University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MM-Methodical module-Early Childhood Education

General data

Course ID: 2300-MM/PW
Erasmus code / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: MM-Methodical module-Early Childhood Education
Name in Polish: MM - Moduł metodyczny-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zadaniem tego modułu jest zapoznanie studentów z organizacją i funkcjonowaniem przedszkola i szkoły jako instytucji edukacyjnych w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych, a także ze specyfiką pracy z małymi dziećmi z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości.

Bibliography: (in Polish)

Zestaw lektur został podany w opisach każdego z przedmiotów tworzących moduł. Przed przystapieniem do opracowania projektu: Szkoła lub przedszkole w zmianie, zalecane jest także zapoznanie się z następującami publikacjami:

1. M. Fullan, Wybór złych sterowników w całościowej reformie edukacji.

2. E. Maksymowska, O czym warto pamiętać wprowadzając znaczącą zmianę w zarządzanej placówce.

3. M. Rasfeld, S. Breindenbach, Budząca się szkoła

4. D. Tuohy, Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi

5. H. Dumont i inni (red), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

-posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych.

-posiada wiedzę na temat wpływu zróżnicowania kulturowego, etnicznego, socjoekonomicznego dzieci na ich rozwój i edukację

-posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń dzieciństwa tkwiących w środowisku instytucjonalnym, domowym, lokalnym i zna ich potencjalne konsekwencje (bieda, dysfunkcjonalność, przemoc, bezrobocie, brak służb wspomagania rozwoju rodziny, konsumizm)

-posiada wiedzę na temat aktualnych regulacji prawnych i rozwiązań instytucjonalnych w zakresie wspierania dzieci i rodzin, w tym przeżywających jakieś trudności

-zna metody organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego

-zna programy i metody, pozwalające projektować i realizować własne projekty o charakterze adaptacyjnym, międzykulturowym, wychowawczym

-zna podstawy prawne oraz założenia polskiej polityki oświatowej wobec mniejszości narodowych oraz grup imigrantów i reemigrantów

-posiada wiedzę na temat specyfiki kształcenia zintegrowanego i wyróżnia różnorodne płaszczyzny aktywności uczniów w kształceniu zintegrowanym

Umiejętności

-ocenia programy edukacyjne według poznanych kryteriów psychologicznych, pedagogicznych i medialnych z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

-projektuje i organizuje sytuacje edukacyjne, które umożliwiają dzieciom zdobywanie różnorodnych doświadczeń poznawczych i emocjonalno-społecznych w przedszkolu i w szkole

-ocenia i monitoruje postępy w rozwoju i edukacji dziecka na podstawie różnych źródeł wiedzy (np. obcojęzycznych, ICT, specjalistycznej, psychologicznej, action research)

-potrafi udzielać skutecznej informacji zwrotnej, pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej

-potrafi kierować grupą , rozwiązywać konflikty i różnego typu problemy wychowawcze

-dokonuje systematycznej autorefleksji nad stosowanymi metodami wychowania, i strategiami nauczania i uczenia się dzieci

-projektuje i organizuje sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje obywatelskie i kulturę demokratyczną

-rozwija kompetencje medialne swoich wychowanków

-wykorzystuje nowoczesne technologie informacyjne w popularyzacji nauki i w codziennej praktyce edukacyjnej

-samodzielnie konstruuje programy edukacyjne dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych

Kompetencje społeczne

-jest gotowy do podejmowania innowacyjnych działań pedagogicznych w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

-w procesie komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi uwzględnia ich zróżnicowanie społeczno-kulturowe, etniczne i socjoekonomiczne

-prezentuje postawę zrozumienia i otwartości oraz potrafi zapobiegać przejawom nietolerancji, dyskryminacji i ksenofobii

-zachęca do krytycznego, selektywnego i racjonalnego korzystania z oferty medialnej, upowszechnia informacje na temat zagrożeń związanych z niekontrolowanym korzystaniem z mediów przez najmłodszych użytkowników

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zgodnie ze zdobytą wiedzą i umiejętnościami w trakcie realizacji zajęć z tego modułu, a także wykorzystując wiedzę poza formalną, studenci przygotowują w grupach pisemny projekt nowoczesnej szkoły lub przedszkola

Projekt powinien uwzględniać następujące elementy;

1. Architektura szkoły lub przedszkola - zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz i na zewnątrz budynku, program ukryty za architekturą.

2. Szkoła lub przedszkole jako instytucja realizująca określone zadania edukacyjne i społeczne

3. Relacje między szkołą lub przedszkolem a najbliższym środowiskiem społecznym

4. Kierowanie grupą dzieci, utrzymywanie dyscypliny

5. Strategie wspierania rozwoju dzieci i nauczyciela

Po uzyskaniu pozytywnej oceny złożonego projektu, studenci przystępują do publicznej jego prezentacji i obrony.

Ocena z modułu jest średnią ważoną oceny, uzyskanej z projektu opracowanego pisemnie i jego obrony.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)