University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MD/PPPW-Planning preschool work

General data

Course ID: 2300-MD/PPPW-PPP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MD/PPPW-Planning preschool work
Name in Polish: MD/PPPW - Projektowanie pracy w przedszkolu
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Skrócony opis: Celem zajęć jest poznanie zasad projektowania pracy edukacyjnej w przedszkolu jako przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć na praktykach poprzez:

 zgłębiane wybranych aspektów teoretycznych związanych z rozwojem dziecka w wieku przedszkolnym;

 rozwijanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu;

 rozwijanie spostrzegawczości oraz kreatywności wobec sytuacji wychowawczo – dydaktycznych w oparciu o analizę odbytych w przedszkolu praktyk.

ZAJĘCIA SĄ ZINTEGROWANE Z PRAKTYKĄ PEDAGOGICZNĄ ASYSTENCKĄ W PRZEDSZKOLU MD/PPPW

- Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jako podstawa organizacji sytuacji edukacyjnej - rozpoznanie indywidualnych potrzeb dzieci;

- Podstawa programowa dla wychowania przedszkolnego + Programy wychowania przedszk. nagrodzone przez MEN;

Full description: (in Polish)

- Planowanie i organizowanie zajęć w przedszkolu (m.in. plan roczny, miesięczny, tygodniowy, dzienny, konspekt)

- Innowacyjne metody pracy z dziećmi;

- Zabawy plastyczne, fizyczne, matematyczne, czytelnicze, etc. z dziećmi.

- Sposoby dokumentowania działań pedagogicznych w przedszkolu;

- Obserwacja i diagnoza dziecka w wieku przedszkolnym;

- Podstawa programowa dla wychowania przedszkolnego + Programy wychowania przedszk. nagrodzone przez MEN.

Bibliography: (in Polish)

- D. Waloszek, Program w edukacji dzieci Wyd. Żak , Warszawa 2005.

- D. Waloszek, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, 2010.

- D. Waloszek (red.), Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie, 2009.

- A. Klim – Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, Nowa podstawa programowa, ERICA 2012.

- A. Klim - Klimaszewska, Z praktyki wychowania przedszkolnego, 2005.

- B. Bieleń, Poziomy planowania w edukacji przedszkolnej w: Raabe, luty 2002.

- M. Jąder Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi Impuls, Kraków 2010.

- M.Jąder Krok w kierunku kreatywności Impuls Kraków 2007.

- T. Giza T, Przygotowanie studentów do twórczej pracy pedagogicznej, 1999.

- K. Karwowska – Struczyk, Dokumentacja narzędziem uczenia się/nauczania dziecka i nauczyciela W: M. Karwowska – Struczyk, E. Słodownik – Rycaj, Pedagogika małego dziecka. Wybrane zagadnienia, 2007.

- K. Karwowska – Struczyk, Obserwowanie dzieci kluczem do ich rozwoju (cz 2)

- Poradnik MEN, Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

- W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, 1995.

- Karta Nauczyciela

- inne Rozporządzenia MEN oraz MENiS

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

WIEDZA:

- wie czym jest projektowanie w edukacji przedszkolnej i na czym polega;

- posiada wiedzę na temat różnych sposobów dokumentowania pracy w przedszkolu;

- zna różne programy edukacji przedszkolnej oraz założenia reformy wychowania przedszkolnego

- zna innowacyjne metody pracy z dziećmi i stosuje metody aktywizujące w działaniach pedagogicznych;

- ma wiedzę na temat znaczenia i metod obserwacji dzieci w przedszkolu;

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi w sposób elastyczny dostosować metody i formy zajęć do sytuacji dydaktyczno – wychowawczej w grupie dzieci 3-4-5 letnich;

- potrafi napisać miesięczny, tygodniowy, dzienny plan pracy, wykorzystując określony program;

- potrafi zaplanować zajęcie w dowolnej grupie wiekowej i przygotować do niego konspekt;

- potrafi użyć konkretne narzędzia w diagnozie osiągnięć dzieci;

- potrafi w umiejętny sposób zapisać obserwację dziecka dokonując analizy sytuacji;

POSTAWY

- jest świadomy swojego wpływu na rozwój i zachowanie dziecka;

- docenia wagę refleksji pedagogicznej we własnym działaniu;

- odważnie i kreatywnie współpracuje z grupą dzieci i nauczycielem na praktykach;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- przygotowanie projektu zajęć dla dzieci 3-4-5 letnich z wykorzystaniem innowacyjnych metod pracy poznanych na zajęciach'

- obecność na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności w ciągu semestru);

- przygotowanie do zajęć (przeczytanie książek lub wyszukanie niezbędnych informacji dot .tematu zajęć);

- aktywne uczestnictwo w zajęciach;

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)