(in Polish) Praca z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych
General data
Course ID: | 2300-J-WRWE-PZŚ |
Erasmus code / ISCED: |
05.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Praca z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z dziećmi ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych w przedszkolach, szkołach, placówkach opiekuńczych i wspierających rodziny. Przedmiot dostarcza wiedzy niezbędnej do identyfikowania potrzeb tych dzieci oraz ich efektywnego zaspokajania.Założeniem przedmiotu jest także wyposażenie słuchacza w kompetencje komunikacyjne i społeczne niezbędne doprowadzenie skutecznego dialogu z placówkami i osobami (też rodzicami) wspierającymi rodziny i dzieci ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej. Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych. |
Bibliography: |
J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych T. Lewowicki, A. Szczurek - Boruta, B. Grabowska - Kultura w edukacji międzykulturowej Januszewska E., Markowska-Manista U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wyd. APS, Warszawa. Śmiechowska-Petrovskij E. (red.). (2016) Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Wyd. UKSW, Warszawa. Markowska-Manista U. (2016), Walka ze stereotypami odmienności kulturowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne , w: Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? / Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.), Wolters Kluwer SA, ss. 315-339. U.Markowska-Manista, Non-contextual teaching of sensitive topics focusing on cultural diversity in polish schools, Rocznik Lubuski, Szkoła w kontradyktorycznościach. Kontradyktoryczności w szkole, ed. E.Bochno, 2021, Vol. 47/ 1, 143-158. U. Markowska-Manista & M.Liebel, (2023), Research with Migrant Children from countries of the Global South. From ethical challenges to the decolonisation of research in the sensitive contexts of modernity In Global Migration and Diversity of Educational Experiences in the Global South and North, Routledge, London. U.Markowska-Manista, J.Dobkowska, M.Balkan, W poszukiwaniu modelu partycypacyjnego w edukacji międzykulturowej uczniów i uczennic ze zróżnicowanym kontekstem społeczno-kulturowym - doniesienie z badań, Edukacja Międzykulturowa, 2(21)2023, 163-176, DOI: 10.15804/em.2023.02.11. Nikitorowicz, J. 2020. Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. Literatura uzupełniająca: M. Paluch (red.), Słownik Wyrazów Ratujących Życie, Warszawa: Wyd. UKSW, 978-83-8281-233-6. Markowska-Manista, U., Górak-Sosnowska, K. (2022), Jak rozmawiać o migracjach?: https://globalna.ceo.org.pl/material/jak-rozmawiac-o-migracjach/?fbclid=IwAR1jWKpzBmuhUbfFTj8tI7wAPnzeOwE2MdPcuMBKRXDHpViVZoSwrIswAi4 Markowska-Manista, (2022), How to speak about “Others” who are a part of our class? Students from diverse cultural backgrounds in schools, SensiClass: https://sisu.ut.ee/sensiclass/e-module9 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student potrafi charakteryzować różne środowiska społeczne i kulturowe, zna specyfikę ich funkcjonowania i potrafi adekwatnie do sytuacji wspierać dzieci pochodzące z tych środowisk. Student zna i interpretuje zasady pracy z dziećmi o odmiennych potrzebach ze względu na ich pochodzenie kulturowe na rzecz szeroko rozumianej integracji społecznej. Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu m.in. psychologii i socjologii oraz metodyk nauczania dla wspierania funkcjonowania edukacyjnego i poza edukacyjnego dzieci ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Jest w swoich działaniach empatyczny ale i racjonalny oraz otwarty i elastyczny. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenianie studentów na podstawie prac, których tematyka jest określa przez prowadzącego kurs z uwzględnieniem aktywności studentów podczas zajęć. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WAR
WAR
FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Urszula Markowska-Manista, Małgorzata Sieńczewska | |
Group instructors: | Dobrawa Aleksiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail | |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej. Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych. |
|
Bibliography: |
J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A., & Grabowska, B. (2013). Kultura w edukacji międzykulturowej: konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Wydawnictwo Adam Marszałek. Januszewska E., Markowska-Manista U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wyd. APS, Warszawa. Śmiechowska-Petrovskij E. (red.). (2016) Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Wyd. UKSW, Warszawa. Markowska-Manista U. (2016), Walka ze stereotypami odmienności kulturowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne , w: Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? / Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.), Wolters Kluwer SA, ss. 315-339. U.Markowska-Manista, Non-contextual teaching of sensitive topics focusing on cultural diversity in polish schools, Rocznik Lubuski, Szkoła w kontradyktorycznościach. Kontradyktoryczności w szkole, ed. E.Bochno, 2021, Vol. 47/ 1, 143-158. U. Markowska-Manista & M.Liebel, (2023), Research with Migrant Children from countries of the Global South. From ethical challenges to the decolonisation of research in the sensitive contexts of modernity In Global Migration and Diversity of Educational Experiences in the Global South and North, Routledge, London. Materiały dodatkowe: M. Paluch (red.), Słownik Wyrazów Ratujących Życie, Warszawa: Wyd. UKSW, 978-83-8281-233-6. Markowska-Manista, U., Górak-Sosnowska, K. (2022), Jak rozmawiać o migracjach?: https://globalna.ceo.org.pl/material/jak-rozmawiac-o-migracjach/?fbclid=IwAR1jWKpzBmuhUbfFTj8tI7wAPnzeOwE2MdPcuMBKRXDHpViVZoSwrIswAi4 Markowska-Manista, U. (2023). Specyfika pracy z uczniami z doświadczeniem wymuszonej migracji - wsparcie w zakresie potrzeb emocjonalnych, CEO, Polska-Ukraina. Razem w Szkole, Norwegian Refugee Council Warszawa https://biblioteka.ceo.org.pl/ Markowska-Manista, U. (2023). Jak tłumaczyć uczniom tematykę wojny, migracji uchodźctwa? CEO, Polska-Ukraina. Razem w Szkole, Norwegian Refugee Council Warszawa https://biblioteka.ceo.org.pl/jak-tlumaczyc-uczniom-problematyke-wojny-migracji-i-uchodzstwa/https://biblioteka.ceo.org.pl/ Markowska-Manista, (2022), How to speak about “Others” who are a part of our class? Students from diverse cultural backgrounds in schools, SensiClass: https://sisu.ut.ee/sensiclass/e-module9 |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Urszula Markowska-Manista, Małgorzata Sieńczewska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail | |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot bazuje na wcześniej zdobytych przez studentów wiadomościach oraz umiejętnościach pozwalających na organizowanie efektywnej pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Przedmiot służy przygotowaniu studentów do profesjonalnej pracy zarówno w placówkach oświatowych typu przedszkola i szkoły jak i poza oświatowych tj. różnego rodzaju fundacjach, ośrodkach, klubach służących wspieraniu dzieci w obszarze rozwojowym i edukacyjnym pochodzących ze zróżnicowanych środowisk społecznych i kulturowych. Treści przedmiotu pozwalają poznać specyfikę funkcjonowania różnych środowisk społecznych w tym szczególnie rodzin oraz podstawowe cechy charakteryzujące różne kultury. Stanowi podstawę do integrowania dzieci z tych środowisk oraz sprzyja budowaniu otwartych, tolerancyjnych postaw studentów wobec odmienności kulturowych i zróżnicowanych kontekstów komunikacji i pracy edukacyjnej. Przedmiot dostarcza informacji na temat pracy z takimi dziećmi, przepisów prawnych regulujących niektóre sposoby postępowania oraz kształtuje umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi instytucjami i negocjowania na rzecz wspierania rozwoju i edukacji dzieci z uwzględnieniem ich przynależności do specyficznych grup kulturowych i poszanowaniem praw osobistych. |
|
Bibliography: |
J. Surima, E. Murawska, D.Apanel, G. Durka - Edukacja w obliczu przemian społecznych Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A., & Grabowska, B. (2013). Kultura w edukacji międzykulturowej: konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Wydawnictwo Adam Marszałek. Januszewska E., Markowska-Manista U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wyd. APS, Warszawa. Śmiechowska-Petrovskij E. (red.). (2016) Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Wyd. UKSW, Warszawa. Markowska-Manista U. (2016), Walka ze stereotypami odmienności kulturowej – szkolne i pozaszkolne pola bitewne , w: Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? / Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.), Wolters Kluwer SA, ss. 315-339. U.Markowska-Manista, Non-contextual teaching of sensitive topics focusing on cultural diversity in polish schools, Rocznik Lubuski, Szkoła w kontradyktorycznościach. Kontradyktoryczności w szkole, ed. E.Bochno, 2021, Vol. 47/ 1, 143-158. U. Markowska-Manista & M.Liebel, (2023), Research with Migrant Children from countries of the Global South. From ethical challenges to the decolonisation of research in the sensitive contexts of modernity In Global Migration and Diversity of Educational Experiences in the Global South and North, Routledge, London. Materiały dodatkowe: M. Paluch (red.), Słownik Wyrazów Ratujących Życie, Warszawa: Wyd. UKSW, 978-83-8281-233-6. Markowska-Manista, U., Górak-Sosnowska, K. (2022), Jak rozmawiać o migracjach?: https://globalna.ceo.org.pl/material/jak-rozmawiac-o-migracjach/?fbclid=IwAR1jWKpzBmuhUbfFTj8tI7wAPnzeOwE2MdPcuMBKRXDHpViVZoSwrIswAi4 Markowska-Manista, U. (2023). Specyfika pracy z uczniami z doświadczeniem wymuszonej migracji - wsparcie w zakresie potrzeb emocjonalnych, CEO, Polska-Ukraina. Razem w Szkole, Norwegian Refugee Council Warszawa https://biblioteka.ceo.org.pl/ Markowska-Manista, U. (2023). Jak tłumaczyć uczniom tematykę wojny, migracji uchodźctwa? CEO, Polska-Ukraina. Razem w Szkole, Norwegian Refugee Council Warszawa https://biblioteka.ceo.org.pl/jak-tlumaczyc-uczniom-problematyke-wojny-migracji-i-uchodzstwa/https://biblioteka.ceo.org.pl/ Markowska-Manista, (2022), How to speak about “Others” who are a part of our class? Students from diverse cultural backgrounds in schools, SensiClass: https://sisu.ut.ee/sensiclass/e-module9 |
Copyright by University of Warsaw.