University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MM-Educational Skills Training

General data

Course ID: 2300-MM/PW-TU
Erasmus code / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: MM-Educational Skills Training
Name in Polish: MM - Trening umiejętności wychowawczych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Podstawowym celem kursu jest przygotowanie świadomego swojej roli, refleksyjnego nauczyciela, wyposażonego w różnorodny zasób umiejętności zawodowych. Zajęcia mają za zadanie przekazać wiedzę na temat różnych kontekstów i uwarunkowań przebiegu procesu wychowania. Udział w warsztatach rozwija kompetencje pedagogiczne przyszłych nauczycieli w zakresie w zakresie wspierania wychowanka w rozwoju osobistym, a także doskonali umiejętności rozwiązywania różnych problemów w relacjach nauczyciel- uczeń- rodzice.

Wymiernym rezultatem zajęć będzie:

- podniesienie skuteczności oddziaływań wychowawczych,

- efektywne radzenie sobie z problemami wychowawczymi,

- zmniejszenie bezradności wychowawczej,

- poprawa relacji interpersonalnych w klasie,

- podniesienie jakości kontaktów wychowawca-rodzice-uczniowie,

- konstruowanie programów/projektów o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć z uczestnicy będą mieli okazję doskonalić umiejętności komunikowania się z uczniami, rodzicami i innymi osobami współdziałającymi w procesie edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem różnych technik udzielania informacji zwrotnej i aktywnego słuchania.

Poznają wybrane metody i formy pracy, służące budowaniu pozytywnego klimatu wychowawczego, poznawaniu zespołu uczniowskiego i kształtowaniu prawidłowych stosunków interpersonalnych w grupie.

Będą praktycznie wykorzystywać różne strategie rozwiązywania problemów wychowawczych,najczęściej występujących w pracy z dziećmi na terenie przedszkola i szkoły podstawowej

Bibliography: (in Polish)

E. Petlák, Klimat szkoły, klimat klasy,

M.Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania

R. Brown, Procesy grupowe

A.Brzezińska,M.Czub, N. Ożadowicz, Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego

D.Klus-Stańska D, Adaptacja szkolna siedmiolatków

G. Huther , U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty?,

M.Deptuła, Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia

I. Czerniejewska, A. Marek , Uchodźca w mojej klasie

A.Oblacińska (red) ,Wspieranie dziecka z nadwaga i otyłością w społeczności szkolnej

M. O’Moore, S. J.Minton, Przemoc w szkole

R. M. Kowalski, S. P. Limber, P.W.Agatston, Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży

P. Ekman, Dlaczego dzieci kłamią

J. Szymańska, Programy profilaktyczne

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

-posiada wiedzę psychologiczno-pedagogiczną o wychowankach ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi oraz wiedzę na temat zróżnicowania środowisk ich życia, specyfiki procesów w nich zachodzących oraz konsekwencji edukacyjnych;

-zna podstawowe metody rozwiązywania problemów wychowawczych oraz aktywizowania uczniów w procesie edukacji,

-zna strategie służące nawiązywaniu pozytywnych kontaktów z rodzicami i prawnymi opiekunami, włączania ich i motywowania do współpracy na rzecz pozytywnego funkcjonowania dzieci na terenie placówki edukacyjnej

-zna zasady konstruowania i realizacji programów/projektów o charakterze adaptacyjnym, międzykulturowym, wychowawczym, profilaktycznym

UMIEJĘTNOŚCI

-posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, negocjować i rozwiązywać konflikty, tworzyć pozytywny klimat komunikacji z wychowankami, rodzicami, gronem pedagogicznym i środowiskiem lokalnym;

-potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym)

-potrafi zaprojektować zajęcia wychowawcze i edukacyjne , ocenić przydatność programów, metod, i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych;

-potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji

-potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

-rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie umiejętności wychowawczych,

-potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania;

-posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zajęcia mają charakter warsztatowy, polegający na konkretnym konstruowaniu i prowadzeniu oddziaływań o charakterze pedagogicznym. Uczestnicy będą analizować konkretne sytuacje edukacyjne, poznawać możliwości zastosowania różnych metod i form w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zaprojektowane symulacje umożliwią sprawdzenie i ocenę skuteczności wybranego rozwiązania, poszukiwanie innych oraz wybranie spośród kilku propozycji najbardziej optymalnego.W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów: / mini wykłady, prezentacje multimedialne, filmy, schematy, programy, projekty, scenariusze zajęć/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji w wyniku zastosowania “burzy mózgów”, dyskusji, odgrywania scenek, tworzenia webquestów, plakatów, schematów rysunkowych

Zaliczenie zajęć studenci uzyskują na podstawie:

- przygotowanej zespołowo prezentacji i ćwiczeń, będącej wprowadzeniem do wybranego tematu zajęć,

-zespołowego opracowania rozwiązania wybranego problemu wychowawczego

-indywidualnie zaprojektowanego rozwiązania problemów wychowawczych z dzieckiem na podstawie zgromadzonej dokumentacji

- pisemnej oceny programu wychowawczego/profilaktycznego według wcześniej ustalonych kryteriów

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)