Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD/EM - Metodyka zajęć medialnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MD/EM-MZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD/EM - Metodyka zajęć medialnych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia wprowadzają w problematykę edukacji medialnej, jako wychowania do odbioru i korzystania ze środków przekazu.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajecia mają na celu zdobycie przez studentów kompetencji dydaktycznych pod kątem prowadzenia zajęć z edukacji medialnej. Podczas zajęć omówione zostaną sposoby przekazywania wiedzy o mediach, scenariusze zajęć lekcyjnych, metody aktywizujące w edukacji medialnej. Zajęcia przygotują studentów do podnoszenia własnych kompetencji w zakresie edukacji medialnej.

Pełny opis:

Zajecia mają na celu zdobycie przez studentów kompetencji dydaktycznych pod kątem prowadzenia zajęć z edukacji medialnej. Podczas zajęć omówione zostaną sposoby przekazywania wiedzy o mediach, scenariusze zajęć lekcyjnych, metody aktywizujące w edukacji medialnej. Zajęcia przygotują studentów do podnoszenia własnych kompetencji w zakresie edukacji medialnej.

Zakres tematów:

- Stan kompetencji z zakresu edukacji medialnej i informacyjnej; kształtowanie kompetencji medialnych w podstawach programowych MEN

- Edukacja medialna w Polsce i poza Polską

- Edukacja filmowa, radiowa, czytelnicza

- Edukacja medialna w teorii i praktyce dydaktycznej

- Podstawowe zasady pracy pedagogicznej

- Struktura jednostki lekcyjnej, wzór konspektu lekcji

- Klasyfikacja metod nauczania, metody aktywizujące w edukacji medialnej, active learning; gry dydaktyczne, metoda mediów itp.

- Analiza przykładowych scenariuszy zajęć z edukacji medialnej

- Tworzenie własnych scenariuszy zajęć z edukacji medialnej

- Tworzenie pomocy dydaktycznych do zajęć z edukacji medialnej

- Multimedialne pakiety, projekty i portale edukacyjne

- Analiza propozycji programowych

Literatura:

Depta H.[red.], Analiza i interpretacja utworu filmowego w szkole, Warszawa 1980.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2004

Korsak Z., Kultura filmowa - edukacja filmowa, Włocławek 2004.

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Prajzner K., Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.

Steblecka M., Grzesiak E., Edukacja medialna. Scenariusze zajęć, Gdańsk 2005.

Szczepańska E., Edukacja filmowa w szkole, Poznań 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę na temat merytorycznych i metodycznych aspektów edukacji medialnej.

Student zna podstawową literaturę przedmiotową.

Student zna sposoby przekazywania wiedzy o mediach.

Student ma wiedzę na temat pozyskiwania, oceniania i wykorzystywania informacji oraz bezpiecznego, twórczego korzystania z technologii informacyjnych.

Umiejętności

Student potrafi stworzyć konspekt lekcji na temat dotyczący edukacji medialnej.

Student potrafi tworzyć i zrealizować własne projekty zajęć

dydaktycznych dotyczących tematów z zakresu edukacji medialnej.

Postawy:

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności.

Student dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie własnego projektu zajęć dydaktycznych. Realizacja wybranych projektów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)