University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MM - Methods of work with persons with sensory disorders

General data

Course ID: 2300-MM-PR-MPZS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MM - Methods of work with persons with sensory disorders
Name in Polish: MM-Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami sensorycznymi
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) W ramach przedmiotu student poznaje metodykę usprawniania osób z zaburzeniami sensorycznymi: metody rehabilitacji zaburzonych procesów i funkcji, metody wykorzystywane w pracy pedagogicznej z tą grupą osób z niepełnosprawnością.

Short description: (in Polish)

Treści realizowane w ramach przedmiotu skoncentrowane są na metodyce usprawniania osób z zaburzeniami sensorycznymi, prezentacji oprotezowania usprawniającego uszkodzone zmysły oraz metod, które usprawniają zachowaną percepcję słuchową lub wzrokową i jej wykorzystywanie dla rozwoju procesów i funkcji zaburzonych wskutek wystąpienia uszkodzenia zmysłów także metod kompensacji zaburzeń - skutków wtórnych niepełnosprawności słuchowej lub wzrokowej. Metod usprawniania osób niedosłyszących i głuchych, niedowidzących i niewidomych oraz głuchoniewidomych.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami rozwojowymi i funkcjonalnymi utrudnieniami spowodowanymi uszkodzonymi zmysłami i metodami pracy pedagoga w procesie rehabilitacji i usprawniania tej grupy dzieci i młodzieży.

- uszkodzenie słuchu - klasyfikacja i systematyka, konsekwencje pierwotne i wtórne i ich znaczenie dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego oraz metody usprawniania i rehabilitacji

- dziecko niedosłyszące i głuche w instytucjach edukacyjnych - metody stymulacji rozwoju i usprawniania oraz wskazówki metodyczne dla efektywnego przebiegu procesu nauczania i uczenia się tej grupy dzieci

- uszkodzenie wzroku - klasyfikacja, systematyka, konsekwencje pierwotne i wtórne i ich znaczenie dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego oraz metody usprawniania

-dziecko niedowidzące i niewidome w instytucjach edukacyjnych metody stymulacji rozwoju, usprawniania zaburzonych procesów i funkcji oraz wskazówki metodyczne dla efektywnego przebiegu procesu nauczania i uczenia się tej grupy dzieci

Bibliography: (in Polish)

D. Smith (2010): Pedagogika specjalna

W. Dykcik (1998): Pedagogika specjalna

literatura uzupełniająca - dobierana do omawianych zagadnień

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza;

- student ma wiedzę o uszkodzeniach zmysłu słuchu i wzroku oraz konsekwencjach ich uszkodzenia dla rozwoju i edukacji oraz specjalnych potrzebach edukacyjnych tej grupy osób warunkowanych patogenezą uszkodzenia struktur zmysłowych

- o metodach wykorzystywanych w procesie rehabilitacji i usprawniania oraz metodach pracy pedagoga wykorzystywanych na różnych szczeblach edukacji

Umiejętności:

potrafi właściwie odczytać dokumentację medyczną i psychologiczną oraz na jej podstawie, zidentyfikować rodzaj, stopień uszkodzenia oraz potrzeby edukacyjne ucznia oraz dobrać adekwatne do nich metody usprawniania, stymulacji i wsparcia, zapobiegać niepowodzeniom szkolnym

Postawy:

Rozumie i akceptuje specjalne potrzeby edukacyjne tej grupy uczniów

Charakteryzuje się gotowością do wspierania swoich uczniów w realizacji ról i zadań szkolnych

Jest otwarty na modyfikację swojego sposobu pracy ze względu na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzoną percepcją słuchową lub wzrokową

-

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- aktywność na zajęciach

- praca zaliczeniowa, kolokwium lub test

-obecność na wszystkich zajęciach

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)