MD/EM - Sztuka w sieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/EM-SZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/EM - Sztuka w sieci |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zmiany kulturowe i społeczne w ostatnich latach przyczyniły się do dynamicznego rozwoju sztuki w zakresie multimedialnym. Umiejętność ustosunkowania się do różnych form jej ekspresji jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju każdej jednostki i pełnego uczestnictwa w kulturze. Kurs podejmuje zagadnienia szeroko pojętej sztuki, dzięki czemu student będzie miał możliwość zapoznać się zarówno z dawnymi, jak i najnowszymi formami ekspresji artystycznej. Student dowie się również w jaki sposób korzystać z zasobów Internetu, aby wzbogacić realizację programów szkolnych |
Pełny opis: |
OMAWIANE ZAGADNIENIA: - Internet nowa przestrzeń ekspresji artystycznej. - Czym jest sztuka? Ujęcie historyczne a współczesne.Definicja sztuki. - Podstawowe definicje: przeżycie estetyczne, piękno, forma; - O udostępnianiu, upowszechnianiu i uprzystępnianiu sztuki w Internecie: - Wirtualne galerie i muzea: Google art project, Holoit - Kolaż tradycyjny a kolaż cyfrowy - działania kreatywne. - Net art i jego odmiany. - "Sztuka sieci" i "sztuka w sieci". - Publikowanie sztuki w Internecie - działania kreatywne. |
Literatura: |
Gutowski B., Sztuka sieci czyli net art. http://www.artifex.uksw.edu.pl/net.htm Hopfinger M. Literatura i media, Warszawa 2010. Kluszczyński R., Sztuka interaktywna. Od dzieła - instrumentu do interaktywnego spektaklu, WAiP, Warszawa 2010. Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975, Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1975. Wilkoszewska K. (red.), Piękno w sieci, estetyka a nowe media, Universitas, Kraków 1999. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student potrafi: - wymienić podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o sztuce; - zaprezentować różne definicje sztuki z perspektywy historycznej i współczesnej; - krytycznie zinterpretować wybrane dzieła sztuki; - powiązać komentarz artystyczny z głównymi problemami człowieka współczesnego i kultury współczesnej; -omówić podstawowe formy współczesnej ekspresji artystycznej; - wyjaśnić czym jest net art, oraz przedstawić wybrane projekty sztuki w sieci; - opisać i ocenić zawartość stron internetowych największych instytucji kulturalno-oświatowych (muzea, biblioteki, galerie), i wykorzystać tę wiedzę w przygotowaniu materiałów dydaktycznych; - poruszać się z rozeznaniem w zjawiskach sztuki i kultury współczesnej, stając się nie tylko biernym jej odbiorcą, ale także potrafi wnieść do niej swój osobisty twórczy wkład. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każda lekcja kończy się ocenianym przez osoby prowadzące zadaniem (zadania są zróżnicowane np.: wypowiedź na forum, odpowiedź na konkretne pytanie związane z tematem lekcji, działanie twórcze). Końcowa ocena jest średnią z ocen cząstkowych (z wykonanych zadań). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.