University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MM - Methods of work with persons with emotional and mental health disorders

General data

Course ID: 2300-MM-PR-MPZEP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MM - Methods of work with persons with emotional and mental health disorders
Name in Polish: MM - Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej i wprowadzenia do psychologii

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć zostanie przedstawiona problematyka zaburzeń emocjonalnych i psychicznych u dzieci i młodzieży, wpływ tych zaburzeń na funkcjonowanie szkolne oraz zakres pomocy pedagoga procesie leczenia.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest dostarczanie studentowi wiedzy o tym, czym są zaburzenia emocjonalne i psychiczne u dzieci i młodzieży, w jaki sposób mogą wpływać na funkcjonowanie szkolne oraz jak i w jakim zakresie pedagog może pomóc w procesie leczenia. Zostaną omówione różnice pomiędzy zaburzeniami u dzieci i dorosłych, mechanizmy powstawania zaburzeń oraz możliwości leczenia. Przedstawione zostaną zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju, ponadto zaburzenia zachowania i mieszane zaburzenia zachowania i emocji. W odniesieniu do każdego zaburzenia będą omawiane jego konsekwencje dla funkcjonowania emocjonalnego, społecznego oraz poznawczego osoby na nie cierpiącej. Będziemy zastanawiać się nad konsekwencjami powyższych zaburzeń dla funkcjonowania szkolnego. Zostanie omówiona problematyka odmowy chodzenia do szkoły, wagarowania i wycofania szkolnego. Przedstawione będą metody pomocy pedagogiczno- psychologicznej na terenie szkoły oraz interwencje, jakie może podjąć pedagog , a także zagadnienia dotyczące współpracy z rodzicami, psychologami, psychoterapeutami, lekarzami oraz zakładami leczniczymi i szkołami przy nich działającymi.

Bibliography: (in Polish)

Carr A: Depresja i próby samobójcze młodzieży. Gdańsk, GWP, 2004

Carson R., Butcher J. Mineka S.: Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP, 2003

Dambach K.: Mobbing w szkole. Gdańsk,GWP, 2003

Hammen C. : Depresja. Gdańsk,GWP, 2006

Herbert M.: Rozwój społeczny ucznia.,Gdańsk GWP, 2004

Heyne D., Rollings S.: Niechęć do szkoły. Gdańsk, GWP, 2004

Kendall P.: Zaburzenia okresu dzieciństwa Gdańsk, GWP, 2004

Kołakowski A, Wolańczyk T., Pisula P., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Sopot, GWP, 2007

Jerzak M. (red): Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a rzeczywistość szkolna. Warszawa, PWN, 2016

Lauveng A.: Coś zupełnie innego. Piekło dorastania. Warszawa, Smak słowa. 2013

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

- Ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach (edukacyjnych, kulturowych, politycznych) wspierających osoby z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,

- Ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych pomiędzy osobą z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi, a jej środowiskiem i instytucjami społecznymi

- Ma elementarna wiedzę o psychospołecznych problemach osób z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi, oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania

- Ma wiedzę o normach i regułach organizujących proces edukacji osób z niepełnosprawnością. Zna podstawowe normy i reguły funkcjonowania odpowiednich instytucji edukacyjnych. Zna źródła ich powstania, zmiany i sposoby działania - zna odpowiednia regulacje prawne

- Ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,

-Ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,

Umiejętności:

- Potrafi prawidłowo interpretować proces edukacji osób z z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi, oraz określić jego znaczenie

- Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz nauk pokrewnych zwłaszcza psychiatrii, psychopatologii i psychologii klinicznej w celu analizy złożonych problemów, wychowania, kształcenia i wspomagania rozwoju osób z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,

- Potrafi diagnozować i analizować potrzeby oraz proces edukacji, wpierania i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,

- Potrafi przewidywać praktyczne skutki procesu edukacji, wpierania i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,

- Potrafi odwołać się do systemem klasyfikacji z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi i uwzględniać normy i reguły systemu edukacji i pomocy w celu projektowania właściwych działań pedagogicznych

-Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i pomocowych, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie

-Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie edukacji, wpierania i pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi,

Kompetencje społeczne:

- Potrafi planować działania edukacyjne na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi, oraz określać priorytety umożliwiające realizację określonego zadania

- Czuje się odpowiedzialny za skutki i efekty swojej pracy (wspomagania rozwoju osób z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi)

-Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać niektóre dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem osób z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi

-Współpracuje w grupie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), samodzielna lektura wskazanych pozycji (także lektur nie omawianych na zajęciach), kolokwium obejmujące swoim zakresem treść zajęć i lektur. Test będzie składał z pytań otwartych i zamkniętych w tym pytań wielokrotnego wyboru i pytań podchwytliwych (zalicza uzyskanie 60% możliwych punktów).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)