MK - Systemy wspierania dziecka i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MK-SW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MK - Systemy wspierania dziecka i rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zwrócenie uwagi na społeczny kontekst przemian rodziny, omówienie funkcji polityki społecznej oraz systemów wspierania rodziny, roli instytucji publicznych i organizacji pozarządowych działających na rzecz dziecka i rodziny na poziomie lokalnym. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu omawiane będą przemiany rodziny i wynikające z nich zagrożenia dla rozwoju dzieci i młodzieży (sytuacja demograficzna, problemy uzależnienią, ubóstwa i wykluczenia społecznego). Studenci poznają teoretyczne podstawy, wartości i zasady podejścia zorientowanego na rodzinę. Zostanie im przedstawiony stan najnowszych badań i główne raporty nt. uwarunkowań rodzicielstwa i wspierania rodziny o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Zapoznają się z działaniami polityki społecznej na rzecz dzieci i rodzin w Polsce i innych krajach, zasadami polityk rodzinnych i instrumentami wspierania rodziny. Poznają systemy wsparcia dziecka i rodziny w Polsce i za granicą, zadania pomocy społecznej oraz instytucje organizacje pozarządowe działające na rzecz dziecka i rodziny. Będą także mogli poznać przykłady działań wspierających dzieci, młodzież i rodziny w środowisku lokalnym oraz programy pomocy rodzinom z grupy ryzyka. |
Literatura: |
Kwak A. Społeczny i indywidualny wymiar rodzicielstwa (w:) Rodzicielstwo – między domem, prawem, służbami socjalnymi. Warszawa 2008. Jakiej polityki rodzinnej potrzebuje Polska. Raport Instytutu Ordo Iuris. Warszawa 2015 Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych (red. J. Brągiel, B. Górnicka), Opole 2015. Świderska M. Asystent rodziny. Współczesna forma pomocy rodzinie. Łódź 2013. Zmiany w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Pespektywa europejska (red. Z. W. Stelmaszuk, Warszawa 2001). Współczesna rodzina polska. Przemiany zagrożenia i wyzwania (red. A. Jabłoński i in.), Lublin, 2015 Z. W. Stelmaszuk, Rola i zadania służb społecznych ds. pomocy dziecku i rodzinie. Perspektywa europejska (w:) Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. Debata o nowym systemie (red. M. Racław-Markowska) , Warszawa 2005. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej. Opracowania dostępne w Internecie: Koordynacja polityki rodzinnej w Polsce. NIK 2015 Pomoc społeczna i opieka nad dzieckiem i rodziną w 2014 roku. GUS, Warszawa 2015. Program 500+ Program Rodzina na lata 2010-2020. warszawa rodzinna.um.warszawa.pl Program wspierania rodziny w mieście st. Warszawie na lata 2016-2018. Wojewódzki program wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, Łódź 2014 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Wiedza: studenci znają i rozumieją przemiany rodziny i wynikające z nich zagrożenia dla funkcjonowania rodziny i rozwoju dzieci i młodzieży rozumieją uwarunkowania rodzicielstwa znają stan najnowszych badań nad rodziną i główne raporty o zasięgu krajowym i międzynarodowym rozumieją podstawy podejścia zorientowanego na rodzinę w teorii i praktyce społecznej znają systemy wspierania rodziny i programy prewencyjne i interwencyjne w Polsce i innych krajach są w stanie opisać i krytycznie zanalizować przykłady innowacyjnych działań na rzecz dziecka i rodziny oferowanymi przez instytucje publiczne i organizacje pozarządowe. potrafią wskazać efektywne strategie i projekty skierowane do dzieci i rodzin w środowisku lokalnym oraz modele pomocy rodzinom z grupy ryzyka Kompetencje społeczne studenci rozumieją uwarunkowania rodzicielstwa we współczesnym świecie zdają sobie sprawę z trudności, z jakimi borykają się współczesne rodziny prezentują postawy wrażliwości na potrzeby dzieci i rodzin z grupy ryzyka są gotowi do podejmowania działań aktywizujących dzieci i rodziny |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Zaliczenie wykładów na podstawie kolokwium pisemnego przeprowadzonego pod koniec semestru (zaliczenie jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego). Egzamin pisemny z modułu kierunkowego. Wymagana jest umiejętność integrowania wiedzy zdobytej w ramach modułu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.