MD/PPPW-DIDACTIC MODULE, Early Childhood Education
General data
Course ID: | 2300-MD/PPPW |
Erasmus code / ISCED: |
05.2
|
Course title: | MD/PPPW-DIDACTIC MODULE, Early Childhood Education |
Name in Polish: | MD/PPPW - MODUŁ METODYCZNY - PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I PEDAGOGIKA WCZESNOSZKOLNA |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zadaniem tego modułu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy w przedszkolu i szkole, przygotowanie ich do pracy z małymi dziećmi z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości. Uczestnicy zajęć poznają podstawy projektowania i organizowania sytuacji edukacyjnych, sposoby analizowania i dokumentowania własnej pracy, które następnie wykorzystują podczas praktyk pedagogicznych na terenie różnego rodzaju placówek oświatowych. |
Full description: |
(in Polish) Moduł zawiera następujące treści, odzwierciedlające przedmioty w nim zawarte. Muzyka jako przedmiot przeżycia estetycznego. Teoria i praktyka muzyczna. Rola umiejętności muzycznych nauczyciela w tworzeniu potrzeby obcowania z muzyką u dzieci. Integrujące wartości muzyki i zabaw z muzyką w procesie wychowania i kształcenia dzieci. Wprowadzenie studentów w niezbędną wiedzę o języku wypowiedzi plastycznej i wizualnym kształtowaniu otoczenia poprzez ich własne doświadczenia twórcze. Wyposażenie studentów w wiedzę metodyczną niezbędną do pobudzania twórczej aktywności dziecka. Analiza treści programowych i konstruowanie scenariuszy zajęć plastycznych. Projektowanie i organizowanie sytuacji edukacyjnych dostosowanych do specyfiki funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym. Poznanie sposobów dokumentowania oraz analizowania własnych doświadczeń pedagogicznych. Przygotowanie do pełnienia roli nauczyciela-wychowawcy klas początkowych, rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych. Krytyczna ocena materiałów zgromadzonych podczas pobytu w placówce, umożliwiająca doskonalenie sprawności w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz imprez klasowych i szkolnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Zestawy lektur zostały podane w opisach każdego z komponentów modułu. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Posiada wiedzę na temat zadań nauczyciela i metod pracy z dzieckiem na poziomie edukacji przedszkolnej i na pierwszym etapie edukacyjnym (w tym pracy metodą projektu) oraz zachowania właściwej proporcji między działaniami pod kierunkiem nauczyciela i aktywnością spontaniczną i samodzielną dziecka. Posiada wiedzę na temat treści, metod pracy z dzieckiem i organizacji bezpiecznego, stymulującego rozwojowo i celowo uporządkowanego środowiska uczenia się dziecka (kryteria doboru programu, pomocy dydaktycznych, zagospodarowanie przestrzeni itd.). Zna wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną przyrodniczą, ruchową, plastyczną i muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych. Umiejętności Potrafi dokonywać systematycznej autorefleksji nad stosowanymi strategiami nauczania i uczeniem się dzieci oraz nad treściami programowymi. Potrafi korzystać z różnych form pracy z dzieckiem, wykorzystywać różne środki ekspresji (artystycznej, muzycznej, językowej, dramowej i teatralnej w projektowaniu i realizacji pracy z dziećmi) i stymuluje jej ujawnianie się w spontanicznej aktywności dzieci. Świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Wykorzystuje zróżnicowane źródła (osobowe, literatura) wiedzy na temat sposobów stymulowania ekspresji spontanicznej dzieci. Potrafi projektować sytuacje edukacyjne w przedszkolu i szkole z zakresu edukacji artystycznej (plastycznej, muzycznej, teatralnej) sprzyjające rozwojowi poznawczemu i społeczno-emocjonalnemu dzieci. Potrafi rozwijać u dzieci zainteresowania i talenty artystyczne, uwrażliwiać na świat sztuki i artystycznych dokonań człowieka. Potrafi projektować zajęcia w przedszkolu i szkole dostosowując je do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci. Kompetencje społeczne W postępowaniu zawodowym i osobistym kieruje się zasadami etycznymi i profesjonalnymi i wysokimi, pozytywnymi, nastawionymi na sukces dziecka oczekiwaniami. W swych działaniach wychowawczych i edukacyjnych respektuje osobistą wiedzę i doświadczenia dzieci (kulturowe, narodowe, etniczne, rodzinne, językowe). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin modułowy ma formę pracy pisemnej. Zadaniem studentów jest opracowanie programu adaptacyjnego dla dzieci i rodziców w przedszkolu lub szkole (program adaptacyjny może być skierowany do dzieci, które po raz pierwszy przekraczają próg przedszkola w różnym wieku lub do dzieci 6-letnich rozpoczynających naukę szkolną) Program powinien zawierać następujące elementy: - wprowadzenie uzasadniające opracowanie takiego dokumentu programowego, - cele główne programu i cele szczegółowe, - wykaz osób (ogólnie) odpowiedzialnych w przedszkolu lub szkole za realizację programu lub zaangażowanych spoza placówki, - prezentacja treści i zadań przewidywanych do realizacji w programie: tabela – zadania, sposób realizacji, czas trwania/okres wykonania, - wybór 4 zadań z programu i przygotowanie projektów zajęć dla dzieci i rodziców związanych z podaną problematyką adaptacyjną (szczegółowy opis proponowanych aktywności), - przewidywane efekty realizacji programu adaptacyjnego, - ewaluacja programu adaptacyjnego w przedszkolu lub szkole. Kryteria oceniania projektu programu adaptacyjnego: - poprawność merytoryczna i formalna (zachowanie struktury programu edukacyjnego), - uwzględnienie zadań w programie adaptacyjnym skierowanych do dzieci i rodziców, a także zaangażowanie środowiska lokalnego, - stopień zaangażowania w realizację programu pracowników placówki edukacyjnej, - oryginalność i różnorodność zadań pozytywnie motywujących dzieci i rodziców do uczestnictwa w edukacji szkolnej lub przedszkolnej, - włączenie rodziców w proces adaptacji i zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w edukacji dziecka w przedszkolu lub szkole, wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów, - wykorzystanie w projektowaniu zadań programu wiedzy i umiejętności studenta zdobytych w ramach przedmiotów znajdujących się w module metodycznym. |
Copyright by University of Warsaw.