MM-Methodical module-Early Childhood Education
General data
Course ID: | 2300-MM/PW |
Erasmus code / ISCED: |
05.2
|
Course title: | MM-Methodical module-Early Childhood Education |
Name in Polish: | MM - Moduł metodyczny-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zadaniem tego modułu jest zapoznanie studentów z organizacją i funkcjonowaniem przedszkola i szkoły jako instytucji edukacyjnych w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych, a także ze specyfiką pracy z małymi dziećmi z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości. |
Bibliography: |
(in Polish) Zestaw lektur został podany w opisach każdego z przedmiotów tworzących moduł. Przed przystapieniem do opracowania projektu: Szkoła lub przedszkole w zmianie, zalecane jest także zapoznanie się z następującami publikacjami: 1. M. Fullan, Wybór złych sterowników w całościowej reformie edukacji. 2. E. Maksymowska, O czym warto pamiętać wprowadzając znaczącą zmianę w zarządzanej placówce. 3. M. Rasfeld, S. Breindenbach, Budząca się szkoła 4. D. Tuohy, Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi 5. H. Dumont i inni (red), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza -posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych. -posiada wiedzę na temat wpływu zróżnicowania kulturowego, etnicznego, socjoekonomicznego dzieci na ich rozwój i edukację -posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń dzieciństwa tkwiących w środowisku instytucjonalnym, domowym, lokalnym i zna ich potencjalne konsekwencje (bieda, dysfunkcjonalność, przemoc, bezrobocie, brak służb wspomagania rozwoju rodziny, konsumizm) -posiada wiedzę na temat aktualnych regulacji prawnych i rozwiązań instytucjonalnych w zakresie wspierania dzieci i rodzin, w tym przeżywających jakieś trudności -zna metody organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego -zna programy i metody, pozwalające projektować i realizować własne projekty o charakterze adaptacyjnym, międzykulturowym, wychowawczym -zna podstawy prawne oraz założenia polskiej polityki oświatowej wobec mniejszości narodowych oraz grup imigrantów i reemigrantów -posiada wiedzę na temat specyfiki kształcenia zintegrowanego i wyróżnia różnorodne płaszczyzny aktywności uczniów w kształceniu zintegrowanym Umiejętności -ocenia programy edukacyjne według poznanych kryteriów psychologicznych, pedagogicznych i medialnych z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym -projektuje i organizuje sytuacje edukacyjne, które umożliwiają dzieciom zdobywanie różnorodnych doświadczeń poznawczych i emocjonalno-społecznych w przedszkolu i w szkole -ocenia i monitoruje postępy w rozwoju i edukacji dziecka na podstawie różnych źródeł wiedzy (np. obcojęzycznych, ICT, specjalistycznej, psychologicznej, action research) -potrafi udzielać skutecznej informacji zwrotnej, pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej -potrafi kierować grupą , rozwiązywać konflikty i różnego typu problemy wychowawcze -dokonuje systematycznej autorefleksji nad stosowanymi metodami wychowania, i strategiami nauczania i uczenia się dzieci -projektuje i organizuje sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje obywatelskie i kulturę demokratyczną -rozwija kompetencje medialne swoich wychowanków -wykorzystuje nowoczesne technologie informacyjne w popularyzacji nauki i w codziennej praktyce edukacyjnej -samodzielnie konstruuje programy edukacyjne dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych Kompetencje społeczne -jest gotowy do podejmowania innowacyjnych działań pedagogicznych w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej -w procesie komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi uwzględnia ich zróżnicowanie społeczno-kulturowe, etniczne i socjoekonomiczne -prezentuje postawę zrozumienia i otwartości oraz potrafi zapobiegać przejawom nietolerancji, dyskryminacji i ksenofobii -zachęca do krytycznego, selektywnego i racjonalnego korzystania z oferty medialnej, upowszechnia informacje na temat zagrożeń związanych z niekontrolowanym korzystaniem z mediów przez najmłodszych użytkowników |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zgodnie ze zdobytą wiedzą i umiejętnościami w trakcie realizacji zajęć z tego modułu, a także wykorzystując wiedzę poza formalną, studenci przygotowują w grupach pisemny projekt nowoczesnej szkoły lub przedszkola Projekt powinien uwzględniać następujące elementy; 1. Architektura szkoły lub przedszkola - zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz i na zewnątrz budynku, program ukryty za architekturą. 2. Szkoła lub przedszkole jako instytucja realizująca określone zadania edukacyjne i społeczne 3. Relacje między szkołą lub przedszkolem a najbliższym środowiskiem społecznym 4. Kierowanie grupą dzieci, utrzymywanie dyscypliny 5. Strategie wspierania rozwoju dzieci i nauczyciela Po uzyskaniu pozytywnej oceny złożonego projektu, studenci przystępują do publicznej jego prezentacji i obrony. Ocena z modułu jest średnią ważoną oceny, uzyskanej z projektu opracowanego pisemnie i jego obrony. |
Copyright by University of Warsaw.