MS1 - Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji i edukacji nieformalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-AKN-TPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji i edukacji nieformalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie w tematykę animacji kultury oraz edukacji nieformalnej. Student zapozna się z podstawowymi pojęciami, teoretycznymi założeniami funkcjonującymi w obszarze obu dziedzin, wzajemnymi powiązaniami i różnicami pomiędzy obiema subdyscyplinami. |
Pełny opis: |
W ramach wykładów student zapozna się z teoretycznym podłożem, miejscem w naukach społeczno-humanistycznych oraz charakterystyką działań w obszarze animacji kultury oraz edukacji nieformalnej. Omówione zostaną główne pojęcia funkcjonujące w ramach obu dziedzin, a które są podstawą rozumienia poszczególnych teorii. Student zapozna się z pojęciami: animacji kultury, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej; środowiska (społecznego, lokalnego, wychowawczego); czasu wolnego; a także procesami grupowymi i rozwojem grupy, charakterystyką osoby przewodzącej działaniom w obszarze animacji czy edukacji nieformalnej (animatora kultury, pracownika kulturalno-oświatowego, lidera, facylitatora, itp.). Student dowie się również, w ramach jakich struktur społecznych można realizować działania z obszaru animacji kultury oraz edukacji nieformalnej. |
Literatura: |
Dz. Jankowski, Edukacja wobec zmiany J. Kargul, Upowszechnianie, animacja, komercializacja kultury J. Piekarski, B. Śliwerski, Edukacja alternatywna Aniacja środowiska a edukacja I wychowanie na potrzeby jutra, red. K. Segiet, K. Słupska-Kwiatkowska K. Denek, Edukacja pozalekcyjna I pozaszkolna Doświadczać uczenia się. Materiały pokonferencyjne, FRSE Uczyć się inaczej. Compendium wiedzy o dukacji pozaformalnej na podstawie doświadczeń uczestników I ucestniczek Programu “Młodzież w działaniu” (2007 – 2013), FRSE Jakiej kultury Polacy potrzebują I czy edukacja kulturalno im ją zapewnia? Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla Ministerstwa Kultury I Dziedzictwa Narodowego |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna podstawowe pojęcia funkcjonujące w obszarze edukacji nieformalnej i animacji społeczno-kulturalnej i rozumie powiązania występujące między nimi (edukacja formalna, nieformalna, pozaformalna, alternatywna; środowisko lokalne, wychowawcze; grupa, etapy jej rozwoju i procesy w niej przebiegające; więzi; kapitał społeczny; role lidera, animatora, pracownika kulturalno-oświatowego, facylitatora;) Wie jakie miejsce w naukach społecznych i humanistycznych zajmuje animacja kultury oraz edukacja nieformalna Ma podstawową wiedzę o grupach społecznych, z którymi może pracować wykorzystując animację kultury lub edukację nieformalną. Wie z jakimi możliwościami i ograniczeniami się to wiąże. Wie, w ramach jakich instytucji można realizować animację społeczno-kulturalną oraz edukację nieformalną Wie, jak przebiegają procesy grupowe i jakie etapy rozwoju przechodzi grupa Wie czym różnią się I, II i III sektor oraz jak w poszczególnych obszarach można realizować animację społeczno-kulturalną oraz edukację nieformalną Zna rys historyczny animacji oraz edukacji nieformalnej Wie do jakich grup społecznych skierowane mogą być działania animacyjne lub z zakresu edukacji nieformalnej oraz jaka jest ich specyfika Wie, jaki jest poziom uczestnictwa i zaangażowania w działalność społeczną Polaków Umiejętności: Potrafi opisać etapy rozwoju grupy i ocenić, na którym z nich jest dana grupa oraz dobrać do niego właściwy styl kierowania grupą. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu animacji i edukacji nieformalnej i potrafi wskazać na powiązania i zależności między nimi. Potrafi wskazać różnice i podobieństwa miedzy działaniem animacyjnym, a działaniem w obszarze edukacji nieformalnej. Charakteryzuje poszczególne role przywódcze: lidera, animatora, pracownika kulturalno-oświatowego, facylitatora i wskazuje na podobieństwa i różnice Wskazuje na powiązania edukacji nieformalnej i animacji społeczno-kulturalnej z innymi dziedzinami nauk Kompetencje społeczne Wie jakie znaczenie ma wiedza teoretyczna dla podejmowania praktycznych działań Wykorzystuje zdobytą wiedzę dotyczącą teoretycznych podstaw animacji i edukacji nieformalnej w praktycznym działaniu Rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy, podążania za nowymi trendami w animacji i edukacji nieformalnej oraz krytycznego podejścia do nich. Wie gdzie szukać informacji na temat edukacji nieformalnej i animacji społeczno-kulturalnej i w jaki sposób pogłębiać swoją wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z tego zakresu. Ma świadomość indywidualnego dobierania sposobów działań do konkretnej sytuacji i grupy społecznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: umiejętność znajdowania powiązań pomiędzy różnymi zagadnieniami i teoriami oraz samodzielnego wyciągania własnych wniosków |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.