MD/EIiW - Praktyki pedagogiczne - praca socjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/EIiW-PR-PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/EIiW - Praktyki pedagogiczne - praca socjalna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kolokwium i praktyk jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką metodyki pracy środowiskowej, jej podstawami teoretycznymi, współczesnym dyskursem jej dotyczącym oraz praktyką w działaniach środowiskowych. |
Skrócony opis: |
Praca środowiskowa w swoich działaniach największy akcent kładzie na relacji człowiek-wychowanie-środowisko. Ma ona na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie działań środowiskowych w celu tworzenia dobra wspólnego i budowania szeroko pojętego kapitału społecznego. |
Pełny opis: |
Praca środowiskowa w swoich działaniach największy akcent kładzie na relacji człowiek-wychowanie-środowisko. Ma ona na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie działań środowiskowych w celu tworzenia dobra wspólnego i budowania szeroko pojętego kapitału społecznego. Do głównych wyzwań współczesności, które stoją przed pracą środowiskową, należy diagnoza, opis i analiza skuteczności form pomocy środowiskowej. Tematyka zajęć obejmuje: wybrane zagadnienia z dziejów pracy socjalnej i środowiskowej, główne pojęcia, nurty i modele, wybrane problemy społeczno-edukacyjnej aktywizacji (np. potencjał edukacyjno-kulturowy środowiska; aktywizacja społeczności lokalnych, społeczno-edukacyjna funkcja organizacji pozarządowych, edukacja lokalna i międzykulturowa). |
Literatura: |
A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978. A. Twelvetrees, Community Work, Londyn, 2008. B. Jałowiecki, W. Łukowski, Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa 2006. B.Skrzypczak (red.), Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, Warszawa 2011. CAL, Aktywne społeczności. Zmiana społeczna. Katalog praktyk. Tom I i II. Działaj Lokalnie. Wokół dobra wspólnego, Warszawa 2010. E. Wysocka, Człowiek i środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007. F.Gerrits, P.Vlaar, Profil kompetencji. Organizator społeczności lokalnych, Warszawa 2011. H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa1961. J. Piekarski, Pilch T. i in., Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. M. Theiss, Krewni – znajomi – obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna, Toruń 2007. M.Grewiński, B.Skrzypczak (red.), Środowiskowe usługi społeczne – nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej, Warszawa 2011. Od animacji do rewitalizacji społecznej – dialog perspektyw i doświadczeń, Warszawa 2011. T.Kaźmierczak (red.), Zmiana w społeczności lokalnej. Szkice o kapitale społecznym w praktyce społecznej i nie tylko, Warszawa 2007. V.Harris, Umiejętności potrzebne w organizowaniu społeczności lokalnej, Warszawa 2011. W. Theiss, B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006. W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty (specjalny numer „Pedagogiki Społecznej”), Warszawa 2007. W. Theiss, Mała ojczyzna. Kultura, edukacja, rozwój lokalny, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu ćwiczeń student będzie: - znał podstawowe pojęcia i koncepcje z metodyki pracy środowiskowej, - znał podstawowe fakty związane z dziejami (rozwojem i zmianami) metodyki pracy środowiskowej w Polsce i na świecie - umiał scharakteryzować pracę środowiskową jako subdyscyplinę akademicką, znał jej prekursorów oraz ich koncepcje działań, - rozumiał środowiskowe uwarunkowania wychowania i rozwoju oraz możliwości/potrzeby badania, kreowania i przekształcania środowiska życia człowieka, - rozumiał znaczenie i specyfikę podstawowych środowisk wychowawczych pozaszkolnych w rozwoju społecznym jednostek; - potrafił dokonać diagnozy i opisu najważniejszych problemów środowiskowych we współczesnym świecie, - potrafił wymienić i odnaleźć partnerów działań środowiskowych, - dostrzegał i rozumiał rolę oraz zadania pracy środowiskowej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym). |
Metody i kryteria oceniania: |
- obowiązkowa obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności, kolejne należy odpracować w sposób ustalony z osobą prowadzącą ćwiczenia) - aktywny udział w zajęciach i czytanie lektur - kolokwium końcowe - udział w praktykach – 30 h. |
Praktyki zawodowe: |
30 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.