MD/POME - Instytucje państwa obywatelskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/POME-IPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/POME - Instytucje państwa obywatelskiego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach przedstawione są zagadnienia dotyczące kształtowania się państwa obywatelskiego i roli instytucji pozarządowych w rozwoju aktywności obywatelskiej. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest przekazanie wiedzy dotyczącej zmian zachodzących w Polsce po 1989 roku w kontekście powstawania i rozwijania się organizacji pozarządowych. Szczególny nacisk jest położony na analizę systemu tzw. dialogu społecznego i poznanie instytucji wspierających tenże dialog. Ponadto celem jest wyposażenie studentów w narzędzia pozwalające na samodzielne stworzenie własnego modelu współpracy placówek oświatowych i organizacji pozarządowych. |
Literatura: |
1. H. Domański, A. Rychard, P. Śpiewak: Polska jedna czy wiele? Wyd. TRIO, Warszawa 2005. 2. Grabowska, T. Szawiel: Budowanie demokracji. Wyd. PWN, Warszawa 2001. 3. M. Marody (red.): Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2007. 4. E. Wnuk-Lipiński: Socjologia życia publicznego. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2005. 5. M. Witkowska, A. Wierzbicki (red.): Społeczeństwo obywatelskie. Wyd. ASPRA-Jr, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: 1. zdefiniuje i dokona analizy pojęć z zakresu tematyki państwa obywatelskiego, 2. odróżni funkcje i zadania organizacji samorzadowych i pozarządowych, 3. zastosuje wzory działania NGO (non-governmental organization) do stworzenia własnego modelu współpracy szkoły i organizacji pozarządowych, 4. oceni wpływ NGO na wzrost poziomu aktywności obywatelskiej, 5. oszacuje znaczenie działalności trzeciego sektora dla rozwoju placówek oświatowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie prezentacji 2. Przygotowanie projektu współpracy szkoły i organizacji pozarządowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.