MM - Methods of work with persons with sensory disorders
General data
Course ID: | 2300-MM-PR-MPZS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | MM - Methods of work with persons with sensory disorders |
Name in Polish: | MM-Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami sensorycznymi |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) W ramach przedmiotu student poznaje metodykę usprawniania osób z zaburzeniami sensorycznymi: metody rehabilitacji zaburzonych procesów i funkcji, metody wykorzystywane w pracy pedagogicznej z tą grupą osób z niepełnosprawnością. |
Short description: |
(in Polish) Treści realizowane w ramach przedmiotu skoncentrowane są na metodyce usprawniania osób z zaburzeniami sensorycznymi, prezentacji oprotezowania usprawniającego uszkodzone zmysły oraz metod, które usprawniają zachowaną percepcję słuchową lub wzrokową i jej wykorzystywanie dla rozwoju procesów i funkcji zaburzonych wskutek wystąpienia uszkodzenia zmysłów także metod kompensacji zaburzeń - skutków wtórnych niepełnosprawności słuchowej lub wzrokowej. Metod usprawniania osób niedosłyszących i głuchych, niedowidzących i niewidomych oraz głuchoniewidomych. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami rozwojowymi i funkcjonalnymi utrudnieniami spowodowanymi uszkodzonymi zmysłami i metodami pracy pedagoga w procesie rehabilitacji i usprawniania tej grupy dzieci i młodzieży. - uszkodzenie słuchu - klasyfikacja i systematyka, konsekwencje pierwotne i wtórne i ich znaczenie dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego oraz metody usprawniania i rehabilitacji - dziecko niedosłyszące i głuche w instytucjach edukacyjnych - metody stymulacji rozwoju i usprawniania oraz wskazówki metodyczne dla efektywnego przebiegu procesu nauczania i uczenia się tej grupy dzieci - uszkodzenie wzroku - klasyfikacja, systematyka, konsekwencje pierwotne i wtórne i ich znaczenie dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego oraz metody usprawniania -dziecko niedowidzące i niewidome w instytucjach edukacyjnych metody stymulacji rozwoju, usprawniania zaburzonych procesów i funkcji oraz wskazówki metodyczne dla efektywnego przebiegu procesu nauczania i uczenia się tej grupy dzieci |
Bibliography: |
(in Polish) D. Smith (2010): Pedagogika specjalna W. Dykcik (1998): Pedagogika specjalna literatura uzupełniająca - dobierana do omawianych zagadnień |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza; - student ma wiedzę o uszkodzeniach zmysłu słuchu i wzroku oraz konsekwencjach ich uszkodzenia dla rozwoju i edukacji oraz specjalnych potrzebach edukacyjnych tej grupy osób warunkowanych patogenezą uszkodzenia struktur zmysłowych - o metodach wykorzystywanych w procesie rehabilitacji i usprawniania oraz metodach pracy pedagoga wykorzystywanych na różnych szczeblach edukacji Umiejętności: potrafi właściwie odczytać dokumentację medyczną i psychologiczną oraz na jej podstawie, zidentyfikować rodzaj, stopień uszkodzenia oraz potrzeby edukacyjne ucznia oraz dobrać adekwatne do nich metody usprawniania, stymulacji i wsparcia, zapobiegać niepowodzeniom szkolnym Postawy: Rozumie i akceptuje specjalne potrzeby edukacyjne tej grupy uczniów Charakteryzuje się gotowością do wspierania swoich uczniów w realizacji ról i zadań szkolnych Jest otwarty na modyfikację swojego sposobu pracy ze względu na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzoną percepcją słuchową lub wzrokową - |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - aktywność na zajęciach - praca zaliczeniowa, kolokwium lub test -obecność na wszystkich zajęciach |
Copyright by University of Warsaw.