MD/PS - Metody pracy z rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MD/PS-MPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD/PS - Metody pracy z rodziną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy pracy z rodziną jako systemem (psychoanaliza, behawioryzm, teoria systemowa). Modele praktyki interpersonalnej w pracy z rodziną. Pomoc rodzinom w pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej. Rodzina w potrzebie – główne strategie i formy interwencji w sytuacjach problemowych. Wprowadzanie zmian w sytuacji rodziny – praca z całym systemem, z podsystemami, z osobami indywidualnymi, z systemami zewnętrznymi. Planowanie interwencji w system rodzinny (plany pomocy). |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą poznawać różnorodne metody pracy z rodzinami w potrzebie, stanowiące warsztat pracy pedagoga społecznego,asystenta rodziny,specjalisty ds. pracy z rodziną i pracownika socjalnego. Tematyka zajęć będzie koncentrować wokół następujących zagadnień: 1.Rodzina w potrzebie: główne strategie i formy interwencji w pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej. 2.Terapie rodziny: główne kierunki, nurty i kontrowersje. 3.Rodzina w kryzysie: kryzys i jego rodzaje; terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniach, terapia ekologiczna z zastosowaniem mapy przestrzeni życiowej. 4.Rodzina a przemoc: metody pracy z rodziną, sprawcami i ofiarami przemocy. 5.Rodzina a krzywdzenie emocjonalne: metody interwencji, terapia behawioralna i behawioralno-poznawcza. 6.Rodzina z zaburzoną komunikacją: wideotrening komunikacji, konferencje grup rodzinnych. 7.Rodzina po urazie (traumie): rodzina wobec śmierci i żałoby, rodzina a choroba, rodzina a zaburzenia psychiczne. Dodatkowo poszczególne grupy zajęciowe mogą realizować dodatkowe tematy/zagadnienia do wyboru np. niepłodność, kwestie orientacji seksualnej w rodzinie, nowe uzależnienia, samobójstwa, wykorzystywanie seksualne,pedofilia itp. |
Literatura: |
Obowiązkowa (do egzaminu modułowego): Garvin D.Ch., Seabury B. A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 2, Śląsk, Katowice 1998 (wybrane rozdziały). Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, PARPA, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały). -Grzesiuk Lidia, Psychoterapia – praktyka. Podręcznik akademicki, Eneteia, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały). Dodatkowa - do omawianych metod i tematów dodatkowych (może różnić się zależnie od grupy zajęciowej i cyklu): - Bartoszewska, E. (2005), Formy pomocy dziecku nieuleczalnie choremu i jego rodzinie w hospicjum, Impuls, Kraków. - Beczek, W. (2015). Rodzice wyjdźcie z szafy!, Stowarzyszenie AKCEPTACJA, Warszawa, dostęp online:http://akceptacja.org/wp-content/uploads/2015/09/Rodzice%E2%80%A6.pdf - de Barbaro, B. (1999), Schizofrenia w rodzinie, Wyd. UJ: Kraków. - de Barbaro, B., Cechnicki, A. I in., (2005) Możesz pomóc. Poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe, Wyd. UJ, Kraków. -De Jong P., Kim Berg I., Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. - Herbert, M. (2005), Żałoba w rodzinie. Jak pomóc cierpiącym dzieciom i ich rodzinom, GWP, Gdańsk. -Keirse Manu, Smutek dziecka: jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę, Polskie Wydaw. Encyklopedyczne "Polwen", Radom 2005. -Iwaniec D., Szmagalski J., Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie, WUW, Warszawa 2005. - James B., Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003. - Keirse M., Smutek dziecka: jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę, Polskie Wydaw. Encyklopedyczne "Polwen", Radom 2005. - Kozłowska A., Zaburzenia życia uczuciowego dziecka problemem rodziny, Żak, Warszawa 2005. - Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001. - Mostwin D. Przestrzeń życiowa rodziny. Ekologiczny model terapii rodziny w stanie kryzysu, Synapsis, Warszawa 1992. - Pawelec, B. (2007) Opowieści terapeutyczne o niepłodności, Wyd. JK, Łódź. - Pawelec, B., Pabian, W. (2012), Niepłodność. Pomoc medyczna i psychologiczna, Wyd. Smak Słowa, Kraków. - Perry, B. D., Szalavitz, M., & Żak, P. (2011). O chłopcu wychowywanym jak pies: i inne historie z notatnika dziecięcego psychiatry. Media Rodzina. - Przeperski J., Konferencja Grupy Rodzinnej - nowa metoda pomocy rodzinie oraz Przeperski J., Ekologiczny model pomocy rodzinie na przykładzie metody „Konferencja Grupy Rodzinnej (KGR)”; www.kgr.org.pl; www.frg.org.uk - Reczek, E., Srzednicka, U., Kaczmarska–Maderek, A. (2007), Zobaczyć, zrozumieć, zmienić. Wideotrening Komunikacji, Kraków: Wydawnictwo PLUS; - Szpakiewicz-Olszewska M., Choroba psychiczna rodzica – jej wpływ na rozwój dziecka i funkcjonowanie rodziny [w:] Rodzice i dzieci: psychologiczny obraz sytuacji problemowych, CMPPP, Warszawa 2000. - Wegscheider-Cruse S., Rekonstrukcja rodziny, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i definiuje podstawowe pojęcia takie, jak: kryzys, przemoc w rodzinie, krzywdzenie emocjonalne, uraz psychiczny itp. - Wymienia i opisuje poznane podczas zajęć metody pracy z rodziną - Dokonuje analizy i interpretacji teorii psychologicznych w kontekście ich przydatności w pomocy rodzinie - Opisuje najczęściej stosowane strategie i formy interwencji w pracy z rodziną w potrzebie - Samodzielnie wyjaśnia i ilustruje przydatność poszczególnych metod interwencji w system rodzinny Umiejętności: - Umie rozpoznawać problemy rodzin w potrzebie i rodzin w kryzysie - Dobiera najwłaściwsze metody pracy z daną rodziną na podstawie rozpoznania jej potrzeb - Formułuje zalecenia do pracy z poszczególnymi członkami rodziny i całym systemem rodzinnym Kompetencje społeczne i postawy: - Doskonali umiejętności nawiązywania kontaktu oraz interwencji w pracy z rodziną - Demonstruje wybraną metodę pracy z rodziną na forum grupy - Stosuje standardy etyczne w pracy z rodziną - Docenia potrzebę poufności, akceptacji i zrozumienia w pracy z rodziną |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń są: - prezentacja jednej metody pracy z rodziną na forum grupy, - opracowanie teoretyczne jednego nurtu terapii rodzin i przygotowanie opisu sytuacji rodziny z punktu widzenia określonego podejścia teoretycznego, - opracowanie w grupie planu pomocy rodzinie do przypadku omawianego na zajęciach. W przypadku większej niż dopuszczalna liczby nieobecności lub braku przygotowania do zajęć student ma obowiązek zaliczyć zaległy materiał. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Zubala | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kownacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Zubala | |
Prowadzący grup: | Hanna Tomaszewska-Pękała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.