University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MD/ASK-Pedagogical social practice

General data

Course ID: 2300-MD/ASK-PR-Ś
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MD/ASK-Pedagogical social practice
Name in Polish: MD/ASK - Środowiskowa praktyka pedagogiczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description:
Full description: (in Polish)

Przedmiot towarzyszy laboratorium specjalnościowemu.Wybór miejsca odbywania praktyki (organizacji/stowarzyszenia, fundacji działających w obszarze kultury, instytucji kultury) należy dokonać w porozumieniu z prowadzącymi praktykę. Studenci poprzez aktywny udział w działaniach wybranej instytucji mają za zadanie poznanie jej specyfiki, a następnie wykonanie diagnozy instytucji. Wykonując zadanie diagnostyczne studenci mogą konsultować się z osobami prowadzącymi analizę doświadczeń w ramach zajęć "Laboratorium specjalnościowe". Studenci odbywają praktykę w charakterze wolontariusza. Uzgadniają z opiekunem praktyk z ramienia instytucji plan, program i zadania praktyki. Informują, że obowiązuje ich wykonanie zadania zaliczającego praktykę (diagnoza instytucji). W trakcie praktyki, niezależnie od innych zadań ustalonych z instytucją, realizują zadania o charakterze diagnostycznym. Jeśli w tej samej instytucji odbywa praktykę więcej niż jeden student, to mogą oni przygotować diagnozę instytucji wspólnie. Schemat (układ) diagnozy instytucji kulturalnej powinien uwzględniać niżej opisane elementy, które muszą znaleźć odbicie w raporcie diagnostycznym.

Schemat diagnozy:

1. Pełna nazwa placówki/organizacji, dokładny adres, możliwości kontaktu (telefony, fax, e-mail, strona www itp.), dane kontaktowe szefa placówki i opiekuna praktyki.

2. Diagnoza stanu aktualnego:

a) Misja instytucji (obszary i naczelne zasady działania organizacji; służy przekazaniu tego kim są i czym się zajmują)

b) Potrzeby klientów i innych zainteresowanych (Kim są klienci? Jakie są ich potrzeby? Co instytucja może im zaoferować w zakresie zaspokojenia tych potrzeb? ) Kto jeszcze może być ich klientem w przyszłości?

c) Konkurencja (Kto jest postrzegany jako konkurencja? Co jest przedmiotem rywalizacji? Jakie są mocne strony instytucji? Jakie są słabsze strony instytucji? Kto może być konkurentem w bliższej lub dalszej przyszłości? Czy można z konkurencją podjąć współpracę, w jakich zakresach i na czym może ta współpraca polegać?)

d) Analiza SWOT: Mocne strony (jak je wykorzystać lub wzmocnić?) i słabości instytucji (jak je zminimalizować lub zamienić w mocne strony?); Sytuacje sprzyjające i zagrożenia (analiza czynników społecznych, kulturowych, ekonomicznych, politycznych, technologicznych, które w najbliższych np. trzech latach mogą mieć wpływ na sukces lub niepowodzenie firmy)

e) Udziałowcy instytucji (to osoby, firmy, grupy związane z działalnością instytucji lub nią zainteresowane)

f) Źródła wsparcia w środowisku (potencjalni współpracownicy lub darczyńcy; osoby lub grupy sympatyzujące; instytucje, na które można liczyć; osobistości związane z firmą; mieszkańcy; inni)

3) Wizja instytucji – plan optymalny (jak to powinno być?)

4) Jakie działania (strategia) należy podjąć by zbliżyć się lub osiągnąć plan optymalny?

Kluczowe pytania pomocne w sporządzeniu diagnozy:

<jakie cele działania formułują instytucje kultury, jak jest określana misja, jakie zadania akcentują jako najważniejsze?

<czy programy działań instytucji są adekwatne do lokalnych potrzeb, problemów?

<czy działania instytucji umożliwiają partycypację, aktywizację i aktywność i kreatywność mieszkańców?

<jaki jest społeczny zasięg i różnorodność programu instytucji, czy instytucja dociera do grup potencjalnie wykluczonych?

<jak z pomocą swoich działań instytucje przyczyniają się do integracji społeczności lokalnej, tworzenia więzi między mieszkańcami, czy instytucja tworzy kapitał społeczny spajający czy pomostowy?

< kim są i jak działają jako zespół pracownicy instytucji?

< jak kształtuje się finansowanie instytucji, jakie są materialne zasoby, jaka jest specyfika przestrzeni?

jakie są źródła informacji o programie instytucji?

<w jakich szkoleniach uczestniczą pracownicy?

Metody pozyskiwania informacji do diagnozy:

*wywiad dyrektor instytucji, pracownicy, niezależni animatorzy środowiskowi;

*analiza dokumentów: sprawozdania merytoryczne i finansowe za poprzedni rok, statut;

*informacje o kadrze, pozyskiwanie grantów;

*sondaż wśród celowo dobranej grupy odbiorców.

Zaliczenie:

Aby zaliczyć praktykę środowiskową należy przedstawić:

a) zaświadczenie z placówki o odbyciu 60 godzinnej praktyki w charakterze wolontariusza;

b) pracę diagnostyczną;

c) krótką samoocenę dot. wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w trakcie odbywania

praktyki oraz ocenę przydatności placówki jako miejsca praktyki dla studentów licencjatu

Bibliography:

Pilch T., Lepalczyk I.,(red.) Pedagogika społeczna .1995

Jordan P., Skrzypczak B., (red.) Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda rozwoju społeczności lokalnej.2002 .

Theiss W., (red.) Mała ojczyzna.Kultura edukacja rozwój lokalny.2001.

Putnam D., Samotna gra w kręgle

Pozostała literatura dostosowana do indywidualnych doświadczeń wynikających z odbywania praktyki.

Learning outcomes: (in Polish)

Student będzie potrafił

WIEDZA

*przedstawić mocne i słabe strony organizacji bądź instytucji

UMIEJĘTNOŚCI

*sporządzić diagnozę instytucji

*ocenić użyteczność narzędzi diagnostycznych

*rozpoznać problemy organizacyjne instytucji

POSTAWY

*krytycznie odnosić się wykorzystywania diagnozy instytucji w pragmatyce działań społecznych

*postrzegać diagnozę jako narzędzie do projektowania zmian i wyznaczania praktycznych zadań różnych instytucji

Metody

Składowe oceny

*bieżące przygotowanie do zajęć zgodnie z wyznaczonymi przez prowadzącego zadaniami,

*aktywny udział w dyskusjach,

*obecność na zajęciach ,

*terminowe i rzetelne wypełnianie dokumentacji praktyk

*opinia o studencie z miejsca praktyk

*prezentacja fragmentów diagnozy podczas zajęć

Praktyki zawodowe

Laboratorium specjalnościowe jest powiązane z praktykami środowiskowymi, realizowanymi przez studentów II roku studiów licencjackich w kierunku animacji społeczno-kulturalnej od października 2010 do czerwca 2011 w wymiarze 60 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Składowe oceny

*bieżące przygotowanie do zajęć zgodnie z wyznaczonymi przez prowadzącego zadaniami,

*aktywny udział w dyskusjach,

*obecność na zajęciach ,

*terminowe i rzetelne wypełnianie dokumentacji praktyk

*opinia o studencie z miejsca praktyk

*prezentacja fragmentów diagnozy podczas zajęć

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)