MD/ASK-Pedagogical social practice
General data
Course ID: | 2300-MD/ASK-PR-Ś |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MD/ASK-Pedagogical social practice |
Name in Polish: | MD/ASK - Środowiskowa praktyka pedagogiczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: | |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot towarzyszy laboratorium specjalnościowemu.Wybór miejsca odbywania praktyki (organizacji/stowarzyszenia, fundacji działających w obszarze kultury, instytucji kultury) należy dokonać w porozumieniu z prowadzącymi praktykę. Studenci poprzez aktywny udział w działaniach wybranej instytucji mają za zadanie poznanie jej specyfiki, a następnie wykonanie diagnozy instytucji. Wykonując zadanie diagnostyczne studenci mogą konsultować się z osobami prowadzącymi analizę doświadczeń w ramach zajęć "Laboratorium specjalnościowe". Studenci odbywają praktykę w charakterze wolontariusza. Uzgadniają z opiekunem praktyk z ramienia instytucji plan, program i zadania praktyki. Informują, że obowiązuje ich wykonanie zadania zaliczającego praktykę (diagnoza instytucji). W trakcie praktyki, niezależnie od innych zadań ustalonych z instytucją, realizują zadania o charakterze diagnostycznym. Jeśli w tej samej instytucji odbywa praktykę więcej niż jeden student, to mogą oni przygotować diagnozę instytucji wspólnie. Schemat (układ) diagnozy instytucji kulturalnej powinien uwzględniać niżej opisane elementy, które muszą znaleźć odbicie w raporcie diagnostycznym. Schemat diagnozy: 1. Pełna nazwa placówki/organizacji, dokładny adres, możliwości kontaktu (telefony, fax, e-mail, strona www itp.), dane kontaktowe szefa placówki i opiekuna praktyki. 2. Diagnoza stanu aktualnego: a) Misja instytucji (obszary i naczelne zasady działania organizacji; służy przekazaniu tego kim są i czym się zajmują) b) Potrzeby klientów i innych zainteresowanych (Kim są klienci? Jakie są ich potrzeby? Co instytucja może im zaoferować w zakresie zaspokojenia tych potrzeb? ) Kto jeszcze może być ich klientem w przyszłości? c) Konkurencja (Kto jest postrzegany jako konkurencja? Co jest przedmiotem rywalizacji? Jakie są mocne strony instytucji? Jakie są słabsze strony instytucji? Kto może być konkurentem w bliższej lub dalszej przyszłości? Czy można z konkurencją podjąć współpracę, w jakich zakresach i na czym może ta współpraca polegać?) d) Analiza SWOT: Mocne strony (jak je wykorzystać lub wzmocnić?) i słabości instytucji (jak je zminimalizować lub zamienić w mocne strony?); Sytuacje sprzyjające i zagrożenia (analiza czynników społecznych, kulturowych, ekonomicznych, politycznych, technologicznych, które w najbliższych np. trzech latach mogą mieć wpływ na sukces lub niepowodzenie firmy) e) Udziałowcy instytucji (to osoby, firmy, grupy związane z działalnością instytucji lub nią zainteresowane) f) Źródła wsparcia w środowisku (potencjalni współpracownicy lub darczyńcy; osoby lub grupy sympatyzujące; instytucje, na które można liczyć; osobistości związane z firmą; mieszkańcy; inni) 3) Wizja instytucji – plan optymalny (jak to powinno być?) 4) Jakie działania (strategia) należy podjąć by zbliżyć się lub osiągnąć plan optymalny? Kluczowe pytania pomocne w sporządzeniu diagnozy: <jakie cele działania formułują instytucje kultury, jak jest określana misja, jakie zadania akcentują jako najważniejsze? <czy programy działań instytucji są adekwatne do lokalnych potrzeb, problemów? <czy działania instytucji umożliwiają partycypację, aktywizację i aktywność i kreatywność mieszkańców? <jaki jest społeczny zasięg i różnorodność programu instytucji, czy instytucja dociera do grup potencjalnie wykluczonych? <jak z pomocą swoich działań instytucje przyczyniają się do integracji społeczności lokalnej, tworzenia więzi między mieszkańcami, czy instytucja tworzy kapitał społeczny spajający czy pomostowy? < kim są i jak działają jako zespół pracownicy instytucji? < jak kształtuje się finansowanie instytucji, jakie są materialne zasoby, jaka jest specyfika przestrzeni? jakie są źródła informacji o programie instytucji? <w jakich szkoleniach uczestniczą pracownicy? Metody pozyskiwania informacji do diagnozy: *wywiad dyrektor instytucji, pracownicy, niezależni animatorzy środowiskowi; *analiza dokumentów: sprawozdania merytoryczne i finansowe za poprzedni rok, statut; *informacje o kadrze, pozyskiwanie grantów; *sondaż wśród celowo dobranej grupy odbiorców. Zaliczenie: Aby zaliczyć praktykę środowiskową należy przedstawić: a) zaświadczenie z placówki o odbyciu 60 godzinnej praktyki w charakterze wolontariusza; b) pracę diagnostyczną; c) krótką samoocenę dot. wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w trakcie odbywania praktyki oraz ocenę przydatności placówki jako miejsca praktyki dla studentów licencjatu |
Bibliography: |
Pilch T., Lepalczyk I.,(red.) Pedagogika społeczna .1995 Jordan P., Skrzypczak B., (red.) Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda rozwoju społeczności lokalnej.2002 . Theiss W., (red.) Mała ojczyzna.Kultura edukacja rozwój lokalny.2001. Putnam D., Samotna gra w kręgle Pozostała literatura dostosowana do indywidualnych doświadczeń wynikających z odbywania praktyki. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student będzie potrafił WIEDZA *przedstawić mocne i słabe strony organizacji bądź instytucji UMIEJĘTNOŚCI *sporządzić diagnozę instytucji *ocenić użyteczność narzędzi diagnostycznych *rozpoznać problemy organizacyjne instytucji POSTAWY *krytycznie odnosić się wykorzystywania diagnozy instytucji w pragmatyce działań społecznych *postrzegać diagnozę jako narzędzie do projektowania zmian i wyznaczania praktycznych zadań różnych instytucji Metody Składowe oceny *bieżące przygotowanie do zajęć zgodnie z wyznaczonymi przez prowadzącego zadaniami, *aktywny udział w dyskusjach, *obecność na zajęciach , *terminowe i rzetelne wypełnianie dokumentacji praktyk *opinia o studencie z miejsca praktyk *prezentacja fragmentów diagnozy podczas zajęć Praktyki zawodowe Laboratorium specjalnościowe jest powiązane z praktykami środowiskowymi, realizowanymi przez studentów II roku studiów licencjackich w kierunku animacji społeczno-kulturalnej od października 2010 do czerwca 2011 w wymiarze 60 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Składowe oceny *bieżące przygotowanie do zajęć zgodnie z wyznaczonymi przez prowadzącego zadaniami, *aktywny udział w dyskusjach, *obecność na zajęciach , *terminowe i rzetelne wypełnianie dokumentacji praktyk *opinia o studencie z miejsca praktyk *prezentacja fragmentów diagnozy podczas zajęć |
Copyright by University of Warsaw.