(in Polish) Wybrane metody edukacyjne
General data
Course ID: | 2300-J-WRWE-WME |
Erasmus code / ISCED: |
05.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wybrane metody edukacyjne |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów i studentki z teoretycznymi podstawami wybranych metod wspierających wszechstronny rozwój i aktywizujących zainteresowania, motywację i procesy uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym, a także przygotowanie przyszłych nauczycieli do świadomego doboru oraz celowego planowania, realizowania i ewaluowania zajęć edukacyjnych i wychowawczych z wykorzystaniem tych metod. Dodatkowo uczestnicy zajęć poznają innowacyjne metody służące budowaniu pozytywnych relacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego. |
Short description: |
(in Polish) W toku zajęć prezentowane są istotne cechy wybranych metod wspierających wszechstronny rozwój oraz aktywizujących zainteresowania, motywację i procesy uczenia się dzieci i uczniów, określone zostają też podstawowe techniki i zasady ich stosowania w pracy nauczyciela w przedszkolu i szkole. Dzięki wykonywanym zadaniom oraz refleksji pedagogicznej studenci/tki rozwijają umiejętność świadomego i celowego wyboru metod aktywizujących do konstruowania scenariuszy zajęć, a następnie organizowania działań edukacyjnych i wychowawczych oraz ich ewaluowania. W tym procesie wykorzystywane są także metody, które sprzyjają personalizowaniu działań pedagogicznych oraz tworzeniu środowiska uczenia się we współpracy z innymi podmiotami i społecznością lokalną. |
Full description: |
(in Polish) Podczas kursu zostaną przedstawione, a także poddane krytycznej analizie wybrane metody: - służące poznawaniu zespołu uczniowskiego i kształtowaniu pozytywnych stosunków interpersonalnych w grupie (m.in. pedagogika zabawy, drama), - kształtowania kompetencji komunikacyjnej dzieci i uczniów (m.in. dyskusja grupowa), - aktywizowania dzieci i uczniów w procesie edukacji literackiej, - rozwijania myślenia twórczego (m.in. sposoby konstruowania opowiadań, utworów poetyckich, klasyczny trening twórczości), - ułatwiające zdobywanie pojęć matematycznych oraz rozwijające intuicję i myślenie matematyczne, - kształtujące pojęcia przyrodnicze, techniczne i myślenie oparte na metodzie naukowej, - rozwijające zainteresowanie dzieci i uczniów sztuką i pobudzające ich aktywność w zakresie plastyki, muzyki, teatru, filmu itp., - wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci i uczniów (m.in. drama, teatr), - stymulujące procesy uczenia się i zespołowego rozwiązywania problemów (m.in. uczenie się oparte na współdziałaniu, metoda projektów), - ułatwiające komunikację i współpracę z innymi podmiotami i społecznością lokalną. |
Bibliography: |
(in Polish) Dąbrowski M., Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wydawnictwo Nowik, 2015 Gołębniak B.D. (red.), Uczenie metodą projektu, WSiP, Warszawa 2002 Katz L., Helm J.H., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2003 Krzyżewska J., Aktywizujące metody w edukacji wczesnoszkolnej, AU OMEGA, cz.1 1998, cz.2 2000 Pankowska K., Edukacja przez dramę, WSiP, Warszawa1997 Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci, Wydawnictwo „ECERI”, Warszawa 1992 Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000 Reichel ., Rabenstein R., Thanhoffer M., Grupa i ruch, CAK, Warszawa 1997 Rudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000 Sieńczewska M., Metoda projektów w przedszkolu, „Wychowanie w Przedszkolu”, 1/2007 Sobierańska D., Uczenie się kooperacyjne – w świetle opinii nauczycieli wczesnoszkolnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 4/2016 Szmidt K.J., Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Warszawa 1997 |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - teoretyczne podstawy oraz istotne cechy metod wspierających rozwój i aktywizujących zainteresowania, motywację i procesy uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym, w tym metod pobudzających aktywność społeczną, językową, matematyczną, przyrodniczą, techniczną, ruchową i artystyczną oraz metod budowania pozytywnych relacji społecznych ze wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego, - sposoby projektowania, organizowania i ewaluowania sytuacji edukacyjnych aktywizujących dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, uwarunkowanymi czynnikami rozwojowymi i środowiskowymi. W zakresie umiejętności student potrafi: - korzystać z różnych metod i technik pracy, które wspierają rozwój oraz aktywizują zainteresowania, motywację i procesy uczenia się dzieci i uczniów, a także wykorzystywać różne środki ekspresji do stymulowania aktywności pozostałych podmiotów edukacyjnych, - świadomie i celowo wybierać metody aktywizujące do projektowania i organizowania zajęć edukacyjnych i wychowawczych odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i uczniów. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, - ewaluacji własnych kompetencji zawodowych, - personalizacji procesu wspierania rozwoju dzieci i uczniów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki uzyskania zaliczenia: - obecność na zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności), - realizacja i zaliczenie zadań teoretycznych oraz praktycznych, odwołujących się do efektów kształcenia i treści kursu i ustalonych z prowadzącym na początku zajęć Zaliczenie ma formę pisemną. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU WAR
WAR
W TH WAR
WAR
FR |
Type of class: |
Workshops, 60 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Sieńczewska | |
Group instructors: | Dorota Sobierańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 60 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Sieńczewska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.