Metody pracy z rodzinami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z rodzinami |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy pracy z rodziną jako systemem (psychoanaliza, behawioryzm, teoria systemowa). Modele praktyki interpersonalnej w pracy z rodziną. Pomoc rodzinom w pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej. Rodzina w potrzebie – główne strategie i formy interwencji w sytuacjach problemowych. Wprowadzanie zmian w sytuacji rodziny – praca z całym systemem, z podsystemami, z osobami indywidualnymi, z systemami zewnętrznymi. Budowanie planów pomocy rodzinie. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą poznawać różnorodne metody pracy z rodzinami w potrzebie, stanowiące warsztat pracy pedagoga społecznego i pracownika socjalnego. Tematyka zajęć będzie koncentrować wokół następujących zagadnień: 1.Rodzina w potrzebie: główne strategie i formy interwencji w pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej. 2.Terapie rodziny: główne kierunki, nurty i kontrowersje. 3.Rodzina w kryzysie: kryzys i jego rodzaje, interwencja kryzysowa; terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniach, terapia ekologiczna z zastosowaniem mapy przestrzeni życiowej. 4.Rodzina a przemoc: metody pracy z rodziną, sprawcami i ofiarami przemocy. 5.Rodzina a krzywdzenie emocjonalne: metody interwencji, terapia behawioralna i behawioralno-poznawcza. 6.Rodzina z zaburzoną komunikacją: wideotrening komunikacji, konferencje grup rodzinnych. 7.Rodzina po urazie (traumie): rodzina wobec śmierci i żałoby, rodzina a choroba, rodzina a zaburzenia psychiczne. |
Literatura: |
-Badura-Madej, Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000. -De Jong P., Kim Berg I., Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. -Garvin D.Ch., Seabury B. A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 2, Śląsk, Katowice 1998. -Greenstone J.L., Interwencja kryzysowa, GWP, Gdańsk 2004. -Keirse Manu, Smutek dziecka: jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę, Polskie Wydaw. Encyklopedyczne "Polwen", Radom 2005. -Iwaniec D., Szmagalski J., Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie, WUW, Warszawa 2005. - Beverly James, Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003 -Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, PARPA, Warszawa 2009. -Grzesiuk Lidia, Psychoterapia – praktyka. Podręcznik akademicki, Eneteia, Warszawa 2006. -Keirse M., Smutek dziecka: jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę, Polskie Wydaw. Encyklopedyczne "Polwen", Radom 2005. -Kozłowska A., Zaburzenia życia uczuciowego dziecka problemem rodziny, Żak, Warszawa 2005. -Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001. -Mostwin D. Przestrzeń życiowa rodziny. Ekologiczny model terapii rodziny w stanie kryzysu, Synapsis, Warszawa 1992. -Przeperski J., Konferencja Grupy Rodzinnej - nowa metoda pomocy rodzinie oraz Przeperski J., Ekologiczny model pomocy rodzinie na przykładzie metody „Konferencja Grupy Rodzinnej (KGR)”; www.kgr.org.pl; www.frg.org.uk -Szpakiewicz-Olszewska M., Choroba psychiczna rodzica – jej wpływ na rozwój dziecka i funkcjonowanie rodziny [w:] Rodzice i dzieci: psychologiczny obraz sytuacji problemowych, CMPPP, Warszawa 2000. -Wegscheider-Cruse S., Rekonstrukcja rodziny, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - Zna i definiuje podstawowe pojęcia takie, jak: kryzys, przemoc, krzywdzenie emocjonalne, uraz psychiczny itp. - Umie rozpoznawać problemy rodzin w potrzebie i rodzin w kryzysie - Dokonuje analizy i interpretacji teorii psychologicznych w kontekście ich przydatności w pomocy rodzinie - Opisuje najczęściej stosowane strategie i formy interwencji w pracy z rodziną w potrzebie - Samodzielnie wyjaśnia i ilustruje przydatność poszczególnych metod interwencji w system rodzinny - Demonstruje wybraną metodę pracy z rodziną na forum grupy - Dobiera najwłaściwsze metody pracy z daną rodzina na podstawie rozpoznania jej potrzeb - Formułuje zalecenia do pracy z poszczególnymi członkami rodziny i całym systemem rodzinnym - Buduje samodzielnie własny plan pomocy rodzinie - Stosuje standardy etyczne w pracy z rodziną - Docenia potrzebę poufności, akceptacji i zrozumienia w pracy z rodziną |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń są: - obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), - przygotowanie do zajęć – czytanie literatury, wykonywanie na bieżąco zadawanych do domu prac, - prezentacja jednej metody pracy z rodziną na forum grupy, - napisanie planu pomocy rodzinie. Ocena końcowa to średnia ocen z prezentacji i planu pomocy rodzinie. W przypadku większej niż dopuszczalna liczby nieobecności lub braku przygotowania do zajęć student ma obowiązek zaliczyć zaległy materiał. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.