Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD/PPPW - Edukacja muzyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MD/PPPW-EM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD/PPPW - Edukacja muzyczna
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o muzyce w ujęciu estetycznym i teoretycznym a także rozwinięcie ich muzykalności. W toku własnych działań muzycznych: ruchu z muzyką, gry na instrumentach perkusyjnych, śpiewu, słuchania muzyki i tworzenia muzyki elementarnej (w/g metody Orffa), studenci będą mieli okazję zapoznać się z muzyką zarówno od strony słuchacza jak i wykonawcy, a zdobyte doświadczenie i umiejętności pozwolą na wnikliwsze rozumienie zagadnień związanych z muzyką i wykonawstwem muzycznym. Wiedza muzyczna będzie omawiana także w kontekście rozwoju muzycznego dziecka. Repertuar poznany na zajęciach studenci będą mogli wykorzystać podczas własnej pracy z dziećmi.

Pełny opis:

I. Muzyka, jako podmiot przeżycia estetycznego.

Wielopoziomowość i wielowymiarowość oddziaływania muzyki na różne sfery funkcjonowania człowieka. Osobowościowe uwarunkowania wyborów muzycznych. Osłuchanie z muzyką wartościową i wiedza o muzyce, jako podstawa gustu i smaku muzycznego. Środowisko muzyczne dziecka a potrzeby, funkcje muzyki w życiu i wybory muzyczne człowieka dorosłego.

II. Teoria i praktyka muzyczna.

Wiedza o dźwiękach, zapisie i odczytywaniu muzyki oraz sposobach organizacji materiału dźwiękowego.

Dźwięki, jako zjawiska akustyczne i jako materiał muzyki. Pięciolinia, klucze muzyczne, graficzny zapis czasu trwania i wysokości dźwięków. Podstawowe pojęcia muzyki tonalnej: skala, gama, tonacja, trójdźwięk, triada harmoniczna, kadencja. Dźwięki we wzajemnych relacjach czasoprzestrzennych: puls muzyczny, akcenty metryczne, metrum, interwały, współbrzmienia konsonansowe i dysonansowe, melodia, harmonia- muzyczne znaczenie pojęcia. Przykładowe rodzaje akompaniamentów opartych na harmonice funkcyjnej. Muzyka w skalach modalnych, muzyka atonalna.Gra na instrumentach perkusyjnych melodycznych i niemelodycznych, śpiew i ruch z muzyką, jako ilustracja omawianych zagadnień teoretycznych i rozwijanie umiejętności odtwarzania muzyki ze słuchu i z prostego zapisu nutowego.

Zasady konstrukcji utworów muzycznych: kontrast, tożsamość, podobieństwo - słuchowe różnicowanie w wybranych przykładach muzycznych. Słuchanie i analiza wybranych przykładów muzyki klasycznej (wersje audio lub video) pod kątem wartości estetycznych i dydaktycznych.

III. Rola umiejętności muzycznych nauczyciela w tworzeniu potrzeby obcowania z muzyką u dzieci.Integrujące wartości muzyki i zabaw z muzyką w procesie wychowania i kształcenia dzieci.

Literatura:

1. Ausoni A., Muzyka. Leksykon historia, sztuka, ikonografia.

2. Burowska Z.,Głowacka E., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, wyd.II rozszerzone

3. Lipska E.,Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka

4. Smoczyńska – Nachtman U., Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie wg koncepcji Carla Orffa

5. Śmiechowski B., O muzyce najpiękniejszej ze sztuk

6. Waugh A., Muzyka klasyczna. Nowy sposób słuchania.

7. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, rozdz. VI i VIII

www.muzykajest.pl

www.edumuz.pl

Materiały nutowe opracowane przez wykładowcę pod kątem możliwości wykonawczych uczestników zajęć.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna:

- różne rodzaje muzyki wartościowej i kryteria jej oceniania

- wybrane przykłady utworów muzycznych z różnych epok

- podstawowe pojęcia i słownictwo muzyczne

- zapis muzyczny w kluczu wiolinowym

- przebieg rozwoju muzycznego człowieka

- kształcące i wychowawcze wartości nauki muzyki

- wymiary i przejawy integracji przez muzykę

Student potrafi:

- słuchać uważnie muzyki i dyskutować na temat zależności między

doborem środków kompozytorskich a brzmieniem i wyrazem

słuchanego utworu

- rozpoznać słuchowo formotwórcze zasady konstrukcji utworu

- odtworzyć z zapisu nutowego rytm na instrumentach perkusyjnych,

przedstawić go ruchem i przeczytać tataizacją

- odtworzyć z zapisu nutowego proste melodie na dzwonkach

chromatycznych

- zaśpiewać piosenki i wykonać zabawy ruchowe z repertuaru

dziecięcego poznane na zajęciach

- dobrać odpowiednie aktywności muzyczne do wybranych celów

zajęć z dziećmi

Kompetencje społeczne:

Student:

- jest świadomy znaczenia własnych kompetencji - w tym

muzycznych - dla skutecznej i satysfakcjonującej pracy z dziećmi

- pracuje samodzielnie nad doskonaleniem swoich umiejętności

muzycznych

- potrafi wyrażać swoje opinie na forum grupy

Metody i kryteria oceniania:

Przy zaliczeniu będzie brane pod uwagę :

- aktywne uczestnictwo w zajęciach

- zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym

- zaliczenia cząstkowe poszczególnych aktywności muzycznych

- wyniki 2 pisemnych sprawdzianów ze znajomości zagadnień

poruszanych na zajęciach i w zaleconej lekturze

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)