MS1 - Teoria edukacji nieformalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-AKN-TEN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Teoria edukacji nieformalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie w obszar teorii edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej, wskazanie na główne nurty rozwoju tej dziedziny w Polsce i na świecie, zaprezentowanie najważniejszych działań praktycznych w tym zakresie oraz metod jakimi posługuje się ta dziedzina wiedzy. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi teoriami funkcjonującymi w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz z praktycznymi wdrożeniami tych teorii do działań w obszarze edukacji i kultury. Studenci dowiedzą się w jaki sposób edukacja nieformalna i pozaformalna jest realizowana w Polsce oraz jakie tendencje w tym zakresie widoczne są w trendach światowych. Podczas wykładu zostaną zaprezentowane metody, które są wykorzystywane do działań w ramach tych nurtów, czym one się charakteryzują i w jakich sytuacjach mogą być stosowane. |
Literatura: |
M. Rasfeld, S. Breidenbach, Budząca się szkoła Doświadczać uczenia się. Materiały pokonferencyjne, FRSE Uczyć się inaczej. Compendium wiedzy o edukacji pozaformalnej na podstawie doświadczeń uczestników I ucestniczek Programu “Młodzież w działaniu” (2007 – 2013), FRSE Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty I kontynuacje, red. B. Śliwerski Edukacja alternatywna: nowe teorie, modele badań, i reform, red. J. Piekarski, B. Śliwerski Outdoor-owy zawrót głowy. Praktyczne zastosowanie edukacji nieformalnej w tym outdoor eduaction w pracy z młodzieżą, red. Katarzyna Jurewicz Grywalizacja. Zrób to sam. Poradnik, opracowanie: J. Siadkowski S. Czachorowski, Wyludniające się sale wykładowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe pojęcia zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz wie jakie powiązania między nimi występują Wie, jakie miejsce w naukach społeczno-humanistycznych zajmuje edukacja nieformalna, pozaformalna i alternatywna Rozumie, jakie różnice występują między edukacją nieformalną, pozaformalną i alternatywną Zna podstawowe teorie z zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej Wie z jakimi grupami społecznymi i wiekowymi można pracować w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej Wie w ramach jakich struktur społecznych i instytucji można realizować działania z zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz z jakimi uwarunkowaniami jest to związane Wie, jak przebiegają procesy komunikacyjne w obrębie grupy, zna role społeczne, które w grupie funkcjonują Umiejętności Charakteryzuje poszczególne teorie z obszaru edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz wskazuje na powiązania miedzy nimi Wskazuje i charakteryzuje przykłady działalności w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej Analizuje możliwość realizowania działań z zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej w określonych strukturach społecznych i instytucjach Potrafi zanalizować grupę (pod kątem jest stopnia rozwoju, przebiegających procesów grupowych, potrzeb i możliwości) w określonej sytuacji społecznej i dobrać właściwą metodę pracy z obszaru edukacji nieformalnej, pozaformalnej Potrafi ocenić adekwatność dobranych metod działań w określonej sytuacji społecznej Korzystając z różnych źródeł zdobywa informacje, aktywnie poszukuje sposobów, które poszerzają wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej Kompetencje Ocenia daną sytuację społeczną z punktu widzenia różnych ról społecznych - przyjmuje różne punkty widzenia Wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania działań w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej Analizuje i krytycznie odnosi się do nowych trendów w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej Ma świadomość znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej dla działań praktycznych Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z obszaru edukacji nieformalnej , pozaformalnej i alternatywnej oraz konieczności stałego doskonalenia się w tym zakresie |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest pisemna praca badawcza na określony temat oraz prezentacja założeń i efektów tej pracy na forum grupy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.