University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

School Counseling

General data

Course ID: 2300-MD/KP-MOD
Erasmus code / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: School Counseling
Name in Polish: MD/KP - Metodyka działalności pedagogicznej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

pedagogical qualifications
supplementary

Short description:

The course is designed to prepare substantive, methodological and interpersonal students to perform professional school counselor. Course program includes introduction to the prevention, diagnosis and treatment of some of the problems of education.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć będzie nabycie i rozwój umiejętności, od których zależy możliwość realizacji zadań pedagoga w warunkach rzeczywistej interakcji społecznej, m.in. adekwatnej do poziomu rozwoju uczniów komunikacji, wspomagania rozwoju poznawczego, kształtowania motywacji do uczenia się, umiejętności dostrzeżenia problemów wychowawczych, kształtowania kompetencji społecznych ucznia, wstępnego zdiagnozowania sytuacji wymagających interwencji specjalisty (np. psychologa czy logopedy), prowadzenia zajęć wychowawczych, nawiązywania kontaktów oraz współpracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych.

Zostanie omówiona rola zawodowa pedagoga placówki oświatowej oraz scharakteryzowane zostaną trudności w uczeniu się, względem których profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna nie wymagają kompetencji specjalistycznych. Poruszone zostaną następujące tematy:

• charakterystyka zawodu, warunki zatrudnienia, wymagane kwalifikacje, dokumentacja pedagoga placówki oświatowej;

• trudności w uczeniu się - aspekt sprawnościowy (zapamiętywanie, przetwarzanie i selekcjonowanie informacji, kierowanie uwagą oraz wyznaczanie celu, planowanie i monitorowanie procesu uczenia się);

• trudności w uczeniu się - aspekt motywacyjny i podmiotowy (motywacja w uczeniu się, stres i niepowodzenia edukacyjne, strategie uczenia się);

• trudności w uczeniu się - aspekt regulacyjny (wyznaczenie celu, planowanie i kontrola procesu uczenia się).

W ramach zajęć omówiona zostanie specyfika pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Bibliography:

• E. Czerniawska, M. Ledzińska, Jak się uczyć?, Wydawnictwo Park Sp. z o.o., Bielsko-Biała 2007.

• Dudak, K. Klimkowska i A. Różański (red. nauk.), Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów, Impuls 2012

• G. Gajewska, A. Doliński, Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych, T1-T12, Gaja, 2007-2011

• K. Kruszewski, Sztuka nauczania - czynności nauczyciela - tom 1, PWN 2004

• M. Ledzińska, E. Czerniawska, Psychologia nauczania - ujęcie poznawcze, PWN, Warszawa 2011

• E. M. Minczakiewicz, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls 2009

• E. Nęcka, J. Orzechowski, B.Szymura, Psychologia Poznawcza, PWN i Wydawnictwo SWPS, 2006

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

• student przedstawi charakterystykę zawodu pedagoga szkolnego;

• student omówi uwarunkowania trudności w uczeniu się z uwzględnieniem aktywności poznawczej, emocjonalnej, wolicjonalnej oraz regulacyjnej;

• student wymienia techniki umożliwiające skuteczne kierowanie uwagą, kształtowanie motywacji, efektywne zapamiętywanie i notowanie informacji oraz sprawną organizację pracy samokształceniowej.

Umiejętności:

• student trafnie dopasowuje strategię pracy pedagogicznej do

• student identyfikuje przyczyny niepowodzeń szkolnych oraz podejmuje odpowiednie działania zaradcze;

• student skonstruuje narzędzie diagnostyczne;

• student skonstruuje scenariusz zajęć wychowawczych na wybrany temat.

Postawy:

• student zrozumie zasadność budowania swojego warsztatu pracy pedagogicznej;

• student podejmuje działania świadczące o zrozumieniu konieczności samokształcenia i rozwoju osobistego;

• student trafnie oceni rolę pedagoga szkolnego w placówce oświatowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania: frekwencja: maksymalnie dwie nieobecności; przygotowanie scenariusza zajęć wychowawczych; opracowanie narzędzia diagnostycznego (np. testu socjolometrycznego); przygotowanie analizy przypadku.

Practical placement:

Teaching Practice

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Dobromir Dziewulak, Jerzy Marek, Anna Sobolewska
Group instructors: Anna Sobolewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Notes: (in Polish)

Dla studentów I i II stopnia, realizujących Moduł dydaktyczny

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Dobromir Dziewulak, Jerzy Marek, Anna Sobolewska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Notes: (in Polish)

Dla studentów I i II stopnia, realizujących Moduł dydaktyczny

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)