Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD/EIiW - Praktyki pedagogiczne - praca socjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MD/EIiW-PR-PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD/EIiW - Praktyki pedagogiczne - praca socjalna
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem kolokwium i praktyk jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką metodyki pracy środowiskowej, jej podstawami teoretycznymi, współczesnym dyskursem jej dotyczącym oraz praktyką w działaniach środowiskowych.

Skrócony opis:

Praca środowiskowa w swoich działaniach największy akcent kładzie na relacji człowiek-wychowanie-środowisko. Ma ona na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie działań środowiskowych w celu tworzenia dobra wspólnego i budowania szeroko pojętego kapitału społecznego.

Pełny opis:

Praca środowiskowa w swoich działaniach największy akcent kładzie na relacji człowiek-wychowanie-środowisko. Ma ona na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie działań środowiskowych w celu tworzenia dobra wspólnego i budowania szeroko pojętego kapitału społecznego.

Do głównych wyzwań współczesności, które stoją przed pracą środowiskową, należy diagnoza, opis i analiza skuteczności form pomocy środowiskowej. Tematyka zajęć obejmuje: wybrane zagadnienia z dziejów pracy socjalnej i środowiskowej, główne pojęcia, nurty i modele, wybrane problemy społeczno-edukacyjnej aktywizacji (np. potencjał edukacyjno-kulturowy środowiska; aktywizacja społeczności lokalnych, społeczno-edukacyjna funkcja organizacji pozarządowych, edukacja lokalna i międzykulturowa).

Literatura:

A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978.

A. Twelvetrees, Community Work, Londyn, 2008.

B. Jałowiecki, W. Łukowski, Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa 2006.

B.Skrzypczak (red.), Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, Warszawa 2011.

CAL, Aktywne społeczności. Zmiana społeczna. Katalog praktyk. Tom I i II.

Działaj Lokalnie. Wokół dobra wspólnego, Warszawa 2010.

E. Wysocka, Człowiek i środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007.

F.Gerrits, P.Vlaar, Profil kompetencji. Organizator społeczności lokalnych, Warszawa 2011.

H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa1961.

J. Piekarski, Pilch T. i in., Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.

M. Theiss, Krewni – znajomi – obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna, Toruń 2007.

M.Grewiński, B.Skrzypczak (red.), Środowiskowe usługi społeczne – nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej, Warszawa 2011.

Od animacji do rewitalizacji społecznej – dialog perspektyw i doświadczeń, Warszawa 2011.

T.Kaźmierczak (red.), Zmiana w społeczności lokalnej. Szkice o kapitale społecznym w praktyce społecznej i nie tylko, Warszawa 2007.

V.Harris, Umiejętności potrzebne w organizowaniu społeczności lokalnej, Warszawa 2011.

W. Theiss, B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.

W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty (specjalny numer „Pedagogiki Społecznej”), Warszawa 2007.

W. Theiss, Mała ojczyzna. Kultura, edukacja, rozwój lokalny, Warszawa 2001.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu ćwiczeń student będzie:

- znał podstawowe pojęcia i koncepcje z metodyki pracy środowiskowej,

- znał podstawowe fakty związane z dziejami (rozwojem i zmianami) metodyki pracy środowiskowej w Polsce i na świecie

- umiał scharakteryzować pracę środowiskową jako subdyscyplinę akademicką, znał jej prekursorów oraz ich koncepcje działań,

- rozumiał środowiskowe uwarunkowania wychowania i rozwoju oraz możliwości/potrzeby badania, kreowania i przekształcania środowiska życia człowieka,

- rozumiał znaczenie i specyfikę podstawowych środowisk wychowawczych pozaszkolnych w rozwoju społecznym jednostek;

- potrafił dokonać diagnozy i opisu najważniejszych problemów środowiskowych we współczesnym świecie,

- potrafił wymienić i odnaleźć partnerów działań środowiskowych,

- dostrzegał i rozumiał rolę oraz zadania pracy środowiskowej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym).

Metody i kryteria oceniania:

- obowiązkowa obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności, kolejne należy odpracować w sposób ustalony z osobą prowadzącą ćwiczenia)

- aktywny udział w zajęciach i czytanie lektur

- kolokwium końcowe

- udział w praktykach – 30 h.

Praktyki zawodowe:

30 godzin

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)