Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MATWcz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Analiza podstawowych problemów dotyczących edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wskazanie kierunków zmian i konkretnych sposobów działania, które wspierają rozwój myślenia matematycznego u dzieci. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego a proces rozwoju matematycznych umiejętności dzieci. 2. Szkodliwe stereotypy dotyczące matematyki i jej nauczania. Przeszkody epistemologiczne w procesie matematycznego kształcenia dziecka. 3. Rozwijanie myślenia twórczego: płynność, giętkość i oryginalność myślenia. Myślenie twórcze w nauczaniu początkowym matematyki. 4. Rozwijanie umiejętności dostrzegania prawidłowości i związków oraz badania konsekwencji jako ważny element edukacji matematycznej dzieci. 5. Znaczenie sytuacji realistycznych dla rozwoju matematycznych umiejętności dzieci. Metody tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną twórczość dziecka. 6. Zadania tekstowe o realistycznym charakterze jako narzędzie m.in. do tworzenia różnorodnych strategii obliczeniowych. 7. Kruszenie tekstu jako narzędzie służące rozwijaniu umiejętności poszukiwania i wykorzystywania informacji oraz sztuki rozwiązywania zadań tekstowych. 8. Różne metody rozwiązywania zadań tekstowych: drama, metoda symulacyjna, metoda prób i poprawek. 9. Gry dydaktyczne i ich funkcje w procesie rozwijania umiejętności matematycznych dzieci. 10. Geometria jako nauka empiryczna – eksperymenty w rozwijaniu umiejętności geometrycznych dzieci. Elementy geometrii przestrzennej. 11. Projektowanie sytuacji dydaktycznych uruchamiających proces konstruowania przez dziecko swojej wiedzy matematycznej. |
Literatura: |
M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć, wyd. II. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. G. Polya, Jak to rozwiązać? Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki (tomy 1-4). M. Żytko (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki. |
Efekty uczenia się: |
• dostrzegania matematyki w otaczającym świecie i posługiwania się nią w codziennych sytuacjach; • dostrzegania i tworzenia bogatych matematycznie sytuacji dydaktycznych o różnym poziomie zaawansowania matematycznego; • budowania i rozwijania własnych strategii intelektualnych; • tworzenia warunków do budowania i ujawniania przez dzieci indywidualnych strategii intelektualnych przydatnych w procesie uczenia się matematyki; • wyszukiwania potrzebnych informacji i ich wykorzystywania w procesie rozwiązywania zadania czy problemu; • budowania w procesie kształcenia sytuacji problemowych i pobudzania aktywności intelektualnej uczniów; • modelowania matematycznego, w szczególności badania matematyki z pomocą różnych reprezentacji i modeli; • wykorzystywania różnych reprezentacji i modeli obiektów matematycznych w procesie rozwijania umiejętności matematycznych dzieci; • dobierania i stosowania w procesie kształcenia pomocy dydaktycznych; • motywowania uczniów do uczenia się matematyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
• aktywność na zajęciach; • zaliczenie kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.