University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wybrane metody edukacyjne

General data

Course ID: 2300-J-WRWE-WME
Erasmus code / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wybrane metody edukacyjne
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów i studentki z teoretycznymi podstawami wybranych metod wspierających wszechstronny rozwój i aktywizujących zainteresowania, motywację i procesy uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym, a także przygotowanie przyszłych nauczycieli do świadomego doboru oraz celowego planowania, realizowania i ewaluowania zajęć edukacyjnych i wychowawczych z wykorzystaniem tych metod. Dodatkowo uczestnicy zajęć poznają innowacyjne metody służące budowaniu pozytywnych relacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego.

Short description: (in Polish)

W toku zajęć prezentowane są istotne cechy wybranych metod wspierających wszechstronny rozwój oraz aktywizujących zainteresowania, motywację i procesy uczenia się dzieci i uczniów, określone zostają też podstawowe techniki i zasady ich stosowania w pracy nauczyciela w przedszkolu i szkole. Dzięki wykonywanym zadaniom oraz refleksji pedagogicznej studenci/tki rozwijają umiejętność świadomego i celowego wyboru metod aktywizujących do konstruowania scenariuszy zajęć, a następnie organizowania działań edukacyjnych i wychowawczych oraz ich ewaluowania. W tym procesie wykorzystywane są także metody, które sprzyjają personalizowaniu działań pedagogicznych oraz tworzeniu środowiska uczenia się we współpracy z innymi podmiotami i społecznością lokalną.

Full description: (in Polish)

Podczas kursu zostaną przedstawione, a także poddane krytycznej analizie wybrane metody:

- służące poznawaniu zespołu uczniowskiego i kształtowaniu pozytywnych stosunków interpersonalnych w grupie (m.in. pedagogika zabawy, drama),

- kształtowania kompetencji komunikacyjnej dzieci i uczniów (m.in. dyskusja grupowa),

- aktywizowania dzieci i uczniów w procesie edukacji literackiej,

- rozwijania myślenia twórczego (m.in. sposoby konstruowania opowiadań, utworów poetyckich, klasyczny trening twórczości),

- ułatwiające zdobywanie pojęć matematycznych oraz rozwijające intuicję i myślenie matematyczne,

- kształtujące pojęcia przyrodnicze, techniczne i myślenie oparte na metodzie naukowej,

- rozwijające zainteresowanie dzieci i uczniów sztuką i pobudzające ich aktywność w zakresie plastyki, muzyki, teatru, filmu itp.,

- wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci i uczniów (m.in. drama, teatr),

- stymulujące procesy uczenia się i zespołowego rozwiązywania problemów (m.in. uczenie się oparte na współdziałaniu, metoda projektów),

- ułatwiające komunikację i współpracę z innymi podmiotami i społecznością lokalną.

Bibliography: (in Polish)

Dąbrowski M., Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wydawnictwo Nowik, 2015

Gołębniak B.D. (red.), Uczenie metodą projektu, WSiP, Warszawa 2002

Katz L., Helm J.H., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2003

Krzyżewska J., Aktywizujące metody w edukacji wczesnoszkolnej, AU OMEGA, cz.1 1998, cz.2 2000

Pankowska K., Edukacja przez dramę, WSiP, Warszawa1997

Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci, Wydawnictwo „ECERI”, Warszawa 1992

Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000

Reichel ., Rabenstein R., Thanhoffer M., Grupa i ruch, CAK, Warszawa 1997

Rudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000

Sieńczewska M., Metoda projektów w przedszkolu, „Wychowanie w Przedszkolu”, 1/2007

Sobierańska D., Uczenie się kooperacyjne – w świetle opinii nauczycieli wczesnoszkolnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 4/2016

Szmidt K.J., Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Warszawa 1997

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- teoretyczne podstawy oraz istotne cechy metod wspierających rozwój i aktywizujących zainteresowania, motywację i procesy uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym, w tym metod pobudzających aktywność społeczną, językową, matematyczną, przyrodniczą, techniczną, ruchową i artystyczną oraz metod budowania pozytywnych relacji społecznych ze wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego,

- sposoby projektowania, organizowania i ewaluowania sytuacji edukacyjnych aktywizujących dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, uwarunkowanymi czynnikami rozwojowymi i środowiskowymi.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- korzystać z różnych metod i technik pracy, które wspierają rozwój oraz aktywizują zainteresowania, motywację i procesy uczenia się dzieci i uczniów, a także wykorzystywać różne środki ekspresji do stymulowania aktywności pozostałych podmiotów edukacyjnych,

- świadomie i celowo wybierać metody aktywizujące do projektowania i organizowania zajęć edukacyjnych i wychowawczych odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i uczniów.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role,

- ewaluacji własnych kompetencji zawodowych,

- personalizacji procesu wspierania rozwoju dzieci i uczniów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki uzyskania zaliczenia:

- obecność na zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności),

- realizacja i zaliczenie zadań teoretycznych oraz praktycznych, odwołujących się do efektów kształcenia i treści kursu i ustalonych z prowadzącym na początku zajęć

Zaliczenie ma formę pisemną.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 60 hours more information
Coordinators: Małgorzata Sieńczewska
Group instructors: Dorota Sobierańska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 60 hours more information
Coordinators: Małgorzata Sieńczewska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)