MD/EM - Metodyka zajęć medialnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/EM-MZM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/EM - Metodyka zajęć medialnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia wprowadzają w problematykę edukacji medialnej, jako wychowania do odbioru i korzystania ze środków przekazu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajecia mają na celu zdobycie przez studentów kompetencji dydaktycznych pod kątem prowadzenia zajęć z edukacji medialnej. Podczas zajęć omówione zostaną sposoby przekazywania wiedzy o mediach, scenariusze zajęć lekcyjnych, metody aktywizujące w edukacji medialnej. Zajęcia przygotują studentów do podnoszenia własnych kompetencji w zakresie edukacji medialnej. |
Pełny opis: |
Zajecia mają na celu zdobycie przez studentów kompetencji dydaktycznych pod kątem prowadzenia zajęć z edukacji medialnej. Podczas zajęć omówione zostaną sposoby przekazywania wiedzy o mediach, scenariusze zajęć lekcyjnych, metody aktywizujące w edukacji medialnej. Zajęcia przygotują studentów do podnoszenia własnych kompetencji w zakresie edukacji medialnej. Zakres tematów: - Stan kompetencji z zakresu edukacji medialnej i informacyjnej; kształtowanie kompetencji medialnych w podstawach programowych MEN - Edukacja medialna w Polsce i poza Polską - Edukacja filmowa, radiowa, czytelnicza - Edukacja medialna w teorii i praktyce dydaktycznej - Podstawowe zasady pracy pedagogicznej - Struktura jednostki lekcyjnej, wzór konspektu lekcji - Klasyfikacja metod nauczania, metody aktywizujące w edukacji medialnej, active learning; gry dydaktyczne, metoda mediów itp. - Analiza przykładowych scenariuszy zajęć z edukacji medialnej - Tworzenie własnych scenariuszy zajęć z edukacji medialnej - Tworzenie pomocy dydaktycznych do zajęć z edukacji medialnej - Multimedialne pakiety, projekty i portale edukacyjne - Analiza propozycji programowych |
Literatura: |
Depta H.[red.], Analiza i interpretacja utworu filmowego w szkole, Warszawa 1980. Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2004 Korsak Z., Kultura filmowa - edukacja filmowa, Włocławek 2004. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006. Prajzner K., Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009. Steblecka M., Grzesiak E., Edukacja medialna. Scenariusze zajęć, Gdańsk 2005. Szczepańska E., Edukacja filmowa w szkole, Poznań 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma wiedzę na temat merytorycznych i metodycznych aspektów edukacji medialnej. Student zna podstawową literaturę przedmiotową. Student zna sposoby przekazywania wiedzy o mediach. Student ma wiedzę na temat pozyskiwania, oceniania i wykorzystywania informacji oraz bezpiecznego, twórczego korzystania z technologii informacyjnych. Umiejętności Student potrafi stworzyć konspekt lekcji na temat dotyczący edukacji medialnej. Student potrafi tworzyć i zrealizować własne projekty zajęć dydaktycznych dotyczących tematów z zakresu edukacji medialnej. Postawy: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Student dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie własnego projektu zajęć dydaktycznych. Realizacja wybranych projektów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.