Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MATWcz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Analiza podstawowych problemów dotyczących edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wskazanie kierunków zmian i konkretnych sposobów działania, które wspierają rozwój myślenia matematycznego u dzieci.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego a proces rozwoju matematycznych umiejętności dzieci.

2. Szkodliwe stereotypy dotyczące matematyki i jej nauczania. Przeszkody epistemologiczne w procesie matematycznego kształcenia dziecka.

3. Rozwijanie myślenia twórczego: płynność, giętkość i oryginalność myślenia. Myślenie twórcze w nauczaniu początkowym matematyki.

4. Rozwijanie umiejętności dostrzegania prawidłowości i związków oraz badania konsekwencji jako ważny element edukacji matematycznej dzieci.

5. Znaczenie sytuacji realistycznych dla rozwoju matematycznych umiejętności dzieci. Metody tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną twórczość dziecka.

6. Zadania tekstowe o realistycznym charakterze jako narzędzie m.in. do tworzenia różnorodnych strategii obliczeniowych.

7. Kruszenie tekstu jako narzędzie służące rozwijaniu umiejętności poszukiwania i wykorzystywania informacji oraz sztuki rozwiązywania zadań tekstowych.

8. Różne metody rozwiązywania zadań tekstowych: drama, metoda symulacyjna, metoda prób i poprawek.

9. Gry dydaktyczne i ich funkcje w procesie rozwijania umiejętności matematycznych dzieci.

10. Geometria jako nauka empiryczna – eksperymenty w rozwijaniu umiejętności geometrycznych dzieci. Elementy geometrii przestrzennej.

11. Projektowanie sytuacji dydaktycznych uruchamiających proces konstruowania przez dziecko swojej wiedzy matematycznej.

Literatura:

M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć, wyd. II.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.

D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów.

D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej.

G. Polya, Jak to rozwiązać?

Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki (tomy 1-4).

M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki.

Efekty uczenia się:

• dostrzegania matematyki w otaczającym świecie i posługiwania się nią w codziennych sytuacjach;

• dostrzegania i tworzenia bogatych matematycznie sytuacji dydaktycznych o różnym poziomie zaawansowania matematycznego;

• budowania i rozwijania własnych strategii intelektualnych;

• tworzenia warunków do budowania i ujawniania przez dzieci indywidualnych strategii intelektualnych przydatnych w procesie uczenia się matematyki;

• wyszukiwania potrzebnych informacji i ich wykorzystywania w procesie rozwiązywania zadania czy problemu;

• budowania w procesie kształcenia sytuacji problemowych i pobudzania aktywności intelektualnej uczniów;

• modelowania matematycznego, w szczególności badania matematyki z pomocą różnych reprezentacji i modeli;

• wykorzystywania różnych reprezentacji i modeli obiektów matematycznych w procesie rozwijania umiejętności matematycznych dzieci;

• dobierania i stosowania w procesie kształcenia pomocy dydaktycznych;

• motywowania uczniów do uczenia się matematyki.

Metody i kryteria oceniania:

• aktywność na zajęciach;

• zaliczenie kolokwium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)