University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Math in early education

General data

Course ID: 2300-MATWcz
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Math in early education
Name in Polish: Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Analiza podstawowych problemów dotyczących edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wskazanie kierunków zmian i konkretnych sposobów działania, które wspierają rozwój myślenia matematycznego u dzieci.

Full description: (in Polish)

Treści kształcenia:

1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego a proces rozwoju matematycznych umiejętności dzieci.

2. Szkodliwe stereotypy dotyczące matematyki i jej nauczania. Przeszkody epistemologiczne w procesie matematycznego kształcenia dziecka.

3. Rozwijanie myślenia twórczego: płynność, giętkość i oryginalność myślenia. Myślenie twórcze w nauczaniu początkowym matematyki.

4. Rozwijanie umiejętności dostrzegania prawidłowości i związków oraz badania konsekwencji jako ważny element edukacji matematycznej dzieci.

5. Znaczenie sytuacji realistycznych dla rozwoju matematycznych umiejętności dzieci. Metody tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną twórczość dziecka.

6. Zadania tekstowe o realistycznym charakterze jako narzędzie m.in. do tworzenia różnorodnych strategii obliczeniowych.

7. Kruszenie tekstu jako narzędzie służące rozwijaniu umiejętności poszukiwania i wykorzystywania informacji oraz sztuki rozwiązywania zadań tekstowych.

8. Różne metody rozwiązywania zadań tekstowych: drama, metoda symulacyjna, metoda prób i poprawek.

9. Gry dydaktyczne i ich funkcje w procesie rozwijania umiejętności matematycznych dzieci.

10. Geometria jako nauka empiryczna – eksperymenty w rozwijaniu umiejętności geometrycznych dzieci. Elementy geometrii przestrzennej.

11. Projektowanie sytuacji dydaktycznych uruchamiających proces konstruowania przez dziecko swojej wiedzy matematycznej.

Bibliography: (in Polish)

M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć, wyd. II.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.

D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów.

D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej.

G. Polya, Jak to rozwiązać?

Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki (tomy 1-4).

M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki.

Learning outcomes: (in Polish)

• dostrzegania matematyki w otaczającym świecie i posługiwania się nią w codziennych sytuacjach;

• dostrzegania i tworzenia bogatych matematycznie sytuacji dydaktycznych o różnym poziomie zaawansowania matematycznego;

• budowania i rozwijania własnych strategii intelektualnych;

• tworzenia warunków do budowania i ujawniania przez dzieci indywidualnych strategii intelektualnych przydatnych w procesie uczenia się matematyki;

• wyszukiwania potrzebnych informacji i ich wykorzystywania w procesie rozwiązywania zadania czy problemu;

• budowania w procesie kształcenia sytuacji problemowych i pobudzania aktywności intelektualnej uczniów;

• modelowania matematycznego, w szczególności badania matematyki z pomocą różnych reprezentacji i modeli;

• wykorzystywania różnych reprezentacji i modeli obiektów matematycznych w procesie rozwijania umiejętności matematycznych dzieci;

• dobierania i stosowania w procesie kształcenia pomocy dydaktycznych;

• motywowania uczniów do uczenia się matematyki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

• aktywność na zajęciach;

• zaliczenie kolokwium.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)