-uchodzstwa/https://biblioteka.ceo.org.pl/

Markowska-Manista, (2022), How to speak about “Others” who are a part of our class? Students from diverse cultural backgrounds in schools, SensiClass: https://sisu.ut.ee/sensiclass/e-module9

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Urszula Markowska-Manista, Małgorzata Sieńczewska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Short description: (in Polish)

Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych.

Full description: (in Polish)

Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych.

Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej.

Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych.

Bibliography:

J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych

Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A., & Grabowska, B. (2013). Kultura w edukacji międzykulturowej: konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Januszewska E., Markowska-Manista U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wyd. APS, Warszawa.

Śmiechowska-Petrovskij E. (red.). (2016) Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Wyd. UKSW, Warszawa.

Markowska-Manista U. (2016), Walka ze stereotypami odmienności kulturowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne , w: Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? / Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.), Wolters Kluwer SA, ss. 315-339.

U.Markowska-Manista, Non-contextual teaching of sensitive topics focusing on cultural diversity in polish schools, Rocznik Lubuski, Szkoła w kontradyktorycznościach. Kontradyktoryczności w szkole, ed. E.Bochno, 2021, Vol. 47/ 1, 143-158.

U. Markowska-Manista & M.Liebel, (2023), Research with Migrant Children from countries of the Global South. From ethical challenges to the decolonisation of research in the sensitive contexts of modernity In Global Migration and Diversity of Educational Experiences in the Global South and North, Routledge, London.

Materiały dodatkowe:

M. Paluch (red.), Słownik Wyrazów Ratujących Życie, Warszawa: Wyd. UKSW, 978-83-8281-233-6.

Markowska-Manista, U., Górak-Sosnowska, K. (2022), Jak rozmawiać o migracjach?: https://globalna.ceo.org.pl/material/jak-rozmawiac-o-migracjach/?fbclid=IwAR1jWKpzBmuhUbfFTj8tI7wAPnzeOwE2MdPcuMBKRXDHpViVZoSwrIswAi4

Markowska-Manista, U. (2023). Specyfika pracy z uczniami z doświadczeniem wymuszonej migracji - wsparcie w zakresie potrzeb emocjonalnych, CEO, Polska-Ukraina. Razem w Szkole, Norwegian Refugee Council Warszawa https://biblioteka.ceo.org.pl/

Markowska-Manista, U. (2023). Jak tłumaczyć uczniom tematykę wojny, migracji uchodźctwa? CEO, Polska-Ukraina. Razem w Szkole, Norwegian Refugee Council Warszawa https://biblioteka.ceo.org.pl/jak-tlumaczyc-uczniom-problematyke-wojny-migracji-i-uchodzstwa/https://biblioteka.ceo.org.pl/

Markowska-Manista, (2022), How to speak about “Others” who are a part of our class? Students from diverse cultural backgrounds in schools, SensiClass: https://sisu.ut.ee/sensiclass/e-module9

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)