University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MD/POME-Teaching Competencies

General data

Course ID: 2300-MD/POME-KD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MD/POME-Teaching Competencies
Name in Polish: MD/POME - Kompetencje dydaktyczne
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Dla pedagoga podstawową kompetencją jest umiejętność zastosowania wiedzy dydaktycznej do planowania, organizowania przebiegu różnych typów procesu kształcenia oraz umiejętność oceny uzyskiwanych wyników i samorozwój w zawodzie. Dlatego głównym założeniem programu jest przekazanie i utrwalenie wiedzy dydaktycznej umożliwiającej zrozumienie podstaw nauki o nauczaniu i uczeniu się oraz poznanie narzędzi dydaktycznych.

Short description: (in Polish)

Program z założenia obejmuje pełny zakres tematyczny współczesnej dydaktyki ogólnej wraz z niezbędną wiedzą z psychologii i socjologii będącą podstawą do formowania metodyki pracy pedagoga. Punktem odniesienia będą prawidłowości przebiegu procesu uczenia się, style pracy nauczyciela i style uczenia się uczniów oraz diagnoza różnych sytuacji społecznych

Full description: (in Polish)

1. Proces kształcenia:• uwarunkowania i relacje między oddziaływaniem zewnętrznym (nauczyciel), a wewnętrznym procesem uczenia się (uczeń), • interakcje w procesie kształcenia – komunikacyjny aspekt tego procesu,• prawidłowości przebiegu procesu uczenia się w świetle dotychczasowych badań. • wymiary stylów uczenia się i nauczania; strategie poznawcze.2. Projektowanie kształcenia. Zasady planowania zajęć dydaktycznych.2.1. Efekty kształcenia. Taksonomia i operacjonalizacja celów. Formułowanie celów dydaktycznych wg rodzajów uczenia się.2.2. Procedura analizy zadania dydaktycznego wg kategorii wyniku uczenia się (umiejętność intelektualna, strategia poznawcza, informacja werbalna, umiejętność motoryczna, postawa).2.3. Projektowanie sekwencji dydaktycznych. Program, jednostki programowe, zasady doboru materiału nauczania.2.5 Typologia metod kształcenia:metody wspierające zdobywanie i przetwarzania informacjimetody wspierające relacje interpersonalnemetody wspierające samokształcenie konstruowanie i zastosowanie metod nauczania. 3. Pomiar dydaktyczny jako element systemowego planowania kształcenia ukierunkowanego na osiąganie celów dydaktycznych; konstruowanie narzędzi pomiaru i skali wyników; normowanie wymagań.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:Wybrane fragmenty podręczników:1. J. Calhann, Hopkins, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP,Warszawa 1999.2. R. Gagne, L. Briggs, W. Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 19923. K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania, PWN, Warszawa 20054. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, WarszawaLiteratura uzupełniająca 1. H. Hamer, Rozwój umiejętności społecznych, VEDA, Warszawa 1999.2. M. Kostyra, A. Rosiak, Zajęcia dydaktyczne. Jak je prowadzić?, GWP, Gdańsk3. D. C. Phillips, J.F. Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.4. B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, GWP, Sopot 2010.5. S. Mieszalski, Związek uczenia się z nauczaniem z perspektywy konstruktywizmu, „Ruch Pedagogiczny” 2000 nr 3-4.6. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa 1999.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA• Opisuje strukturę dydaktyki i etapy projektowania edukacyjnego• Przedstawia taksonomię celów kształcenia i wyjaśnia, na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia• Wyjaśnia uwarunkowania przebiegu procesu kształcenia• Wymienia wady i zalety wybranych metod nauczania• Wymienia zasady efektywnej komunikacji i dostrzega związek między sprawną komunikacją a efektami kształcenia• Wyjaśnia zasady pomiaru dydaktycznegoUMIEJĘTNOŚCI• Operacjonalizuje cele kształcenia• Dostosowuje wybór procesu dydaktycznego do celów i treści kształcenia• Opracuje plan czynności nauczyciela zmierzający do osiągnięcia założonych celów• Dokonuje wyboru metod, form i środków dydaktycznych zgodnego z celami dydaktycznymi• Konstruuje adekwatną do założeń metodę/metody• Opracuje narzędzia pomiaru dydaktycznego• Diagnozuje style uczenia się POSTAWY• Dokonuje krytycznej analizy przebiegu procesu kształcenia (refleksja dydaktyczna);• Ocenia sytuacje dydaktyczne w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Obecność i aktywny udział w zajęciach

2. Kolokwium

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)