PSW-Introduction to social work
General data
Course ID: | 2300-MK-PSW-PPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | PSW-Introduction to social work |
Name in Polish: | PSW - Podstawy pracy socjalnej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | The purpose of this course is to introduce students to social work through an exploration of the history, philosophical foundation, and theoretical perspectives. |
Short description: |
Aims: The purpose of his course is to introduce students to social work through an exploration of the history, philosophical foundation, and theoretical perspectives of social work. The content of the course and examination covers the following topics: 1. Definition of social work and its mission. 2. Historical roots and development of social work as a profession 3. Methods of social work. 4 .Social work values and ethics 5. Social system theory and its contribution to social work 6. Generalist social work practice. 7. Problem-solving in social work. 8. Knowledge, skills and values as an equipment of professional social workers. 9. Areas of social work practice in a contemporary society. 10. Social work in a local community |
Full description: |
Aims: The purpose of his course is to introduce students to social work through an exploration of the history, philosophical foundation, and theoretical perspectives of social work. The content of the course and examination covers the following topics: 1. Definition of social work and its mission. 2. Historical roots and development of social work as a profession 3. Methods of social work. 4 .Social work values and ethics 5. Social system theory and its contribution to social work 6. Generalist social work practice. 7. Problem-solving in social work. 8. Knowledge, skills and values as an equipment of professional social workers. 9. Areas of social work practice in a contemporary society. 10. Social work in a local community |
Bibliography: |
L- Dubois B., Miley K., Praca socjalna, zawód, który dodaje sił, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. - Nocuń A.W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. - Pedagogika społeczna, Pilch T., Lepalczyk I. (red.), wyd. II, Wydawnictwo “Żak”, Warszawa 1996: Szatur-Jaworska B., Teoretyczne podstawy pracy socjalnej; Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków; Szmagalski J., Metoda grupowa w pracy socjalnej; Pilch T., Metoda organizowania środowiska. - Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo “Żak” 1996. - Theiss W., Bojownik, instruktor, profesjonalista. Z tradycji zawodu pracownika socjalnego w Polsce, “Praca Socjalna” 1/1992. - Watts S., Praca socjalna w społeczności lokalnej, w: Lishman J. (red.) Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Śląsk, Katowice 1998. - Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. iteratura uzupełniająca: Pilch T., Lalak. (red.), Elementarne pojęcia pracy socjalnej; książki R. Wroczyńskiego i A. Kamińskiego, Lepalczyk I., Wasilewska. (red.) Helena Radlińska- człowiek i wychowawca.; Lepalczyk I. (red.) Helena Radlińska. Życie i twórczość. Hasła dot. pracy socjalnej w Encyklopedii pedagogicznej XXI w.; Teksty źródłowe: prace Heleny Radlińskiej. Ustawa o pomocy społecznej oraz publikacje IASSW, IFSW, PTPS dostępne w Internecie, publikacje zagraniczne dostępne u wykładowcy. |
Learning outcomes: |
Through active participation in this course the students will be able to: -understand the philosophical, historical, knowledge and values bases of social work -understand the basic concept of social work and social work theory and their application for working with individuals, families, groups and communities. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia kończą się sprawdzianem w formie pisemnego kolokwium, którego zaliczenie jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego. |
Copyright by University of Warsaw.