MD/EM - MODUŁ METODYCZNY-EDUKACJA MEDIALNA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/EM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/EM - MODUŁ METODYCZNY-EDUKACJA MEDIALNA |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia modułowe mają na celu wprowadzenie studentów w tematykę edukacji medialnej, oraz zdobycie przez nich kompetencji dydaktycznych pod kątem prowadzenia zajęć w zakresie edukacji medialnej. |
Skrócony opis: |
Podczas poszczególnych zajęć modułowych studenci poznają różnorodne metody wykorzystania mediów w edukacji oraz poznają sposoby edukowania przez media i o mediach. Wiedzę teoretyczną studenci uzupełnią o umiejętności praktycznego posługiwania się mediami– podczas praktyki w instytucjach artystyczno-medialnych. |
Pełny opis: |
Na moduł składają się następujące przedmioty: 1. Metodyka edukacji medialnej 2. Obraz jako medium 3. Sztuka w sieci 4. Praktyka w instytucjach artystyczno-medialnych Główne bloki tematyczne to: 1. Edukacja medialna w teorii i praktyce dydaktycznej 2. Kompetencje medialne 3. Znaczenie obrazu w kształtowaniu świadomości indywidualnej i społecznej 4. Obrazy digitalne wobec tradycyjnej historii obrazów. 5. Edukacja filmowa 6. Multimedialne pakiety, projekty i portale edukacyjne 7. Sztuka w sieci – propozycje edukacyjne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Carroll N., Filozofia sztuki masowej, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011. Człowiek – twórca kultury. Scenariusze lekcji wiedzy o kulturze, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2004. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., (red.), Edukacja medialna, Toruń 2002 Gutowski B., Sztuka sieci czyli net art. http://www.artifex.uksw.edu.pl/net.htm Hopfinger M. Literatura i media, Warszawa 2010. Kluszczyński R., Sztuka interaktywna. Od dzieła - instrumentu do interaktywnego spektaklu, WAiP, Warszawa 2010. Pedagogika medialna, (red.) Bronisław Siemieniecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Manovich L., Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. Szczepańska E., Edukacja filmowa w szkole, Poznań 2001 Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975, Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1975. Wilkoszewska K. (red.), Piękno w sieci, estetyka a nowe media, Universitas, Kraków 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma wiedzę na temat merytorycznych i metodycznych aspektów edukacji medialnej Student zna wybrane metody pobudzające aktywność i twórczość w przestrzeni audiowizualnej Student zna sposoby przekazywania wiedzy o mediach Student wyjaśnia czym jest sztuka sieci, oraz wymienia sposoby wykorzystania Internetu w edukacji artystycznej. Student dostrzega zależności między formą a treścią obrazu w szeroko pojętej edukacji medialnej Student potrafi tworzyć i zrealizować własne projekty zajęć dydaktycznych dotyczących tematów z zakresu edukacji medialnej Student potrafi opisać i ocenić zawartość stron internetowych największych instytucji kulturalno-oświatowych Student potrafi tworzyć pomoce dydaktyczne Student potrafi korzystać z różnych form pracy z dzieckiem, młodzieżą i dorosłym, wykorzystywać różne środki ekspresji w projektowaniu i realizacji pracy w zakresie edukacji medialnej. Student potrafi kształtować kompetencje medialne, uczyć przez media i o mediach. Postawy Student dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Student w działaniach edukacyjnych respektuje wiedzę i potrzeby uczniów Student wykazuje świadomość możliwości związanych z wykorzystywaniem mediów w pracy pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Student musi uzyskać zaliczenie wszystkich przedmiotów, wchodzących w skład modułu. Egzamin końcowy: projekt |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki w instytucjach artystyczno-medialnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.